De brug tussen Service en Marketing

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ondernemen in de fysiotherapie is oorlog
Advertisements

Innoveren voor gezondheid
Creëer buitengewone klantbeleving
Leads voor boekhouders, administratiekantoren en accountants
TagCloud Alle wervingsmiddelen onder 1 dak.
Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Klantenservice 2.0: het lerend vermogen van de klantenservice als vliegwiel voor een optimale klantervaring Capgemini Nederland BV Consulting Services.
René / #knab Knab, Fit for the Future René / #knab.
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
Marketing strategy that earns your company money! Find You Consultancy Nederland - Curaçao.
Strategische vernieuwing door propositieontwikkeling
Verkoop- en debiteurenproces
27 februari 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe 12 1 Ten aanzien van de uitingen des geestes, broeders, wil ik u niet onkundig laten. 2.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Sportmarketing vs.Internet Resultaten onderzoek Resultaten onderzoek Sportmarketing vs. Internet PauwR Internetmarketing wie wat.
Sociale Netwerksites Summerschool Social Media – Augustus 2010.
JochemKoole.nl Sociale media zijn niet het gouden ei.
1 KM2.0 Bijeenkomst De Praktijk NUON: ‘Hoe gaan we om met vergrijzing?’
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Seth Godin: If its broken its broken ! Dennis de Vroet Peter van Gerwen Michel Janse.
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Training algemeen.
Klantgericht werken, Kanalen in balans
CFES Stimulering en Sturing van Innovatie Willem Pieterson, PhD May 26th, 2009.
CRM vs SCRM Yana Callaert – 3 MAS. Marketing Bij traditionele marketing verloopt de communicatie vooral in één richting; het bedrijf adverteert en de.
1 Minor Digital World. Social networking en lectoraat Digital World Social Networking: de digitale communicatiemiddelen via internet, met elkaar, met.
De kracht van Edan Edan Business Solutions adviseert en ondersteunt klanten bij de automatisering van hun bedrijfsprocessen. We leveren een Microsoft.
Wat is Customer Relationship Management?
LIEN VANDERVELDE CRM VS. SCRM. INHOUDSTABEL 1.Marketing 2.Feedback 3.Sales 4.Service & support.
Het nieuwe werken Effectiever werken in een stimulerende omgeving.
Marketing 1 Marketing is te belangrijk om aan een Marketing afdeling te geven!
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Slotbijeenkomst Benchmark Publiekszaken
Kansen voor Samenwerken
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Schitterende Organisaties®
De perfecte dienst Bart Bockaert – Kristof Dekens – Claude Gallo – David Moens – Franky Van den dries – Pieter Verbestel.
© de vries business consultancy, 2008
Service Apotheek Farmaceutische zorg
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Uw financiële gezondheid vandaag en in de toekomst Ingrid De Muynck Steve Wagemans.
Get 5 Get Rich Get 5 Rich. © 2001 Goovaerts & Menick Wat Zou u Doen of Kopen Als u Zoveel Geld Zou Hebben en Niet Op De Prijzen Zou Hoeven Letten?
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
10/01/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
1 SLIMME SAMENVATTINGEN. Samenvatting ex ante Uw vraag Onze suggestie Analyseer de functionele specificaties Maak een format Implementeer dat format Leer.
Visie & Strategie.
HR Onderzoek FD HR Enquête de resultaten - Mei 2009.
Wie van ons wist op zijn 15de met welke partner hij/zij door het leven zou gaan? Wie van ons wist op zijn 20ste wie zijn huidige werkgever zou zijn? 3.
ONTSPAN , LUISTER EN LEES
Customer Relationship Management (CRM) Strategie Systemen Presentatie MSC-Consultancy Prior Adviesgroep werkt samen met Ingrid E. Römer
Kennismanagement & Sociale media
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
4. Online strategie Internet scorecard
Cijfers & Trends Ondernemen In de Kappersbranche 1 april 2015.
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!” Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!”
Loyaliteit begint met een warm welkom
Steven van Belleghem. - Inspirator bij B-Conversational - Frequente spreker op congressen en binnen bedrijven. - Business coach en geeft advies omtrent.
Better Practices Theater Trends, Cases en Onderzoek Welkom in het Better Practices Theater Doe mee aan het Nationaal Benchmark- en Trendonderzoek Klantinteractie.
The POWER of
50.
Elektronisch factureren: de volgende stap in online zaken doen Datum 14 september 2006.
Dienstenmarketing Week 4.
Hoezo Great Place To Work ® bij Vanboeijen? © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN 30 september 2009 Erik van Riet VGN 30 september 2009.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Transcript van de presentatie:

