Programmahervorming semester 3 van burg ir.. waarom programmahervormingen kwaliteitscultuur –rekening houden met onderwijslandschap en decreten bv bachelor/master.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Goeiemoggel tis uit’ - Nederlandse jongeren leven online Juli 2008.
Advertisements

Maatregelen collegejaar De maatregelen: • Bezuinigingen studiefinanciering • Minder recht op OV-kaart • Langstudeerdersboete • Instellingstarief.
FAQ over wiskunde Heb ik wel voldoende uren wiskunde gehad in het middelbaar? Welke wiskundevaardigheden moet ik beheersen? Wat is de inhoud van de cursussen.
Dé brede Wiskunde Opleiding
Tbv DAIR-seminar op 7 en 8 november Onderwijs in cijfers (een grafische presentatie) Piet Vingerling, Ad Verkleij ( Vrije Universiteit, Onderwijscentrum.
Mediërend leren op bs. Theresia
Het leerkrediet.
Wiskunde op het VWO Kies je voor je profielwiskunde of wil je meer?
1 Diplomaruimte Informatie voor Studenten. 2 Wat is de diplomaruimte? •Opleidingsmodel i.p.v. jaarmodel •Eenvormige structuur voor alle studenten van.
EQUIVALENTIEDOSSIERS VOOR DUMMIES Mobility Office HUB AO Faculteit Economie & Bedrijfswetenschappen.
Wie ben ik? Ann Aertssen Studietrajectbegeleider van de faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen aan de Universiteit Antwerpen Waarom een studietrajectbegeleider?
Wiskunde Wat is wiskunde?
Geïndividualiseerde trajecten Faculteit PSW Academiejaar
1 Diplomaruimte Informatie voor Studenten. 2 Wat is de diplomaruimte? Invoering van een opleidingsmodel Eenvormige structuur voor alle studenten van de.
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (FacRa)
1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Biomedische Technologie Technische Universiteit Eindhoven in samenwerking met Universiteit Maastricht Dick.
Leerkrediet
Onderwijs- en examenreglement
Gereglementeerd dubbel tellen Wolter Kaper SIS-LFB voor de FNWI.
Dag van de Docent Het nieuwe ASSOCIATIE-OER. Impact op docenten en studenten.
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
18/11/2008 Interpreteren van studietijd- resultaten.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Planning lessenroosters in S+. Situatie voor S+ In SAP – Lokalen – Docenten Geen planning mogelijk – Geen informatie over de verschillende studierichtingen.
Volgtijdelijkheid RevaKi
Studievoortgangsregulerende maatregelen (SVRM)
Studietrajecten FPPW na prof. bach. sec. onderwijs
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (OC) 3. Deadlines en werkwijze Alle info: > GIT GIT-regels en volgtijdelijkheid.
Leerkrediet Liesbeth Hens Departement Onderwijs en Vorming
1 Thematische werkgroep financiering Eerste samenkomst 3 juni 2013.
Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Versie 1: 1306; v2: 1308 ….
Enkele voorbeelden.
Modeltrajecten Master in Overheidsmanagement en - beleid K.U.Leuven Faculteit Sociale Wetenschappen Instituut voor de overheid.
Modeltrajecten Master in Overheidsmanagement en - beleid K.U.Leuven Faculteit Sociale Wetenschappen Instituut voor de overheid.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Twee naar Een Platform OA Rotterdam 25 maart 2010 Willem van der Wolk,
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten.
Tabel Marjolein uit flyer.
Soepel: al in een vorige periode opgenomen in programma
Informatieavond leerjaar 3 Theoretische Leerweg 2 september 2014
LMSO Congres “Ba-Ma mobiliteit” BMSO Historie BMSO Ba-Ma mobiliteit Resultaten NVMO discussie Enquête master voorlichting.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Bachelor ir (3 jaar) gemeenschappelijke basis (3 semesters, 90 stp) materie en energie (33 stp) informatie (12 spt) wiskunde (25 stp) probleemoplossen.
Plenaire sessie 2.2 Zorgen voor een goede respons bij studietijdmetingen door inbedding in de organisatie Lucas Verhelst Hogeschool-Universiteit Brussel.
Het maken van een Profiel werkstuk Havo
Erasmus bevraging Drempels en motivatoren 19 dec – 1 april 2013 Bijlage 2 bij het verslag POC LO&BW 06/11/2013.
Ouderinfo - 18 november 2015 Studiegebied Industriële Wetenschappen & Technologie Ouderinfo - 18 November Studiegebied IWT.
[Onderwijsproblematiek in Limburg] [Analyse] [Conclusie] [Vaststellingen in aanpak] [Achtergrond] Bianca Maas.
TWEEDEGRAADS LERARENOPLEIDINGEN DEELTIJD Faculteit Onderwijs en Opvoeding Maart
Infosessie studievoortgangs- maatregelen criminologie December 2014.
Wiskunde op het VWO Kies je voorzichtig of wil je meer? En waarom zou je dat willen?
Infosessie studievoortgangs- maatregelen Rechten December 2014.
Naam presentatie – Naam maker en/of presentator - 12/09/2005 Faculteit Naam Faculteit – Dienst of Vakgroep (optioneel) 20 september 2010 Infosessie Geïndividualiseerde.
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten Verkorte bachelor Psychologie (90 studiepunten)
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten Schakelprogramma: Master of Science in de Psychologie.
Wat betekent dat voor huidige VWO-ers Fried Keesen University College Utrecht UU Internationale Universiteit.
Programma(hervorming) Prof. dr. Jan Masschelein Prof. dr. Filip Dochy 15/02/20111.
Master vergelijkende moderne letterkunde. Vervolgtrajecten na bachelor ‘twee talen’ Master taal- en letterkunde (variant twee talen) Master taal -en letterkunde.
Doorstroom mbo-hbo Dr. José Mulder. NRO-onderzoek om te kijken hoe overgang mbo-hbo verbeterd kan worden Fase 1: wat is er reeds bekend? Fase 2: monitoren.
TAAL- EN LETTERKUNDE BA2 Infosessie 26 september 2016.
Gert Treurniet Christelijk Gymnasium Sorghvliet Docent wiskunde
Ouderinfo - avond Studiegebied Industriële Wetenschappen & Technologie
Ouderinfo - 15 november 2017 Studiegebied Industriële Wetenschappen & Technologie Ouderinfo - 15 November Studiegebied IWT.
Welke wiskunde moet ik kiezen? Klas 3V
Soepel: al in een vorige periode opgenomen in programma
Infoavond Klas 4hc Welkom Examens Zak- en slaagregeling
Leerkrediet
Transcript van de presentatie:

