Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kinderen met opvallend gedrag
Advertisements

Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Gemaakt door :marten cuiper
Praten met kinderen over de wereld !
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Dyslexie Deze spreekbeurt van Eva, groep 6, gemaakt voor school, november Mijn spreekbeurt gaat over dyslexie.
Lees- en Taalproblemen
Godsdienst 1.
Verstoring uit zich in ontwikkeling van Sociale relaties Taal
Advent Week 1.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
Er is meer aan de hand... Meervoudige problematiek
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
ADHD : attention deficit and hyperactivity disorder
Leontien.
Bewerkt door Rani, Sofie, Helena en Annelies Schooljaar:
ADHD Attention Deficit Hyperactivity Disorder
Hoe ga ik er in de les mee om?
Hoe ga ik er in de les mee om?
First ID project Waterlant-Ydoorn
Een haperend geheugen.
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Autismespectrumstoornissen
Interpreteren van data
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
Meten van intelligentie bij kinderen met ADHD
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
Enquête-uitslagen PowerPoint Fanfare Sint Caecilia 2011.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Wat ik wil…..
Dyslexie op het Sondervick
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
Slot 4Hc.
Vakdidactische opdracht
oorzaken ‘hyperkinetisch gedrag’?
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com
Prikkelverwerkingsstoornis
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
voor familie en vrienden van
Wat met psychische stoornissen op school?
Pesten Nee, dat doen wij niet..
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Het belang van voorlezen
Heel gewoon maar toch anders.
Doe jij ook mee? WNF-Rangerclub en NPO Zapp presenteren: Operatie Olifant.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Dyscalculie uit: en APS workshop dyscalculie.
Maatschappelijke zorg 2
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Voel je wel in je vel !.
Verschillende probleemgedragingen
ADHD: zeker geen modegrill
Transcript van de presentatie:

Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester Workshop ADHD Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester

Wat gaan we doen? Korte uitleg betreft; Workshop. Korte uitleg betreft; ADHD Opdracht 1. Opdracht 2. Opdracht 3. Afsluiting.

Wat is Precies ADHD? ADHD is………………

Opdracht 1. Aandachtstekort. Groepen maken van 4 á 5 personen. Er wordt een verhaal voorgelezen van ongeveer 3 minuten. 1 groepslid gaat luisteren. De andere groepsleden gaat “prikkels” creëren. Wie kan het verhaal nog terug vertellen??

Opdracht 2. Hyperactiviteit. Groepen maken van 4 á 5 personen. Momentje………. (er worden even enkele afspraken gemaakt). Kennisspel over gedragstoornissen(10 vragen) jullie krijgen maximaal 10 seconden bedenktijd.

Vraag 1. 1). Wat betekent ADHD? A. Attention Deficit Hyperactivity Disorder. B. Alle dagen heel druk. C. Alle dagen hartstikke druk. D. Always Deficit Hyperactivity Disorden.

Vraag 2. Het syndroom van Asperger is geen pervasieve stoornis. A. Nee. B. Ja

Vraag 3. Een kenmerk van kinderen met het syndroom van Asperger is dat ze een hoge intelligentie hebben. A. Nee. B. Ja.

Vraag 4. PDD-Nos staat voor: Pervasive Development Disorder Not Otherwise Specified. B. Peter De Dichter (vernoemd naar ontdekker).

Vraag 5. Een kenmerk van jongeren met PDD is dat ze in een eigen wereld leven. Een wereld welke voor deze jongeren veilig geacht wordt. Dit is een wereld waar wij als ‘normale mensen’ geen idee van hebben. Als je niet gespecialiseerd bent in dit onderwerp is het erg moeilijk te begrijpen. Zelfs ouders begrijpen het vaak niet. Er gaat vaak een hele tijd overheen voordat een ouder enigszins het gevoel krijgt grip hebben te hebben op deze gedragsstoornis, maar vaak zijn ouders deze grip ook snel weer kwijt, want het is en blijft moeilijk een jongere met het gedragsstoornis PDD volledig te begrijpen. Is dit waar? A. Ja. B. Nee.

Vraag 6. Definitie van dyslexie : Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door een hardnekkig probleem met het aanleren en het accuraat en/of vlot toepassen van het lezen en/of spellen op woordniveau.1) Dit resulteert over het algemeen in een achterstand bij het lezen en/of spellen. Het probleem bij dyslexie zit bij het verwerken van de lees- en/of schrijfgegevens. Als we leren lezen, dan herkennen we steeds sneller woorden. Is dit waar? A. Ja. B. Nee.

Vraag 7. Dyscalculie betekent "niet kunnen berekenen". Van dyscalculie is sprake als een leerling een duidelijke rekenachterstand heeft vergeleken met leeftijdsgenoten. Deze achterstand wordt veroorzaakt door de stoornissen in de cognitieve ontwikkeling. Dit houdt het verwerken, organiseren, bewaren en weer ophalen van informatie in de hersenen in. Is dit waar? Ja Nee.

Vraag 8. Faalangst is een vorm van angst. Angst hoeft niet altijd slecht te zijn. Een zekere mate van angst in het verkeer bijvoorbeeld zorgt ervoor dat je goed uitkijkt. Angst heet faalangst als het samenhangt met het leveren van prestaties. School is daarom een bijzondere omgeving, daar moet je presteren. Is dit waar? Ja. Nee.

Vraag 9 Hyperactiviteit een jongere met ADHD is vaak onrustig. Heeft veel moeite met stilzitten (letterlijk), beweegt veel met handen of benen en vindt het bovendien lastig om op zijn plek te blijven zitten. Ook kunnen ze in een groep hinderlijk "aanwezig" zijn, hard en aan één stuk door praten en moeilijk op hun beurt wachten. Naarmate hij/zij ouder wordt kan de onrust van buiten naar binnen trekken. Het is dan niet zozeer meer lichamelijke onrust maar onrust in het hoofd. Is dit waar? Ja Nee.

Vraag 10 PDD-Nos heeft geen typerende kenmerken omdat het een restgroep is. A. Nee. B. Ja.

Opdracht 2 Wat is jullie opgevallen tijdens deze opdracht? Hoe hebben jullie hierop gereageerd? Hoe zou je hiermee moeten omgaan?

Opdracht 3. Impulsiviteit Is jullie deze workshop verder nog iets aparts opgevallen? Hoe kun je daarmee het beste omgaan.

Vragen? ?

Bedankt voor jullie tijd en wel thuis!!! Einde ! Bedankt voor jullie tijd en wel thuis!!!