De brug tussen Service en Marketing Omdat goede service het verschil kan maken

BELANG SERVice QUALity 5 GAPS Het komende half uur BUURTWINKEL & SOCIAL MEDIA BELANG SERVice QUALity 5 GAPS Of meer? Het MODEL

Een kort marktonderzoekje….. Wie hier werkt in een klantenservice omgeving? En wie in een marketing omgeving? Werkt niet iedereen in de klantenservice en daarmee de marketing?

Iedereen werkt in de klantenservice! marketing! =

Een meer dan goede klantenservice wordt steeds belangrijker Service is belangrijk 84% doet liever zaken met bedrijven die hun service op orde hebben [1] 30% van de klanten is bereid 7% meer te besteden bij bedrijven die goede service bieden [1] Maar veel bedrijven schieten nu nog te kort op service Maar 25% vindt dat bedrijven op dit moment hun servicebelofte nakomen [1] Meer dan 50% vindt dat organisaties zich niet extra inspannen om hun klanten tevreden te stellen [1] En lopen daardoor een groot risico klanten te verliezen Wereldwijd kiest 69% voor een andere aanbieder na een slechte service ervaring [2] Bronnen: [1] American Express Global Customer Service Barometer 2010, [2] Accenture Outlook “Driving growth through customer loyalty” februari 2010

Het SERVice QUALity model als hulpmiddel bij het leveren van de juiste service (en dus marketing;p )

We weten best goed wat we leveren… Geleverde Service

We hebben heldere KPI’s Geleverde Service Service Specificaties

Opgesteld door een competent management Geleverde Service Service Specificaties Management visie op klant(verwachting)

We weten dus wat we leveren… Geleverde Service

…maar is dat ook wat de klant ervaart? Ervaren Service Geleverde Service

…maar is dat ook wat de klant ervaart? Ervaren Service Bedrijf Geleverde Service

En is dat wat de klant verwachtte? Verwachte Service Klant Ervaren Service Bedrijf Geleverde Service

En wat beinvloed de klantverwachting? Verwachte Service Klant Bedrijf En wat beinvloed de klantverwachting?

Natuurlijk zijn persoonlijke behoefte Persoonlijke behoeften Verwachte Service Klant Bedrijf Natuurlijk zijn persoonlijke behoefte

Maar ook eerdere ervaringen Verwachte Service Klant Bedrijf Maar ook eerdere ervaringen

En ervaringen van anderen Mond op mond reklame Verwachte Service Klant Bedrijf En ervaringen van anderen

Het SERVice QUALity model Mond op mond reklame Persoonlijke behoeften Eerdere ervaringen Verwachte Service Klant Ervaren Service Bedrijf Geleverde Service Communicatie Service Specificaties Management visie op klant(verwachting)

Het SERVice QUALity model Mond op mond reklame Persoonlijke behoeften Eerdere ervaringen Verwachte Service Klant Ervaren Service KENT 5 UITDAGINGEN Bedrijf Geleverde Service Communicatie Service Specificaties Management visie op klant(verwachting)

5 Klant Bedrijf 1 4 3 2 Mond op mond reklame Persoonlijke behoeften Eerdere ervaringen Verwachte Service 5 Klant Ervaren Service Bedrijf Geleverde Service Communicatie 1 3 4 Service Specificaties 2 Management visie op klant(verwachting)

GAP 1: Wat verwacht de klant nu van de klantenservice? Wat vindt klant belangrijk? Wat vindt klant het belangrijkst? Bron ITO consumentenonderzoek

GAP 1: Wat verwacht de klant nu van de klantenservice? Bron ITO consumentenonderzoek Oplossingsgerichtheid = FTF