Programmahervorming semester 3 van burg ir.

waarom programmahervormingen kwaliteitscultuur –rekening houden met onderwijslandschap en decreten bv bachelor/master (3+2) ipv kandidaturen/technische jaren (2+3) –regelmatige evaluaties door studenten via bevragingen, hearings, studietijdmetingen door docenten belangrijke rol van POC –inspelen op instroom veranderingen in het middelbaar –inspelen op uitstroom voor de lagere jaren: noden van hogere jaren voor de hogere jaren: noden van de bedrijfswereld –geeft rimpeleffect naar beneden

waarom programmahervormingen programmahervorming –= verbetering –zo vlug mogelijk studenten laten mee genieten van nieuw progr. –effect van verschil zo kort mogelijk proberen te houden zodat in hogere jaren: geen te grote diversiteit aan instroom –oude versie van vakken worden niet meer gedoceerd bv vorig jaar wijsbegeerte 4 stp, nu 3 stp, versie van 4 stp bestaat niet meer van belang –goede informatie –gebeurt via studentenvertegenwoordigers alle programmahervormingen worden mee-goedgekeurd door studenten –deze sessie kadert hierin

programmahervorming B1 achtergrond –bij invoering bachelor/master: van 2 gezamenlijke jaren naar 1,5 –sommige topics zijn gesneuveld –andere topics zijn verschoven naar B2 input: –grote bevraging docenten van hogere jaren lacunes zijn naar voren gekomen –bv basis natuurkunde of sommige topics worden in meerdere vakken aangebracht: overlappingen –bv partiële differentiaalvergelijkingen, fourier analyse –studietijdmeting van de bachelor sommige vakken waren over-gedimensioneerd (1 stp = 25 à 30 uren werk)

programmahervorming S3 oud nieuw Organische scheikunde 33 Toegepaste mechanica, deel 2 55 Informatie-overdracht en -verwerking 55 Kansrekenen en statistiek 33 Numerieke wiskunde 54 Probleemopl en ontwerpen, deel 3 54 Economie 43 Analyse III 03

programmahervorming S3 slagen of niet slagen voor bv Numerieke wiskunde –als je wel slaagt krijgt je een credit van 5 stp –als je niet slaagt en het vak volgend jaar terug opneemt (wel lichter vak met minder inhoud) en je slaagt dan: credit van 4 stp kan gevolgen hebben voor je bachelor diploma –diploma: alleen met minstens 180 studiepunten –als numerieke wiskunde enige waarvoor je achter staat: je hebt één studiepunt te kort je moet een extra vak nemen (minstens 3 studiepunten)

wat garandeert de universiteit wij garanderen een programma van 180 stp –in een model traject als je een flexibel traject volgt –bv omdat je een aantal vakken moet hernemen –dan moet je rekening houden met mogelijke gevolgen –o.a. met programmahervormingen die doorgevoerd worden

zal ik Analyse III moeten volgen ? als ik het modeltraject volg en ik slaag alles: –nee, de programmahervorming is voor het jaar NA jullie als ik nu al een flexiebel traject volg –ja, dan moet je aansluiten bij de programmahervorming –dit jaar een oplossing uitgewerkt voor Elektrische netwerken omdat de communicatie niet optimaal gebeurd is –de communicatie gebeurt nu beter jullie zijn nu allen op de hoogte van programmahervorming S3 en de mogelijke gevolgen van een flexiebel traject als ik nu in het modeltraject zit, maar ik behaal < 60 stp –als je richting kiest met in S4 “Aanvullingen wiskunde” = Analyse III –als je richting kiest met in S4 GEEN “Aanvullingen wiskunde” we zullen je Analyse III niet laten opnemen maar altijd geldt: diploma bachelor enkel met 180 stp !!!

zijn er vragen?