GGD West-Brabant.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatiesessie luizen
Advertisements

Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
Advies voor kinderen en ouders
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
De Van Damschool in ontwikkeling
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Die lieve katten Door Rik en Nandoz.
Wereldkaart met oudercontacten wereldwijd
Welkom op de informatieavond!
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Wormen 1 Regenworm Wadpier Zandzager Bloedzuiger Platworm Aarsworm.
hoofdluizen Hoe vaak komt het voor Waarom actie nodig Wat is hoofdluis
Workshop Relationele en seksuele vorming
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Samenwerken in burgerschap
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Scolaris... School Met Een Visie. Wij bieden: Verschillende richtingen In een aangenaam klimaat Met aandacht voor de noden van uw kind Individuele begeleiding.
Van diagnose naar etiket Discussiemiddag 19 juni 2013 Centrum voor Ethiek 1.
Presentatie over tijgers
Klik hier om te beginnen
Hoofdluizen : Een plan van aanpak
Cliëntervaring Implementatie
Huiselijk Geweld en Kindermishandeling
De gezonde school en genotmiddelen
Luizen, wat doen wij ertegen?
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Aanpak problematisch gedrag
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Ecto parasieten Aimee: behandelmethode/incubatietijd Sylvia: cyclus Liesbeth: sympthonen/ voorzorgsmaatregel Nienke: naam ziekte/ veroorzaker EP31A & ED31A.
Luizen.
Informatieavond Groep 1/2 D.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Huiselijk Geweld en Kindermishandeling
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
kan een luizencontrole uitvoeren
De actualiteit TypeWorld maakt leren typen leuk en makkelijk!
leren opvoeden spelen vieren……… de school maken!
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Schoolopbouwwerk Menen
Hoofdluis Sept 2015 Afd JGZ GGD ZL
‘Moedertaak’. Pieter de Hoogh, circa Rijksmuseum.
Oudertevredenheidsonderzoek:
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Informatiemorgen groep Informatieavond groep
Diversiteit en integratie
Welkom 9/19/2018.
Nog veel meer foto’s zijn de downloaden op de site
Samenwerken aan veiligheid voor het hele gezin
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Informatieavond groepen 8
Kop op luis !.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Vrijwilligers KBO en PVGE
Weg met luizen.
Studiefinanciering: dat regel je zo
ADL Les 4.
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

GGD West-Brabant

PEDICULUS HUMANUS CAPITIS

Hoofdluis

Programma Introductie Aanleiding nieuwe werkwijze: hoofdluiswerkgroep Achtergrondinformatie Behandeling Quiz Taken en verwachtingen van de werkgroepleden Het stappenplan voor de controle Aandacht voor privacy Praktisch oefenen Vragen Afsluiting

Aanleiding nieuwe werkwijze Iedereen kan het krijgen Verantwoordelijkheid van: Ouders Opvoeding, vorming en verzorging School Aanvullende stimulerende en bewakende rol Verantwoordelijk voor leefklimaat op school GGD West-Brabant Advisering

Wat is hoofdluis Een luis is een parasiet van 2mm groot heeft een gastheer nodig om te overleven haalt voedsel uit mensenbloed gedijt bij lichaamstemperatuur van de mens legt 6-8 eitjes/neetjes per dag

Wat is een neet? Een neet is een luizen-ei zit vastgekleefd aan de haren is vaak dicht bij de hoofdhuid gelegen lijkt op roos komt uit na 7-10 dagen kan 6 dagen overleven buiten de hoofdhuid

Ontwikkelstadia Ontwikkelingsproces Hoofdluis ei(neet) jonge luis volwassen luis ei _________________________________________________ Tijd in dagen 7-10 10 Ontwikkelingsproces Volwassen luis legt 8 eitjes per dag Hoofdluis leeft 42 dagen -10 dagen volwassen worden = 32 dagen Vruchtbare dagen: 32 x 8 = 256 eitjes Ei (neet) kan 6 dagen buiten hoofdhuid overleven

Hoe kom je aan luizen Besmetting via hoofden, jassen, kammen Luizen zijn overlopers Iedereen kan besmet worden Een luis heeft de voorkeur voor schoon haar Taboe doorbreken

Signaleren en voorkomen Jeuk is een signaal voor hoofdluis Gebruik van de stofkam Er zijn geen preventieve maatregelen Vermeerdering kun je voorkomen door wekelijks te controleren met de stofkam

Behandelen zonder bestrijdingsmiddelen Het advies: kammen! De stofkam, verwijdert alleen luizen De Netenkam, verwijdert luizen en neten

Quiz

Wat is het goede antwoord? Hoofdluisquiz Wat is het goede antwoord? Test uw kennis!

Luizen voelen zich het beste thuis: A Op een vuil hoofd. B Op een kinderhoofd. C Op elk hoofd; onder de pony, achter de oren, op de kruin en in de nek.

Luizen voelen zich het beste thuis: C Op elk hoofd; onder de pony, achter de oren, op de kruin en in de nek.

Het verschil tussen roos en neten kun je als volgt zien: A Roosschilfers laten los, neten niet. B Neten zijn ca. 2 x zo groot als roosschilfers. C Neten zijn zwart, roos is wit.

Het verschil tussen roos en neten kun je als volgt zien: A Roosschilfers laten los, neten niet.

Het ei van een hoofdluis komt gewoonlijk uit in: A 7-10 dagen. B 11-13 dagen. C 14-15 dagen.

Het ei van een hoofdluis komt gewoonlijk uit in: A 7-10 dagen.

Een jonge luis wordt volwassen in: A 5-7 dagen. B 8-10 dagen. C 11-14 dagen.

Een jonge luis wordt volwassen in: B 8-10 dagen.

Als je hoofdluis hebt, kun je het beste: A Het haar met een netenkam kammen. B De luizen behandelen met een bestrijdingsmiddel en daarna met een stofkam of netenkam kammen. C Het haar met water en azijn uitspoelen.

Als je hoofdluis hebt, kun je het beste: A Het haar met een netenkam kammen.

Met een stofkam kun je: A Luizen uit je haren kammen. B Luizen en neten uit je haar kammen. C Luizen, neten en uitwerpselen van luizen uit je haar kammen.

Met een stofkam kun je: A Luizen uit je haren kammen.

Met een netenkam kun je: A Luizen uit je haar kammen. B Luizen en neten uit je haar kammen. C Luizen, neten en uitwerpselen van luizen uit je haar kammen.

Met een netenkam kun je: B Luizen en neten uit je haar kammen.

Einde quiz

Taken en verwachtingen van de werkgroepleden Systematisch controleren na iedere vakantie Signaleren van hoofdluis, neten Noteren van de bevindingen Volgen van instructie door GGD Omgaan met privacy

Taken en verwachtingen van de coördinator Volgen van instructie door GGD Organiseren van de controles Voldoende kennis hebben m.b.t. hoofdluis en de behandeling ervan Ouders van de werkgroep kunnen motiveren en aanspreekpunt zijn Sociale vaardigheden Omgaan met weerstand en doorverwijzen Verzamelen van de bevindingen Informeren van de leerkracht

Privacy Geen resultaten benoemen aan kinderen. De coördinator is aanspreekpunt voor ouders die informatie willen over de behandeling van hoofdluis. Secuur opbergen van de luizenmap.

Einde