Infosessie Peer-assisted Learning Psychologische Kring Leuven
Overzicht Wat? Doelen Waarom? Voordelen Effectiviteit Evaluatie Praktisch Psychologische Kring Leuven
Wat? PAL= Peer-assisted Learning. Concreet: oprichten van kleine studiegroepjes van studenten onder de begeleiding van een tutor (een oudere student). Klemtoon: faciliteren van het denk- en zoekproces van de tutees en het modereren van het gesprek hierover tussen de tutees onderling. – Doel: Academische en sociale integratie: vakspecifiek of opleidingsbreed Psychologische Kring Leuven
Doelen Psychologische Kring Leuven Vakinhoudelijke en/of opleidingsbrede begeleiding – verbetering van de studieresultaten. Focus op de ontwikkeling van een effectieve en efficiënte studiemethodiek – positieve bijdrage aan de motivatie en het welbevinden van de student.
Waarom? Overaanbod aan passieve lesvormen Nood aan grondigere, actievere verwerking van leerstof Het opwekken van interesse voor de studie Leren van elkaar, met elkaar Psychologische Kring Leuven
Voordelen Psychologische Kring Leuven
Voordelen Psychologische Kring Leuven Attest Faculteit PPW Decaan – CV ;-) Bedankingsfeestje Lidkaart T-shirt crew
Effectiviteit Uit Alexander, Lawrence T.; Gur, Ruben; Gur, Raquel; Patterson, Laura, Peer-assisted learning, Improving Human Performance Quarterly, Vol 3(4), 1974, : – “Conducted 2 experiments with a total of 51 undergraduates to examine the effectiveness of peer- assisted learning among college students. Results show that Ss in dyads learned a problem-solving skill significantly better than individual learners.” – “64% of Subjects increased course grades, resulting in increases on grade point averages of.44” Psychologische Kring Leuven
Effectiviteit = > Deze studie toont aan dat samen leren leren beter helpt om probleem-oplossend te werken dan alleen leren leren. Ze toont verder aan dat in 64% van de gevallen de resultaten stegen met een effectgrootte van.44 (hoog)! Psychologische Kring Leuven
Evaluatie – Vooraf: Studenten die zich aanbieden kort motivatiebriefje laten schrijven Minimum 10/20 na 2 e zit – Tijdens: Evaluatiebriefje (enkele korte vraagjes) voor zowel tutor als tutee – Achteraf Vragenlijst: werking bevragen Feedback Psychologische Kring Leuven
Praktisch Psychologische Kring Leuven Duidelijke structuur Onderling overleg Geef genoeg voorbeelden Maak het niet te 'college-achtig' Probeer de studenten te betrekken – Antwoorden niet voorkauwen Rond de sessie af met een samenvatting
Praktisch Psychologische Kring Leuven 26 oktoberDEADLINE inschrijving tutor 15 oktober t.e.m. 28 oktoberExtra info indien gewenst: - Aanpak via draaiboek - Checklist - Trainingsmodules Maandag 29 oktoberAlgemene inleiding: studeertips + Sessie 1 Menselijke Erfelijkheidsleer Dinsdag 30 oktoberAlgemene inleiding: studeertips + Sessie 1 Individuele verschillen Woensdag 7 novemberSessie 2 Menselijke Erfelijkheidsleer Woensdag 14 novemberSessie 2 Individuele verschillen Woensdag 21 novemberSessie 3 Menselijke Erfelijkheidsleer Woensdag 28 novemberSessie 3 Individuele verschillen Woensdag 5 decemberAfsluitende sessie: Menselijke Erfelijkheidsleer + Algemene bloktips Woensdag 12 decemberAfsluitende sessie: Individuele verschillen + Algemene bloktips
Inschrijven? Dadelijk vooraan Of later … (!) Deadline: 26 oktober (!) Psychologische Kring Leuven
BEDANKT! Psychologische Kring Leuven