GAP 2 en 3: Van beeldvorming naar praktijk Hoeveel schakels & verschillende afdelingen zitten er bij u tussen? Hebben de afdelingen dezelfde doelstellingen? Wat is de bedrijfsstrategie? En Hoe combineert die met de klantbehoefte? Geleverde Service 3 Service Specificaties Operations: Marketing: Korte termijn efficiency en kosten Werven nieuwe klanten Behoud Management visie op klant(verwachting) Lange termijn loyaliteit & retentie indirect (word of mouth), loyaliteit & retentie indirect (word of mouth), 2

Risico op extra GAP: Als afdelingen samen moeten werken Ervaren Service Geleverde Service KLANTENSERVICE SERVICE MONTEUR ! http://blogs.forbes.com/meghancasserly/2011/02/10/the-happiest-careers-in-america/

GAP 4: De linkerhand belooft niet meer dan de rechter kan waarmaken Geleverde Service Communicatie 4 Maar 25% van de klanten vindt dat bedrijven op dit moment hun servicebelofte nakomen [1] Durven we service garanties af te geven? Durven we ze centraal te zetten in onze marketing?

GAP 5: De verwachting waarmaken of zelfs overtreffen… Wiskundig: Welke medewerker zit het dichtst bij het vuur? Welke vrijheden heeft hij/zij om dit te realiseren? Hoe wordt deze medewerker ondersteund? Kennis Kunde Organisatie Systemen Verwachte Service Ervaring > 1 Verwacht 5 Ervaren Service Customer service employees are the happiest of all employees surveyed in terms of the amount of control they feel they have over their work.

Zouden buurtwinkels worstelen met dit vraagstuk?

Zouden buurtwinkels worstelen met dit vraagstuk? …waar de eigenaar zijn klanten echt kent… De kwaliteit is er naar onze beleving beter, de service zeker ook en het assortiment verrast er tenminste

De rol van Social Media: Monitoren en Managen van de verwachting

De rol van Social Media: Monitoren en Managen van de verwachting Monitoring Wat wordt er gezegd? ~1/5 van de tweets gaat over producten Wat kan ik leren? Hoe bepaalt dit de klant verwachting (de pluszijde van Youps actie) Managen Reageren op klantuitingen Zelf profileren op twitter, facebook

Tot slot: Loont het de moeite om te investeren in SERVice QUALity?

Voor Zappos, een online schoenenwinkel, heeft het leveren van de best mogelijke klantenservice tot meer dan $ 1 miljard omzet in 2009 geleid 1,800,000 volgers Aanpak: Eén missie: De best mogelijke klantenservice leveren De uitvinder van de term “klantenservice is niet alleen een afdeling” Geld wat normaal naar marketing zou gaan investeren in een positieve klantervaring: Klantenservice is 24x7, 365 dagen per jaar bereikbaar Sturen niet op gemiddelde gespreksduur of conversie targets Ze bieden iedere medewerker na de klantenservice training $ 2.000 om ontslag te nemen. Waarom? Omdat ze alleen mensen op de klantenservice willen hebben werken die niet alleen voor het geld werken Quotes van klanten: “I just wanted you to know that I love your company” “I have never done this before, but I just HAD to tell you how impressed I am with your service” Resultaat: “Zappos should give master clinics on how to treat customers” 75% van de orders zijn herhaalaankopen In 10 jaar van $ 0 naar $ 1 miljard omzet in 2009

En zo niet: is dan de functie niet overbodig? Samenvattend: Iedere medewerker heeft impact op de klantbeleving en werkt dus bij de service en marketing afdeling En zo niet: is dan de functie niet overbodig?

Serv Qual Model vermijden? Samenvattend: De Valkuilen van het Serv Qual Model vermijden? Hoe kunnen we werken als buurtwinkel?

Mond tot mond De Social Media versterkt het effect van Samenvattend: De Social Media versterkt het effect van Mond tot mond reklame en is tweerichtingsverkeer

DANK VOOR UW AANDACHT KSi, We enjóy helping your customer! Hans Kardol Managing Consultant hans.kardol@ksi-advies.nl 0031-(0)651 797 647 KSi, We enjóy helping your customer!