Programmahervorming semester 3 van burg ir.
waarom programmahervormingen kwaliteitscultuur –rekening houden met onderwijslandschap en decreten bv bachelor/master (3+2) ipv kandidaturen/technische jaren (2+3) –regelmatige evaluaties door studenten via bevragingen, hearings, studietijdmetingen door docenten belangrijke rol van POC –inspelen op instroom veranderingen in het middelbaar –inspelen op uitstroom voor de lagere jaren: noden van hogere jaren voor de hogere jaren: noden van de bedrijfswereld –geeft rimpeleffect naar beneden
waarom programmahervormingen programmahervorming –= verbetering –zo vlug mogelijk studenten laten mee genieten van nieuw progr. –effect van verschil zo kort mogelijk proberen te houden zodat in hogere jaren: geen te grote diversiteit aan instroom –oude versie van vakken worden niet meer gedoceerd bv vorig jaar wijsbegeerte 4 stp, nu 3 stp, versie van 4 stp bestaat niet meer van belang –goede informatie –gebeurt via studentenvertegenwoordigers alle programmahervormingen worden mee-goedgekeurd door studenten –deze sessie kadert hierin
programmahervorming B1 achtergrond –bij invoering bachelor/master: van 2 gezamenlijke jaren naar 1,5 –sommige topics zijn gesneuveld –andere topics zijn verschoven naar B2 input: –grote bevraging docenten van hogere jaren lacunes zijn naar voren gekomen –bv basis natuurkunde of sommige topics worden in meerdere vakken aangebracht: overlappingen –bv partiële differentiaalvergelijkingen, fourier analyse –studietijdmeting van de bachelor sommige vakken waren over-gedimensioneerd (1 stp = 25 à 30 uren werk)
programmahervorming S3 oud nieuw Organische scheikunde 33 Toegepaste mechanica, deel 2 55 Informatie-overdracht en -verwerking 55 Kansrekenen en statistiek 33 Numerieke wiskunde 54 Probleemopl en ontwerpen, deel 3 54 Economie 43 Analyse III 03
programmahervorming S3 slagen of niet slagen voor bv Numerieke wiskunde –als je wel slaagt krijgt je een credit van 5 stp –als je niet slaagt en het vak volgend jaar terug opneemt (wel lichter vak met minder inhoud) en je slaagt dan: credit van 4 stp kan gevolgen hebben voor je bachelor diploma –diploma: alleen met minstens 180 studiepunten –als numerieke wiskunde enige waarvoor je achter staat: je hebt één studiepunt te kort je moet een extra vak nemen (minstens 3 studiepunten)
wat garandeert de universiteit wij garanderen een programma van 180 stp –in een model traject als je een flexibel traject volgt –bv omdat je een aantal vakken moet hernemen –dan moet je rekening houden met mogelijke gevolgen –o.a. met programmahervormingen die doorgevoerd worden
zal ik Analyse III moeten volgen ? als ik het modeltraject volg en ik slaag alles: –nee, de programmahervorming is voor het jaar NA jullie als ik nu al een flexiebel traject volg –ja, dan moet je aansluiten bij de programmahervorming –dit jaar een oplossing uitgewerkt voor Elektrische netwerken omdat de communicatie niet optimaal gebeurd is –de communicatie gebeurt nu beter jullie zijn nu allen op de hoogte van programmahervorming S3 en de mogelijke gevolgen van een flexiebel traject als ik nu in het modeltraject zit, maar ik behaal < 60 stp –als je richting kiest met in S4 “Aanvullingen wiskunde” = Analyse III –als je richting kiest met in S4 GEEN “Aanvullingen wiskunde” we zullen je Analyse III niet laten opnemen maar altijd geldt: diploma bachelor enkel met 180 stp !!!
zijn er vragen?