Anja Van den Broeck Arbeids- en motivatiepsychologe,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

SINT LUKAS HOGESCHOOL BRUSSEL
KWALITEITSZORG november 2012
De arbeidszorgmedewerker in Vlaanderen in beeld - enkele cijfers Globaal beeld van 'de arbeidszorgmedewerker' 2012 (algemene cijfers, profiel, context)
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool van Amsterdam
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Sociale relaties op school en geestelijke gezondheid
Duurzaamheid en kosten
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Mode1. Cijfers  Onvoldoende 5  Matig 6  Voldoende 7  Goed 8  Uitstekend 9  Excellent 10.
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
Anja Van den Broeck Arbeids- en motivatiepsychologe, KU Leuven
2 3 Natuurkunde ≥ 6 Wiskunde ≥
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Voorbeeld a5a · 4b = 20ab b-5a · 4a = -20a 2 c-2a · -6a = 12a 2 d5a · -b · 6c = -30abc e-5b · 3a · -2 = 30ab f-2 · -a = 2a opgave 1 a7a + 8a = 15a b6a.
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Ben Bruidegom 1 Sequentiële schakelingen Toestand uitgang bepaald door:  ingangen;  vorige toestand uitgang.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Standaard-bewerkingen
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
Op reis naar een dierentuin
Effecten van visualisatie van participatie tijdens CSCL
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 9 Het eerste bijbod 1Contract 1, hoofdstuk 9.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
In opdracht van NOC*NSF
Logistics: a driver for innovation Low costs High value Flexibility now and later Superior technology Timwood - T > No transport - I > No Inventory - M.
Centrummaten en Boxplot
Waar gaat het nou toch om?!
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Transcript van de presentatie:

Waarom basisbehoeften belangrijk zijn: Motiveren vanuit de Zelf-Determinatie Theorie Anja Van den Broeck Arbeids- en motivatiepsychologe, Faculty of Economics and Business, KU Leuven, campus Brussel

1. Waarom motivatie?

1. Waarom SDT (Deci & Ryan. 2000; Gagné & Deci. 2005) Meest recente motivatie-theorie Grand theory Verschillende levensdomeinen (sport, school, werk, … ) Verschillende aspecten van motivatie Waarom van gedrag: autonome versus gecontroleerde motivatie/regulatie Wat van gedrag: intrinsieke and extrinsieke doelen/waarden/aspiraties Energetisch proces: behoeftebevrediging Verschillende aspecten van voorgaande theorieën komen terug Kwaliteit van motivatie

1. Overzicht van de concepten Controlled 1. Regulaties (motivaties) 2.Doelen (waarden, aspiraties) 3. Basisbehoeften Autonomous Intrinsic Values Extrinsic Values A B C

Waar ligt de oorzaak van (de)motivatie? 2. Mensbeeld Theory X Theory Y Passief Lui, weinig ambitieus Reactief Actief Groeigericht Interactie omgeving  Creëren van de juiste omstandigheden de juiste motivatie is er, hoe knn we die tot uiting laten komen Controleren = overtuigen, belonen, straffen, controleren Actief zijn = werken = even natuurlijk als slapen, spelen, … Amerikaanse bank: Je motiveert geen individuen, je creëert een omgeving waarin mensen zichzelf motiveren. Het is een persoonlijk beslissing, maar het is de taak van de manager om de juiste omgeving te creeëren. Kathy Shofield, HRM directeur HFC bank DIRIGEREN VAN ACTIVITEITEN Controleren Creëren van de juiste omstandigheden

3. Basisbehoeften: definitie "Those nutriments that must be procured by a living entity to maintain its growth. integrity and health" (Ryan & Deci. 2000. p. 326)‏ Autonomy Belongingness Competence bereidheid keuze NIET TEGEN JE GOESTING deel zijn van een team lief hebben en geliefd zijn een impact hebben

3. Basisbehoeften: gevolgen (Van den Broeck, Vansteenkiste, De Witte, Soenens, & Lens, 2010) Sample 1 170 HR medewerkers 67% vrouwen gem leeftijd 36.70 15% master Sample 2 261 call center agents 54% vrouw gem leeftijd 28.23 5% masters Tabel : Correlaties tussen de behoeften en verschillende aspecten van optimaal functioneren Need for Autonomy Need for Competence Need for Relatedness Sample 1 Sample 2 Job Satisfaction .66** .54** .18* .15* .41** .40** Vigor .49** .31** .38** Exhaustion -.52** -.28** -.27** -.26** -.32** -.23** Life Satisfaction .30** .22** .24** .16** .32** Organizational Commitment .51** .58** .18** .36** .42** Performance .21** .44** .35** .19*

3. Basisbehoeften: oorzaken

3. Behoeften: oorzaken

3. Behoeften: oorzaken

3. Behoeften: oorzaken

3. Basisbehoeften: oorzaken

3. Behoeften: oorzaken

4. Regulaties: definitie A-motivation Extrinsic motivation Intrinsic motivation Non- regulation External Introjected Identified Integrated Intrinsic - no activity - helplessness Others administered - rewards - punishments Self administered - proud - guilt. shame - personal importance - personal endorsement - fun - interesting “Has to” Controlled “wants to” Autonomous

Welke type van motivatie is dit? 4. Regulaties Onderzoek Welke type van motivatie is dit? Bij kinderen XX motivatie “Vooraleer je begint wil ik je een aantal dingen vertellen die je zult moeten doen. Er bestaan hier regels over de manier waarop je schildert. Je moet het schildermateriaal proper houden. Je kan enkel op deze kleinere tekening schilderen; het is verboden om te morsen op de grotere tekening. Je moet je borstel uitspoelen en uitdrogen vooraleer je een nieuwe kleur gebruikt, zodat de verschillende kleuren niet gemengd geraken. In het algemeen wil ik dat je gedraagt als een flinke jongen/meisje en maak geen rotzooi van de schildertekeningen.”

