P RAKTIJKONTWIKKELING, ONDERZOEK EN BELEID Instrumenten voor een effectievere jeugdzorg Chaliny Dever 1 BaSWa Info Vaardigheden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praktijkonderzoek in zorg en welzijn: over afstand nemen en groeien
Advertisements

Implementatie van IPS in Nederland: is het uitvoerbaar?
Workshop Handelingsgericht werken
Jeanine Spierings & Luca Lopes de Leao Laguna HvA Onderwijsconferentie
Wet maatschappelijke ondersteuning De Kracht van verbinden November 2010.
Wij stellen ons graag aan u voor!
Keuzehulp pijn; wat valt er te kiezen?
WIE STAAN VOOR U? Sandra Klokman Noor Bosch RIBW
Outcome monitoring van gedragsproblemen via een leerlingvolgsysteem Jan Willem Veerman Intervisiedag Leerlijnen, Utrecht, 4 maart 2009.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Pedagogische Ruggengraat van het CJG
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
 1 op 3 heeft ooit al eens last gehad van overbezorgde periode  1 op 4 heeft ooit al eens last gehad van sombere of depressieve periode  Komt meer.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Structuur 1. Over netwerken tussen hulpverleningsorganisaties
HEO –CO1 ABP3 ABP3 OM HEO –CO1 ABP3 week 6 Strategisch handelen.
Begeleidingsplannen GGZ
Netwerktafel Achtergrond en Doel
Domotica beleid en inzet VWS
Erkenning van Jeugdinterventies Machteld Zwikker 3 november 2011.
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
16 juni 2011sia thematische impuls Thematische Impulsen (TI) Agenda Wat is een Thematische Impuls? Waarom Thematische Impulsen? Plaats binnen SIA Inhoud.
© de vries business consultancy, 2008
Kernprocessen van de Act methodiek
Bereik en kwaliteit van ondersteuning voor alle kinderen en gezinnen VNG Congres Een wereld te winnen Rotterdam, Drie jaar Academische Werkplaatsen.
COPING LVB Doelstellingen & Aanpak
Ervaringen Implementatie in Nederland
Interventies houden geen rekening met culturele verschillen. Hulpverlening weet migrantenjeugd slecht te vinden.
BLIK OP DE SAMENLEVING.
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
Professionaliseren of deprofessionaliseren
MEE maakt meedoen mogelijk
Zin en onzin van evidence based werken Zorginstituut Nederland 1 september 2015 Margo Trappenburg.
Databank Effectieve Jeugdinterventies
Van Disbalans naar Balans Nascholing 16 april 2015.
Presentatie Soep en Kennis 8 oktober DE Samenwerking  Wie  Wat  Waarom  Waartoe.
De Staat van de WMO- werkplaats Toekomstperspectief tussen onderzoek, beleid en praktijk Kim Putters Sociaal en Cultureel Planbureau Oktober, 2015.
Scholing als strategie voor het implementeren van de fysiotherapie richtlijn artrose heup/knie Wilfred Peter.
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
GEZINS- EN WIJKGERICHT WERKEN 10. Vervolg MPG, analyse en aanpak.
Trends, week 6 Jeugdzorg, zwaardere opvoedondersteuning, jeugdcriminaliteit Madeleine Meurs.
Samenhang jgz - jeugdzorg Workshop RIVM Hilde Kalthoff 13 november 2008.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
HET MERK DEN HAAG SESSIE CITYBRANDING MEET&SHARE 10 NOVEMBER.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
JONGEREN MET CRIMINEEL OF ANTISOCIAAL GEDRAG Effectieve of kansrijke vormen van behandeling en begeleiding Annelies Nuytten – 1BaTP B1.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Kom verder. Saxion. Professioneel management PHBO Jobcoaching Welkom! Webcollege.
Synergie en ontmoeting Jale Simsek. Uit elkaar of naar elkaar toe Definitie kansarme migranten werkt negatief Uitgangspunt: naar elkaar toe groeien Doel:
Cliëntenparticipatie Transitie jeugdzorg in de praktijk Zwolle, 3 april 2013.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Workshop RAOS conferentie Het evidence beest: welkom in het onderwijs?! Mathilde Plender MSc / Marloes Hoencamp MSc.
1Titel van de presentatie Passend onderwijs: Een kans voor de Jeugdgezondheidszorg?!
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Regio Twente, 10 april
Kwalitatieve Evaluatie van Handelen rond Suïcide KEHR Suïcide Marieke de Groot, Derek de Beurs, Remco de Winter, Ad Kerkhof Vrije Universiteit Amsterdam.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Persoonsgerichte zorg
Begeleiding bij Werkplekleren
MEE maakt meedoen mogelijk
Welke leerpunten nemen we mee van de eerste twee jaar?
Een vergadering organiseren
Na 25 jaar Samenwerken: 1 gezin 1 plan
Regelgeving beroepsuitoefening gezondheidszorg, 1994, R.F. Baneke
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
A Pallette of Actionable Knowledge (Pack-model)
Transcript van de presentatie:

