 Minister Vandenbroucke  Voorstellen tegen spijbelen  12-actieplan.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Advertisements

Spijbelcijfers schooljaar
Te laat komen beter laat dan (n)ooit
Dienst Time Out Projecten
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Werken met de BaSO-fiche
Voorstellen.
Sturen op resultaat, een kwestie van lange adem
Suïcide Dagelijks sterven in Vlaanderen drie mensen door zelfdoding Minstens éénmaal per week pleegt een leerling zelfmoord.
Een initiatief van.
De lege schoolbank. Het Vlaams beleid tegen spijbelen.
Spijbelplan Mechelen “Samen spijbelen aanpakken”
Spijbelbegeleiding: CLB aan zet!
Preventie Duidelijke communicatie rond afwezigheid  Te vroeg vertrekken op reis  Te laat terug bij begin schooljaar Gul zijn met B-codesSancties Spijbelcontract.
Spijbelen en schoolverzuim
Frank Vandenbroucke 17/02/06
Rondetafelconferentie Brussel RTC Brussels Nederlandstalig onderwijs Werkgroep 1 – Leerlingen en ouders Voorzitter : Jo De Ro Verslaggeving: Katrien Bonneux.
Brussel 16 december Hoe ver is ‘de lat voor talen’ opgeschoven?
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Vrije-CLB-Koepel vzw Maak kennis met het CLB. 2 Voor wie?  Leerlingen  Ook los van de school  En los van de ouders  Ouders  Met hun zorgen en vragen.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Resultaten werk wijkverpleegkundige NCVGZ 4 april 2013 Marjan Hoeijmakers.
Rookstopcursus voor jongeren
Ondersteuning van kinderen van ouders met problematisch middelengebruik Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening, werkgroep gezin, werkgroep onderwijs.
prof. dr. Karel Hoppenbrouwers
Het provinciaal onderwijs verdient erkenning oktober 2010.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Spijbelen aan het einde van het basisonderwijs en het begin van het voortgezet onderwijs : de invloed van sociale bindingen en zelfcontrole.
Spijbelen voorkomen en bestrijden – Een zorg voor schoolleiders en onderwijsbeleid Thys G., Dupont C. (2001)
Auteurs : Ellen Claes Marc Hooghe Tim Reeskens. Een maatschappelijk en pedagogisch probleem.
Samenwerking gemeente/CJG en Onderwijs Peter van Kerkhof, projectmedewerker CJG Den Bosch.
Is China nummer 1 in de wereld met hun kinderarbeid?
Aanpak van ongekwalificeerde uitstroom vanuit CLB CLB Veurne –
Het scholenprogramma Jump-In Inspiratieworkshop ABC onderwijsadviseurs 8 september 2014.
Infoavond 1 ste graad Donderdag12 september 2013.
Voortijdig schoolverlaten
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
PREVENTIE EN REMEDIËRING Een zaak voor iedereen, een taak voor iedereen 30/07/2015.
SPIJBELEN Samenwerking CLB – huisarts WG leerplicht GO!
vanuit een herstelgerichte visie!
GROENE ZORG OOST-VLAANDEREN Boeren aan welzijn Welzijn met boeren EFRO Zorgboerderijen en Onderwijs.
Doel ZAT “Zo veel mogelijk kinderen en hun gezinnen zo vroeg en zo snel mogelijk goede en afgestemde zorg bieden en leerkrachten in de klas ondersteunen.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
High Voorbeeldproject preventieve maatregelen Brede basiszorg Fase 0.
SCOOLSPORT Zeeuws project “Sport en bewegen in en rond de school” De Moolhoek, KapelleDon Boscoschool, ‘s-HeerenhoekDe Tweemaster, Goes SportZeeland CIOS.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Educatiecentrum in een krottenwijk in Bangladesh
Algemene vergadering LOP Basis Anderstalige Minderjarige Nieuwkomers
Netwerk ‘Samen tegen schooluitval’ Brussel
Het decretale kader van spijbelen en schoolverzuim
Aan de slag met spijbelrapporten
Het zorgcontinuüm.
Maak kennis met het CLB.
Dorcas: In actie voor de allerarmsten
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg
Gelijke Onderwijskansen LOP/SO Gent
WELKOM basisberoepsgerichte leerweg DE MARKE
Extra ondersteuning binnen het voorgezet onderwijs SWV-VO-ZK
Workshop basisonderwijs
Netwerk “Samen tegen Schooluitval”
Inhoud Waarom Jobstart? Ontstaan project Voor wie? Partners
CLB Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen?
Laaggeletterdheid in Nederland
Infonamiddag De werking van het Belgisch Onderwijssysteem
SAMEN KINDERARBEID STOPPEN IN MALI
Cijfergegevens leerrecht
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Transcript van de presentatie:

 Minister Vandenbroucke  Voorstellen tegen spijbelen  12-actieplan

 Enkele cijfers: - 12,6% problematische afwezigheden - 23,4% minstens 1 problematische afwezigheid - 17,8% hoogstens 10 halve dagen problematisch afwezig - 5,6% meer dan 10 halve dagen afwezig

 Vaker gespijbeld in: - Deeltijds onderwijs - Stedelijke context - Onthaalklassen, BSO en KSO - B-Stroom - Leerlingen met leerachterstand

 Spijbelbeleid a.d.h.v. drie pijlers: - Preventie - Begeleiding - Sanctionering

 Actie 3: Ondersteunen van een positief schoolklimaat  Actie 5: Leerlingen en ouders nauwer betrekken bij opvolging van leerplicht  Actie 2: Betere registratie afwezigheden door school  Actie 12: Totale en snelle controle op leerplicht

 Actie 9: Projecten op maat bij ernstige problemen  Actie 4: Duidelijke afspraken tussen school en CLB  Actie 8: Sterkere samenwerking Onderwijs en Welzijn / Gezondheid  Actie 6: Doelgroepenbeleid voor kleuter, deeltijds leerplichtigen en kinderen in residentiële voorzieningen

 Actie 10: Streng als het moet: van gedwongen hulp tot sanctionering

 Er is een laag welbevinden op school volgens leerlingen.  Aanpak op maat van elke leerling.  Vernieuwende projecten kan helpen.  CLB en andere organisatie moeten samenwerken.  Steeds preventief optreden en dan begeleidend.

 Sanctioneren en repressief optreden wanneer de andere middelen niet meer voldoende zijn.