Welke type van motivatie is dit? 4. Regulaties Onderzoek Welke type van motivatie is dit? Bij kinderen XX motivatie “Vooraleer je begint wil ik je even vertellen hoe we hier in de klas schilderen. Ik weet dat het soms plezant is om gewoon de schilderborstels en verf te laten rondslingeren, maar hier wordt het schildermateriaal en de klas proper gehouden voor de andere die het willen gebruiken (verantwoording). Je kan schilderen op het kleinere blad, maar niet op het grote blad er rond. Dat dient om de tafel netjes te houden. Het schildermateriaal proberen we proper te houden; de borstels dienen dus uitgewassen te worden en afgedroogd te worden vooraleer je een ander kleur gebruikt. Ik besef dat sommige kinderen het niet leuk vinden om de ganse tijd proper te moeten werken (empathie), maar nu is het de tijd om netjes te zijn.”

Autonoom motiveren = goed motiveren 4. Regulaties Onderzoek Bij kinderen Autonoom motiveren = goed motiveren

4. Regulaties Onderzoek

4. Regulaties Onderzoek B) Bij werkzoekenden Job search Feelings worthlesness meaningless Feeling socially isolated Life satisfaction General mental health Autonomous .19** -.11* -.12* .01 .10* Controlled -.09 .16** -.17** -.13** Jobzoekgedrag -> kwaliteit van motivatie telt om te zoeken -> gecontroleerde motivatie = niet noodzakelijk negatief, maar helpt ook niet 2) Welzijn Beter in hun vel voelen wanneer autononoom ipv gecontroleerd Gecontroleerde motivatie dan ook slecht voor hun welzijn … RESULTATEN gelden BOVENOP de kwantiteit van motivatie … Autonome motivatie = positieve resultaten Gecontroleerde motivatie = eerder negatieve resultaten

4. Regulaties: Onderzoek C) Bij werkenden

4. Regulaties: Onderzoek C) Bij werkenden Job satisfaction Transformational leadership Autonomous vs. Controlled regulation .21** .11** Organisational commitment .12** Transformationeel leiderschap^ = ???? - op basis van normen, behoeften en waarden DE MISSIE VAN DE ORGANISATIE Inspireren veranderen Staat tegenover transformationeel leiderschap = zakelijk leiderschap, ruilhandel Zie de link met het psychologisch contract) Link naar ZDT ook Emoties keuze Rationale

4. Regulaties: Overzicht onderzoek (zie Van den Broeck, 2012 voor een overzicht) Social aspects Positive Feedback Empathy Persuation Structural Jobcharacteristics Challenging tasks Participation/ decision makingpower Wellbeing “wants to” Autonomous + Org. Commitment Social aspects have to Guilt/shame induction Structural job aspects Pay for performance Deadlines Competition Performance “Has to” Controlled - Retention

4. Regulaties: nuancering

4. Regulaties: nuancering Onderzoeksvraag: kwaliteit versus kwantiteit van motivatie Wie: representatieve Belgische sample en Nederlandse call-center medewerkers Wat: vragenlijst onderzoek OV : Vanuit welke motivatie doe je moeite voor je job? Gecontroleerde motivatie: extrinsieke beloningen of introjectie Autonome motivatie: waardevol, leuk, interessant AV : Tevredenheid Enthousiasme/bevlogenheid Stress / Uitputting Methode: Clusteranalyse gecontrolleerd autonoom

4. Regulaties: nuancering LL Controlled Autonomous HH Z-scores 1.5000 1.0000 0.5000 0.0000 -0.5000 -1.0000 -1.5000 Controlled Motivation Autonomous Motivation 4 groepen HH = hoge autonome en hoge gecontroleerde motivatie LL = lage autonome en lage gecontroleerde motivatie Autonomous = hoge autonome en lage gecontroleerde motivatie Controlled = lage autonome en hoge gecontroleerde motivatie Wie is meest bevlogen/minst burnout? vanuit kwantitatief perspectief? vanuit het kwalitatief perspectief = ZDT? HH Autonomous Controlled LL Study 1 37% 31% 19% 13% Study 2a 35% 23% 21% Study 2b 26% 28% 27%

4. Regulaties: nuancering Conclusie? HH Autonomous Controlled LL F Effect Job Satisfaction Study 1 4.88a 5.02a 3.72b 3.86b F(3. 1789) = 178.21*** .24 Study 2a 4.34a 3.91b 3.80b F(3.283) = 15.71*** .15 Study 2b 4.09a 3.89a 3.31b 2.92b F(3.256) = 19.97*** .19 Work Enthusiasm 4.89a 3.58c 3.82b F(3. 1789) = 211.47*** .27 4.95a 4.94a 4.05b 3.63c F(3.283) = 4164*** .31 4.53a 4.32a 3.14b 2.65c F(3.256) = 46.19*** .35 Strain 3.00c 2.61d 3.76a 3.29b F(3. 1789) = 97.14*** .08 1.03b .85b 1.69a 1.80a F(3.283) = 19.65*** .18   1.24a 1.16a 2.20b 2.18b F(3.256) = 20.40***

5. Meer weten? Auteurs Publicaties http://anjavandenbroeck.wordpress.com http://www.selfdeterminationtheory.org/ Publicaties Van den Broeck, A. (2013) The Job Demands-Resources model: A motivational analysis from Self-Determination Theory, Gedrag & Organisatie, 26(4), 449-466. http://www.vopspsy.ugent.be/en/developmental-psychology/95-maarten- vansteenkiste.html