De betekenis van onderzoeken voor de opleiding tot professional

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
Advertisements

Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
Ouders en Kinderen Centraal
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Basisvorming Sensibilisatie van mensen ‘raken’ tot ‘activeren’ Dinsdag 17 maart 2009.
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Valorisatie Programma Rotterdam
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Studielandschap Tilburg PenA Sebastiaan van der Wal 09 november 2006.
Onderzoek vraagpatronen Veldhuizen – Ede
Casus:HBO- upgrade traject Congres 12 februari 2009 Levenlang leren op een HOger plan EVC in perspectief.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
WAT KAN HET LEONARDO DA VINCI PROGRAMMA VOOR U BETEKENEN? Brussel, 26 november 2009.
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Topzorg in de GGZ verpleegkunde Waar praktijk en kennis elkaar vinden Maandag 26 mei 2008 Congrescentrum de Reehorst, Ede Opening Dr. Ineke van Halsema.
Werkdocument meerjarenaanpak NME - NH versie november meerjarenaanpak  Voor een duurzame samenleving is commitment nodig van maatschappelijke organisaties,
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Wie is waar goed in? Ellen Mogendorff 1.
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
16 juni 2011sia thematische impuls Thematische Impulsen (TI) Agenda Wat is een Thematische Impuls? Waarom Thematische Impulsen? Plaats binnen SIA Inhoud.
Transdisciplinaire projecten
Samen werken aan een gezonde regio!
Nadere presentatie van de Centrale Onderzoeksagenda t.b.v. Zomerschouw te Emmen op 6 juni 2013 door Ineke Delies.
Rood Blauw Doel innovatie in de dienstverlening, vanuit het starten van projecten gericht op de verhalen binnen de informele communicatie.
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
moderniseren van het curriculum.
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Lectoraat Jeugd. Samen Aanleiding: coöperatie Uitgangspunt: delen, samenwerken, ontwikkelen.
Samenwerken aan kenniscratie in duurzame netwerken. Ria Kauffman en Mies de Koning De Kenniswerkplaats.
“het ritme van het bedrijf” Uitgangpunt van regionalisering 29 maart 2007 Pauline van der Laan.
Plan van aanpak Ondersteuning Leerbedrijven
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
Faculteit Economie en Management. FEM Smart Business Center Van lerende organisaties naar lerende combinaties April 2015.
Meer innovatieve professionals
Van Wmo-werkplaats naar kennisnetwerk voor sociaal domein Theo Roes voorzitter overleg Wmo-werkplaatsen.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Social work Week 2.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Honoursprogramma BML Februari Een verzameling activiteiten om je verder te ontwikkelen bovenop je bachelor-opleiding. In ieder geval ontwikkeling.
Interactieve Mantelzorgkamer Share&Care
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Onderzoek op hogescholen: de oogst na 10 jaar Prof.dr.Cees Karssen Emiritus rector magnificus Wageningen Universiteit Voorzitter Commissie Tussentijdse.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Cultuuronderzoek naar gedrag van jonge allochtone ondernemers over succesvol (kleur)rijk ondernemerschap Mei 2007 tussenpresentatie door stagiëre J.Ridderstap.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
Hogescholen en Kennisvalorisatie
Het Cirrus Project: De Resultaten
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
PWS = de eindscriptie van de havo
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
De driehoeksverhouding
Isabelle Sprengers Profiel: Organisatie
De Wever Zorg Innovatie Centra
Sieberdam/ROCS & KODOS
Ontwikkelen bijeenkomsten
Sanne van Beek en Willisa Kragt
Titel project die kort aangeeft waar het om gaat
Transcript van de presentatie:

De betekenis van onderzoeken voor de opleiding tot professional Rood 205 0 58 Blauw 159 215 226 HGZO-congres 2009 Loes Houweling Chris Kuiper

Praktijkgericht onderzoek is goed voor studenten! Is dat zo?

Een Voorbeeld Spraakmakend Project Innovatie in de dienstverlening Vanuit het starten van projecten Gericht op de verhalen Binnen de informele communicatie

Praktijk Partners Stichting Humanitas Rotterdam Humanitas Thuiszorg & MaDi Rotterdam SAMAH Centrum voor Dienstverlening Bavo Europoort Netwerkeffect NVMW Universiteit voor Humanistiek

Betrokkenen Lectoraat: Participatie Arbeid en Gezondheid Hogeschool Rotterdam Opleiding: Ergotherapie Fysiotherapie Maatschappelijk werk en dienstverlening Personeel en Arbeid Docent: Verschillende Student: Minor Arbeid en Gezondheid Minor Preventie

Aanleiding Mede onder invloed van overheid/ wetgeving, bedrijfskundige en methodische overwegingen vindt een ingrijpende formalisering van een deel van de communicatie plaats Als tegenwicht aandacht te besteden aan de (informele) verhalen uit de praktijk van alle dag

Methode Actieonderzoek Verhaal centraal Professional centraal Zonder organisatie en doelgroep uit het oog te verliezen Netwerkvorming Praktijkgestuurd onderwijs

Belang bij onderzoek en projecten Praktijk: probleemoplossing / redelijke termijn en prijs toekomstige werknemers leren kennen en vv Lectoraten: KOP-model / evaluatie HR (IVG) kennisinstituut / accreditatie attractief en intensief onderwijs Opleiding: beroepsontwikkeling / instroom / relatie werkveld / tevreden studenten Docent: beroepsontwikkeling / kennis / werkplezier Student: beroepskennis / algemene ontwikkeling / werkplezier

