Infosessie Peer-assisted Learning Psychologische Kring Leuven www.psychokring.be.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Innoveren voor gezondheid
Edushock leerfestival
Masterproef en Onderzoek Prof. Dr. Eva Van den Bussche.
Eindwerk zesde jaar.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Postgraduaat “coaching, supervisie en teambegeleiding”
Taalbeleid aan de UGent : Effect en evaluatie Sibo Kanobana Cel Diversiteit & Gender, UGent.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Onderwijsondersteuning in de praktijk – studenten SBIB en HUB Personeelsdag 7 februari 2014.
Masterproef en Onderzoek voor Psychologie en Onderwijskunde
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
Leergemeenschap G e p e r s o n a l i s e e r d L e r e n
Meesterproef major marketing (MA HIR) Research Center for Marketing and Consumer Science K.U.Leuven Werkwijze en afspraken.
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
PEER LEARNING Intervisie op verplaatsing Gastfaculteit Geneeskunde 30 april 2008.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Pal scoort op vele velden Full Marks. 1.Wat is PALS ? 2.Opgave 3.Aanpak en werkwijze 4.Resultaten 5.Besluit.
PAL in de bacheloropleidingen Wetenschappen PAL-studienamiddag 4 februari 2009.
WETENSCHAPPELIJK PROJECT Pal (Peer Assisted Learning) scoort op vele velden J. Vanderhaeghen.
Pal scoort op vele velden OOF-Project 2008/11 Rob Vierendeels Docentenvergadering IBW
De rol van de tutor: meer dan lesgeven alleen?!
FACULTEIT THEOLOGIE EN RELIGIEWETENSCHAPPEN WELKOM!
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
Greet Langie situering doelstellingen aanpak ervaringen docenten
Software-ontwikkeling I
Een verhandeling bij marketing Belangrijke punten, afspraken, en tips Marketing Research Group K.U.Leuven.
Chinaproject 2011 Infosessie 1 15 oktober 2011 Chinaproject 2010 // WELKOM Projectvoorstelling Bestemmingen Praktische info.
Master in de industriële wetenschappen Peer Assisted Learning scoort op vele velden SOS FYSICA.
Studenten ondersteunen eerstejaars
opleiding : Onderwijs Assistent
Handelingsgericht werken
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten.
Bijeenkomst Stagegevers en stagebegeleiders Masterstage Klinische en Gezondheidspsychologie Leuven, 12/12/2011.
Master in de bedrijfscommunicatie
Voortgangsgesprek fase 1
Da Vinci College ontwerpen Programma 8 maart
LEREN LEREN & PAL.
© Alert Management Consultants Slim Werk Vinden Programma.
Welkom!.
OPTIMAAL ONDERWIJS VOOR ÉLKE STUDENT!
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
BSc Honours Programme Informatiebijeenkomst. 30 credits extra Samenwerken met studenten uit andere opleidingen Verdieping binnen je eigen opleiding Persoonlijke.
Feedback bij de strategieën van de werkgroep alcohol Gezondheidsconferentie tabak, alcohol en drugs 30 november 2006.
OUDERINFORMATIEAVOND
Omgaan met vormen van agressie op de Johan Frisoschool
. Wat Studiekeuzetraject op het Nieuwe Eemland Wie Professionele studiekeuzecoaches van September Advies.
Modelontwikkeling doorgangswoningen OCMW’s. Oproep medewerkers kerngroep OCMW’s.
Ontdek je talenten bij de brede school Bekijk de nieuwe activiteitenkalender.
Evidence-Based Medicine
REISBEURZEN 2007 studenten reizen naar het Zuiden VLIR-UOS / K.U.Leuven.
Workshop evalueren Dcp
Verschillen tussen scholen en klassen
Peer Assisted learning Studiedag PAL 9 mei 2008 Rob Vierendeels Tom Vermeiren Jeroen Van den Broek Bart Van Peer PALKHK-Team.
Programma decanaat Oriënteren in havo 4 verplicht Doel: leerlingen aansporen om tijdig te beginnen met oriënteren op vervolgopleidingen.
Welkom op de ouderavond van groep 7. Doel van de avond KKKKennismaken TTTTijden VVVVakken GGGGeen vakinhoudelijke avond PPPPraktisch.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Tutoring Ba1-Ba3 Samenvattingen leren schrijven. In het begin was er… Een probleem… … en een wild idee!
Studie- en studentenbegeleiding Introductienamiddag 2015 Bachelorprogramma.
Studie- en studentenbegeleiding Introductienamiddag 2015 Schakelprogramma.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
Grassrootsproject IMPULS digitaal.
Logo gemaakt voor Eye Opener door Taco Bals
Onderzoeksstrategie: survey
VOOR CONTENTPARTNERS.
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Infosessie Peer-assisted Learning Psychologische Kring Leuven

