Coachen Maandag 14 juni 2006.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenen met muzieknoten
Advertisements

Het tweede werkstuk.
Handelingsgericht werken en de IB
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
Mijn stage bij antonuishof Naam: sharon van neijhof Klas: bruin Jaar: 2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Mijn stage bij Wijkenstein Naam: Amanda van de Nieuwegiessen Klas: Grijs Jaar: 4e Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas.
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Oplossingsgericht coachen
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Mijn stage bij la place Naam: tara Klas: 5b Jaar: 2008 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar.
Albert heijn Naam: *jurgen Klas: *5b Jaar: *2005/2006 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar.
Mijn stage bij sikkens Naam:toon voortman Klas:5b Jaar:2006 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Iedereen coach naar Jef Clement.
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Ho 8: Portfolio.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Toine Nagel.
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Stamgroepavond 2008 Jenaplan en portfolio.
Kinderen en hun sociale talenten
Een prestatie… is een open opdracht wordt gedaan door twee personen hoort bij een vakgebied is bedoeld om precies dát te leren wat je graag wilt weten.
Dr. Albertus Risaeusschool
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
STAGE KLAS 3 7 – 24 april 2015 TIPS VOOR STAGIÈRES.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Volksuniversiteit Zwolle
Portfolio Presentatie
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
WORKSHOP ELEVATOR PITCH Loopbaanevent Trivalent Nynke Visser 21 mei 2016.
Wat gaan we doen in 2012? We zoeken nieuwe oplossingen. En we vertellen er over.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Anders kijken, anders doen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Studieloopbaanbegeleiding
Luisteren en begrijpen
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
© UNIEK IN DE KLAS.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
5 rollen van de docent : verdieping

RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
BOM-model PV 25/03/2014.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Transcript van de presentatie:

Coachen Maandag 14 juni 2006

Coachen, hoe doe je dat? “Schep een topsportklimaat waarin je mag falen” Guus Hiddink (2005) PCC 14 maart 2006

Gebruik je hersens De totale hoeveelheid informatie verdubbeld elke 2 a 3 jaar Een manager heeft in 2004 1900 keer meer informatie dan in 1980 onze hersenen bestaan uit 125 miljard zenuwcellen met bij elkaar 100.000.000.000 verbindingen

Gebruik je hersens

Gebruik je beide hersenhelften Links Taal Spraak Logica Rekenen Volgorde Analyse Digitaal Ratio Rechts Ritme Muziek Verbeelding Beelden Kleuren Gevoel Verbinden Dromen

Wat zie je ?

Welke letter hoort niet in het rijtje thuis? A E I F U

Gebruik je hersens REPETEREN CONSTRUEREN RAS WEG WEG WEG LANGE TERMIJN ZIEN LANGE TERMIJN GEHEUGEN VOELEN WERK GEHEUGEN KORTE TERMIJN GEHEUGEN HOREN Behoeften Ervaringen Gevoelens RUIKEN Kennis Vaardigheden___________ Persoonlijke kwaliteiten REPETEREN PROEVEN CONSTRUEREN RAS WEG WAARNEMING WEG WEG

Coachen is vooral op zoek zijn naar: Kennis Vaardigheden Zelfbeeld Normen en waarden Kwaliteiten Motieven

Coachen GROW G(oals): R(eality): O(ptions): W(ill):

Leerlijn: ik kan coachen op leren Kreet: spiegelen aan jezelf Denken aan: bewust bekwaam maken, laden openen, zelfvertrouwen geven, trots laten zijn --------------------------------------------------------- Starter Gevorderde IK: IK:

Coachen op leren: leergesprek G(oals): Wat wil je bereiken? Wat wil je leren? Wat is de reden dat je deze opdracht kiest? R(eality): Wat weet je er al van? Waar denk je aan (Mindmap)? Welke deelvragen zijn er? Wat zijn mogelijke antwoorden? O(ptions): Hoe ga je de vragen aanpakken? Wie, doet, wat en wanneer? (Werkplan) Hoe hulp? Hoe ga je de resultaten presenteren? (Presentatieplan) W(ill): Wat is je eerste stap? Welke afspraken maak je? Met wie? Wil je nog tips?

Opdrachten Hoe betrek je ouders meer actief bij het onderwijs? Wat maakt een team docenten succesvol? Hoe ga je het beste met agressie om? Hoe maak je leerlingen meer zelfstandig? Hoe beoordeel je vaardigheden? Hoe ziet een portfolio er uit? Hoe kunnen we beter samenwerken met bedrijven en instellingen? Hoe vind je tijd om te coachen?

Coachen op leren: problemen oplossen G(oals): Wat speelt er? Wat is het probleem? R(eality): Wat gebeurde er? Wanneer, hoe vaak, wat precies, welke voorbeelden? Wat vinden anderen? Wie hebben er last van? Wat gebeurt er met jou? Wat is de kern van het probleem? Wat kun jij beïnvloeden? O(ptions): Wat zijn de mogelijkheden? Lijstje maken? Wat zou je willen? Wat past het beste bij je? Welke hulp? Wat levert het beste resultaat? Waaraan wil jij werken? W(ill): Welke keuze past het beste bij je? Welke afspraken maak je? Met wie? Wil je nog tips?

Intervisie G. Iedereen brengt een vraagstuk in. De groep kiest een vraagstuk. Het vraagstuk wordt toegelicht. Iedereen luistert. De groepsleden stellen om de beurt een open vraag. In tweetallen worden mogelijke oplossingen bedacht en vervolgens gepresenteerd. W. De inbrenger kiest de beste oplossing die bij de situatie past. Er wordt een afspraak gemaakt.

Coachen op leren: portfoliogesprek G(oals): Wat zijn je sterkste bewijsstukken? Waar ben je trots op? Wat ontbreekt er nog? Vertel eens hoe het gegaan is? Wat vond je minder leuk? Aan welke lijnen heb je gewerkt? R(eality): Welk bewijsstuk past bij welke leerlijn? Waar vind je nu waar je staat? Welke dingen gingen goed? En wat kan nog beter? Waar plaatsen wij je nu? O(ptions): Waar ga je de volgende keer aan werken? Welke nieuwe leerlijnen neem je? Welke bewijsstukken ga je verzamelen? Hoe ga je dat doen? W(ill): Welke afspraken maken we? Hoe leggen we de afspraken vast? Wil je nog tips?

Leerlijn: ik kan coachen op leren Kreet: spiegelen aan jezelf Denken aan: bewust bekwaam maken, laden openen, zelfvertrouwen geven, trots laten zijn --------------------------------------------------------- Starter Gevorderde IK: IK: - vertel vooral over mezelf - heb een open houding - stel onduidelijke vragen - luister actief - praat er overheen - stel open vragen - neem het gauw over - vraag door op gevoel - stel samen doelen vast - laat afspraken maken