OIIO projectopdrachten van regionale bedrijven en instellingen Outside In projectopdrachten van regionale bedrijven en instellingen advies beroepenveldcommissies over opleidingsprogramma’s gastdocenten uit praktijk Inside Out opleidingen dragen bij aan de ontwikkeling beroepspraktijk studenten ontwikkelen beroepsproducten dragen bij aan het oplossen van vraagstukken kenniskringen spelen een rol bij het formuleren en overdragen van nieuwe praktijken aan het  beroepenveld

OIIO-projecten Hbo-niveau Innovatief Beroepsrelevant Maatschappelijk relevant Wetenschappelijk robuust

Onderzoek binnen HBO Geworteld in beroepspraktijk Praktijkgestuurd, aanpak is vaak multi- en/of transdisciplinair Vormgegeven mét externe partijen Methodologisch verantwoord en maatschappelijk robuust Sterke verbinding met beroepsonderwijs. Verspreiding via (wetenschappelijke) publicaties, presentaties en via media zoals internet, kranten Gevarieerd

Opbrengsten

Opbrengsten

Uitwisseling Projectteambijeenkomsten Leerervaring voor (a.s.) professionals Werkconferentie Weblogs Tips en aanbevelingen Microniveau voor team Meso niveau voor betrokken organisaties Publicaties (meerdere vormen) Symposium

Verdieping Narratief onderzoek Actieonderzoek/ ontwikkelend design, voor- en nadelen voor studenten en organisaties Modus 3 onderzoek

Puzzels en Parels Elk voordeel heb z’n nadeel De puzzels en parels ten aanzien van: Werving projecten Deelname studenten Participatie van docenten Begeleiding van studenten Organisatie van het onderwijs Curriculum Elk voordeel heb z’n nadeel

werving projecten Parel Koppeling aan onderzoekslijnen Stapeling / estafette projecten Publicatie project op minimaal één site Projectovereenkomst met gedragscode deelnemers Directe opbrengst voor organisaties, invloed op uitvoering Puzzel Spoedwerving afzeggen Status en procedure ‘eigen projecten’ van studenten Aandacht voor machtsrelaties, wie zegt ja, en wie voert uit

Deelname van studenten Parels Passend bij wens opdrachtgever Op basis expertise en interesse studenten Faciliteren inter-professionele samenwerking Student kan inzicht krijgen in complexiteit van organisaties Puzzels Starten met decreet Niet communiceren van resultaat naar opdrachtgever en lectoraat Prioriteit aan wens student / (financieel) belang project / innovatie / beroepsspecificiteit Overvragen student, omgaan met onzekerheid, onbekendheid Student klem zetten tussen lectoraat/minor en opleiding

Participatie van docenten Parels Op basis expertise docenten (bijvoorbeeld KK-docent) Op basis interesse docenten Bekendmaken: vroegtijdig en openbaar ivm netwerken Faciliteren samenwerking: vergelijkbare projecten bij één docent Puzzels Geschikte docenten zijn aan begin collegejaar volledig ingepland Niet communiceren van resultaat naar opdrachtgever en lectoraat of binnen opleiding

Begeleiding Parels Procesmatig en op meerdere fronten tegelijk (docenten, organisatie, studenten) Studenten richten op ontwikkelen product, naast verslaglegging Inhoudelijk (dwz zelf verdiepen en begeleiden gaan samen op) Contact zoeken (bezoeken) praktijk en lectoraat, contact onderhouden, op meerdere ‘lagen’ in organisatie en hogeschool Contact met name via de ‘warme’ lijnen Studenten ondersteunen bij inzicht krijgen in complexiteit project Puzzels Niet aanwezig zijn bij presentaties aan externen Opdracht eenzijdig aanpassen: vraag praktijk leidend! Niet communiceren met opdrachtgever en lectoraat Krappe begeleidingstijd

Organisatie van onderwijs Parels Inbedding projecten in minor Ruimte in tijd en hoofden van studenten om te investeren in project Puzzels Geschikte docenten zijn aan begin collegejaar volledig ingepland Roosters docenten en studenten weinig flexibel om afspraken te kunnen maken met mensen in de organisaties: begeleider en studenten kunnen elkaar niet treffen Studenten moeten tijdens project ook andere belangrijke opdrachten doen (stagelopen, afstudeerprojecten) Welk belang weegt het zwaarst, organisatie van onderwijs of het belang van het project?

Kennistransfer en curriculumontwikkeling Parels Resultaat naar opleiding, lectoraat en praktijk, door deelname docenten Uitnodigen opleiding lectoraat en praktijk bij presentatie Analyse / stapelen van de resultaten van de projecten Publicatie van de resultaten op praktijkniveau en op wetenschappelijk niveau Reflecteren op opbrengst voor praktijk, lectoraat opleiding en student Puzzels Gebruik student als dataverzamelaar Gebruik docent als procesbegeleider Gebruik praktijk als verlengstuk opleiding Studenten voorbereiden op complexiteit Smalle of brede beroepsopvatting (heeft dit met mijn beroep te maken?)

veel inspiratie