Coachen Maandag 14 juni 2006
Coachen, hoe doe je dat? “Schep een topsportklimaat waarin je mag falen” Guus Hiddink (2005) PCC 14 maart 2006
Gebruik je hersens De totale hoeveelheid informatie verdubbeld elke 2 a 3 jaar Een manager heeft in 2004 1900 keer meer informatie dan in 1980 onze hersenen bestaan uit 125 miljard zenuwcellen met bij elkaar 100.000.000.000 verbindingen
Gebruik je hersens
Gebruik je beide hersenhelften Links Taal Spraak Logica Rekenen Volgorde Analyse Digitaal Ratio Rechts Ritme Muziek Verbeelding Beelden Kleuren Gevoel Verbinden Dromen
Wat zie je ?
Welke letter hoort niet in het rijtje thuis? A E I F U
Gebruik je hersens REPETEREN CONSTRUEREN RAS WEG WEG WEG LANGE TERMIJN ZIEN LANGE TERMIJN GEHEUGEN VOELEN WERK GEHEUGEN KORTE TERMIJN GEHEUGEN HOREN Behoeften Ervaringen Gevoelens RUIKEN Kennis Vaardigheden___________ Persoonlijke kwaliteiten REPETEREN PROEVEN CONSTRUEREN RAS WEG WAARNEMING WEG WEG
Coachen is vooral op zoek zijn naar: Kennis Vaardigheden Zelfbeeld Normen en waarden Kwaliteiten Motieven
Coachen GROW G(oals): R(eality): O(ptions): W(ill):
Leerlijn: ik kan coachen op leren Kreet: spiegelen aan jezelf Denken aan: bewust bekwaam maken, laden openen, zelfvertrouwen geven, trots laten zijn --------------------------------------------------------- Starter Gevorderde IK: IK:
Coachen op leren: leergesprek G(oals): Wat wil je bereiken? Wat wil je leren? Wat is de reden dat je deze opdracht kiest? R(eality): Wat weet je er al van? Waar denk je aan (Mindmap)? Welke deelvragen zijn er? Wat zijn mogelijke antwoorden? O(ptions): Hoe ga je de vragen aanpakken? Wie, doet, wat en wanneer? (Werkplan) Hoe hulp? Hoe ga je de resultaten presenteren? (Presentatieplan) W(ill): Wat is je eerste stap? Welke afspraken maak je? Met wie? Wil je nog tips?
Opdrachten Hoe betrek je ouders meer actief bij het onderwijs? Wat maakt een team docenten succesvol? Hoe ga je het beste met agressie om? Hoe maak je leerlingen meer zelfstandig? Hoe beoordeel je vaardigheden? Hoe ziet een portfolio er uit? Hoe kunnen we beter samenwerken met bedrijven en instellingen? Hoe vind je tijd om te coachen?
Coachen op leren: problemen oplossen G(oals): Wat speelt er? Wat is het probleem? R(eality): Wat gebeurde er? Wanneer, hoe vaak, wat precies, welke voorbeelden? Wat vinden anderen? Wie hebben er last van? Wat gebeurt er met jou? Wat is de kern van het probleem? Wat kun jij beïnvloeden? O(ptions): Wat zijn de mogelijkheden? Lijstje maken? Wat zou je willen? Wat past het beste bij je? Welke hulp? Wat levert het beste resultaat? Waaraan wil jij werken? W(ill): Welke keuze past het beste bij je? Welke afspraken maak je? Met wie? Wil je nog tips?
Intervisie G. Iedereen brengt een vraagstuk in. De groep kiest een vraagstuk. Het vraagstuk wordt toegelicht. Iedereen luistert. De groepsleden stellen om de beurt een open vraag. In tweetallen worden mogelijke oplossingen bedacht en vervolgens gepresenteerd. W. De inbrenger kiest de beste oplossing die bij de situatie past. Er wordt een afspraak gemaakt.
Coachen op leren: portfoliogesprek G(oals): Wat zijn je sterkste bewijsstukken? Waar ben je trots op? Wat ontbreekt er nog? Vertel eens hoe het gegaan is? Wat vond je minder leuk? Aan welke lijnen heb je gewerkt? R(eality): Welk bewijsstuk past bij welke leerlijn? Waar vind je nu waar je staat? Welke dingen gingen goed? En wat kan nog beter? Waar plaatsen wij je nu? O(ptions): Waar ga je de volgende keer aan werken? Welke nieuwe leerlijnen neem je? Welke bewijsstukken ga je verzamelen? Hoe ga je dat doen? W(ill): Welke afspraken maken we? Hoe leggen we de afspraken vast? Wil je nog tips?
Leerlijn: ik kan coachen op leren Kreet: spiegelen aan jezelf Denken aan: bewust bekwaam maken, laden openen, zelfvertrouwen geven, trots laten zijn --------------------------------------------------------- Starter Gevorderde IK: IK: - vertel vooral over mezelf - heb een open houding - stel onduidelijke vragen - luister actief - praat er overheen - stel open vragen - neem het gauw over - vraag door op gevoel - stel samen doelen vast - laat afspraken maken