Overzicht Wat? Doelen Waarom? Voordelen Effectiviteit Evaluatie Praktisch Psychologische Kring Leuven

Wat? PAL= Peer-assisted Learning. Concreet: oprichten van kleine studiegroepjes van studenten onder de begeleiding van een tutor (een oudere student). Klemtoon: faciliteren van het denk- en zoekproces van de tutees en het modereren van het gesprek hierover tussen de tutees onderling. – Doel: Academische en sociale integratie: vakspecifiek of opleidingsbreed Psychologische Kring Leuven

Doelen Psychologische Kring Leuven Vakinhoudelijke en/of opleidingsbrede begeleiding – verbetering van de studieresultaten. Focus op de ontwikkeling van een effectieve en efficiënte studiemethodiek – positieve bijdrage aan de motivatie en het welbevinden van de student.

Waarom? Overaanbod aan passieve lesvormen Nood aan grondigere, actievere verwerking van leerstof Het opwekken van interesse voor de studie Leren van elkaar, met elkaar Psychologische Kring Leuven

Voordelen Psychologische Kring Leuven

Voordelen Psychologische Kring Leuven Attest Faculteit PPW  Decaan – CV ;-) Bedankingsfeestje Lidkaart T-shirt crew

Effectiviteit Uit Alexander, Lawrence T.; Gur, Ruben; Gur, Raquel; Patterson, Laura, Peer-assisted learning, Improving Human Performance Quarterly, Vol 3(4), 1974, : – “Conducted 2 experiments with a total of 51 undergraduates to examine the effectiveness of peer- assisted learning among college students. Results show that Ss in dyads learned a problem-solving skill significantly better than individual learners.” – “64% of Subjects increased course grades, resulting in increases on grade point averages of.44” Psychologische Kring Leuven

Effectiviteit = > Deze studie toont aan dat samen leren leren beter helpt om probleem-oplossend te werken dan alleen leren leren. Ze toont verder aan dat in 64% van de gevallen de resultaten stegen met een effectgrootte van.44 (hoog)! Psychologische Kring Leuven

Evaluatie – Vooraf: Studenten die zich aanbieden kort motivatiebriefje laten schrijven Minimum 10/20 na 2 e zit – Tijdens: Evaluatiebriefje (enkele korte vraagjes) voor zowel tutor als tutee – Achteraf Vragenlijst: werking bevragen Feedback Psychologische Kring Leuven

Praktisch Psychologische Kring Leuven Duidelijke structuur Onderling overleg Geef genoeg voorbeelden Maak het niet te 'college-achtig' Probeer de studenten te betrekken – Antwoorden niet voorkauwen Rond de sessie af met een samenvatting

Praktisch Psychologische Kring Leuven 26 oktoberDEADLINE inschrijving tutor 15 oktober t.e.m. 28 oktoberExtra info indien gewenst: - Aanpak via draaiboek - Checklist - Trainingsmodules Maandag 29 oktoberAlgemene inleiding: studeertips + Sessie 1 Menselijke Erfelijkheidsleer Dinsdag 30 oktoberAlgemene inleiding: studeertips + Sessie 1 Individuele verschillen Woensdag 7 novemberSessie 2 Menselijke Erfelijkheidsleer Woensdag 14 novemberSessie 2 Individuele verschillen Woensdag 21 novemberSessie 3 Menselijke Erfelijkheidsleer Woensdag 28 novemberSessie 3 Individuele verschillen Woensdag 5 decemberAfsluitende sessie: Menselijke Erfelijkheidsleer + Algemene bloktips Woensdag 12 decemberAfsluitende sessie: Individuele verschillen + Algemene bloktips

Inschrijven? Dadelijk vooraan Of later … (!) Deadline: 26 oktober (!) Psychologische Kring Leuven

BEDANKT! Psychologische Kring Leuven