Minister Vandenbroucke Voorstellen tegen spijbelen 12-actieplan
Enkele cijfers: - 12,6% problematische afwezigheden - 23,4% minstens 1 problematische afwezigheid - 17,8% hoogstens 10 halve dagen problematisch afwezig - 5,6% meer dan 10 halve dagen afwezig
Vaker gespijbeld in: - Deeltijds onderwijs - Stedelijke context - Onthaalklassen, BSO en KSO - B-Stroom - Leerlingen met leerachterstand
Spijbelbeleid a.d.h.v. drie pijlers: - Preventie - Begeleiding - Sanctionering
Actie 3: Ondersteunen van een positief schoolklimaat Actie 5: Leerlingen en ouders nauwer betrekken bij opvolging van leerplicht Actie 2: Betere registratie afwezigheden door school Actie 12: Totale en snelle controle op leerplicht
Actie 9: Projecten op maat bij ernstige problemen Actie 4: Duidelijke afspraken tussen school en CLB Actie 8: Sterkere samenwerking Onderwijs en Welzijn / Gezondheid Actie 6: Doelgroepenbeleid voor kleuter, deeltijds leerplichtigen en kinderen in residentiële voorzieningen
Actie 10: Streng als het moet: van gedwongen hulp tot sanctionering
Er is een laag welbevinden op school volgens leerlingen. Aanpak op maat van elke leerling. Vernieuwende projecten kan helpen. CLB en andere organisatie moeten samenwerken. Steeds preventief optreden en dan begeleidend.
Sanctioneren en repressief optreden wanneer de andere middelen niet meer voldoende zijn.