P RAKTIJKONTWIKKELING, ONDERZOEK EN BELEID Instrumenten voor een effectievere jeugdzorg Chaliny Dever 1 BaSWa Info Vaardigheden

Inhoudstafel  Verbetering van de jeugdzorg  Methoden en strategieën van praktijkverbetering Voorschriften of vrijheid? Bredere blik op methoden en strategieën Direct op de professional gerichte strategieën Patiënt-gemedieerde strategieën Relativeringen bij het gepresenteerde overzicht  Verbinding van praktijkverbetering met onderzoek en beleid Koppeling tss praktijkverbetering met onderzoek en beleid Kwaliteitsbeleid gericht op verbetering effectiviteit  Tot slot

Verbetering van de jeugdzorg: uitgangspunten van O&O  O&O = Ontwikkeling & Onderzoek  Verbetering van de effectiviteit van jongerensector  Gespecialiseerd in: theorievorming en onderzoek  Belangrijkste object: ontwikkeling praktijk van hulpverleningsproces  Praktijkontwikkeling  Tweerichtingsverkeer Ene richting: bepaald door invloeden van buitenaf Tweede richting: bepaald door invloeden van binnenaf  Verbindingen met onderzoek en beleid

Methoden en strategieën van praktijkverbetering Voorschriften of Vrijheid?  Hulpverleners » meer laten leiden door expliciete kennis uit praktijk  Evidence Based » richtlijnen voor behandeling van bepaalde doelgroepen  Professionals: gedwongen door voorschriften » minder ruimte voor eigen regels  Cliënt: idee van zware studies en zeer veel training om probleem op te lossen  Professional » steeds hogere eisen opgelegd  Hutschemaekers ; 2 aanpakken

Een bredere blik op methoden en strategieën van praktijkontwikkeling Direct op de professional gerichte strategieën  Congressen & trainingen  Workshops  Praktijkbezoeken

Patiënt-gemedieerde strategieën  Infobijeenkomst voor ouders » uitleg over beste behandeling bij opgroei- en opvoedingsproblemen  Populaire tijdschriften  Internet  Ouderverenigingen jeugdigen

Relativeringen bij het gepresenteerde overzicht  Twee kanten  Professionals: over 1 kam geschoren  Weinig aandacht voor onderscheid in strategieën

Verbinding van praktijkverbetering met onderzoek en beleid Koppeling tussen praktijkontwikkeling en onderzoek  Vernieuwingsprojecten  Kenmerken Praktijkproblemen staan centraal Onderzoeksproces is een breed proces Zwaar accent op gebruik van kennis, ervaring en ideeën

Kwaliteitsbeleid gericht op verbetering effectiviteit  Overheden en ondernemers: invoeren maatregelen » kwaliteit te verbeteren  Twee factoren: Algemeen en specifiek werkzame factoren Algemeen: kans op effect verhoogt Specifiek: bijdrage leveren aan het effect

Onderzoeksbeleid inzake effectiviteit  Programmeringcollege  Onderzoeksaanpak twee kenmerken Belang diversiteit Constellatie van werkzame factoren

Tot slot  Goede samenwerking tussen praktijkontwikkeling, onderzoek en beleid  Vier aandachtsvelden Meer weten over effectieve methoden en strategieën Meer info over welke hulp nodig is en wat dit oplevert Intensief kwaliteitsbeleid Beter onderzoeksbeleid