Transactionele analyse

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Advertisements

Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
Basis│ JUNGIAANSE TYPOLOGIE
Haptonomie Patricia Wichman & May Somers
De waarde van cultuureducatie
OR en bestuurder Voorstellen: mr. Pieter Rop, trainer-adviseur Odyssee
Herfst 2010 basisschool Jacinta
de ouderbetrokkenheid vergroten
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Artikel over transactionele analyse
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Gedrag in organisaties, 9e editie
Gedrag in organisaties, 10e editie
Begrip B Een handeling uit vrije wil is een handeling waarin tot uitdrukking komt wat de handelende persoon zelf belangrijk vindt. Om een vrije wil te.
Vrije wil als zelfverwerkelijking
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Kennis - Intelligentie
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST CULTUUR & ORGANISATIE
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Transactionele Analyse : Improving communication among stakeholders through ex-post transactional analysis - case study on Romanian forestry.
Ian Stewart & Vann Joines
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Autisme en het verwerken van sociale informatie
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Patronen en Integraal samenwerken
Het herkennen van ego-toestanden
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Het begint bij het jonge kind
Workshop coaching Annet Kops.
Opvoeding en pedagogiek
De domeinen & Niveau bij ABB.
opvoeden en pedagogiek
Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe
Op Koers groepscursussen psycho-educatie en vaardigheidstrainingen voor chronisch zieke kinderen Emma Kinderziekenhuis AMC - Amsterdam.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Transationele analyse (aka TA) Rotterdam, 26 augustus 2011.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Transationele analyse (aka TA) Rotterdam, 26 augustus 2011.
Beroepshouding en beroepscode
VISIE op automutilatie bij borderlinepersoonlijkheidstoornis
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
Rauw en troosten.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Dialoog & Duidelijkheid Onderwijsdag 2016 Margot Drenth.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Het werken met ego- toestanden Deel 1 David Rabbie.
7de specialisatiejaar Thuis en bejaardenzorg / zorgkundige
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Identiteit en Zelfregie
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
H2 Een leven lang leren.
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
BOM-model PV 25/03/2014.
Gedragsproblemen en stoornissen
Cultuur en samenleving
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Artikel over transactionele analyse
In de vuurlinie van een pos
ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Transactionele analyse Van egotoestand naar functional Fluency

Definitie van Egotoestanden volgens Eric Berne Egotoestanden : Een consistent patroon van voelen en ervaren direct samenhangend met een daarmee overeenstemmend gedragspatroon.

Ouder Egotoestand = Omvat de gedraging, gedachten en gevoelens gebaseerd op ervaringen met ouderfiguren in het verleden.

Volwassen egotoestand = Omvat de gedragingen, gedachten en gevoelens die een directe respons zijn op het hier en nu.

Kind egotoestand = Omvat de gedragingen, gedachten en gevoelens gebaseerd op de kindertijd.

Egotoestanden worden populair Eind jaren ‘60 en ‘70 Leid tot vele vartiaties van het oorspronkelijke model BV. Het functionele model als communicatiemodel. = ouder- en kind egotoestand worden verengt. Ouder = kritische ouder en voedenede ouder Kind= aangepast kind en vrije kind

Het functionele model Bedoeling van het model = Complexe psychologie van communicatie terug te brengen naar een eenvoudig, voor ieder begrijpbaar model.

De geïntegreerde volwassene Als volwassene functioneren = Drie soorten eigenschappen hebben. De persoonlijke aantrekkingskracht (Pathos) 2) Objectieve gegevensverwerking 3) Ethische verantwoordelijkheid (Ethos)

De geïntegreerde volwassene Eric Berne geeft aan dat: Binnen de volwassen egotoestand = ouderlijke en kinderlijke gedragingen die gerelateerd zijn aan het hier en nu  NIET toe te kennen aan ouder of kind egotoestand! Bv: Het etische denken, charme, openheid.

De integrerende volwassene Is ontwikkeld vanuit de geïntegreerde volwassene Het maakt de volwassen egotoestand tot het meest dynamische deel van onze persoonlijkheid. Het is een onderdeel van onze persoonlijke groei De volwassene is de eerste egotoestand die ontstaat

Functional Fluency (Susannah Temple) Opgebouwd uit de integrerende volwassene Staat in relatie met de persoonlijke effectiviteit en emotionele intelligentie Het gaat om gedragsmatige aspecten van de integrerende volwassene: Wat is het effect van het concrete gedrag en het effect wat iemand daarmee voor zichzelf en in zijn omgeving bereikt

Functional Fluency (Susannah Temple) Startpunt van het model: 3 biologische aspecten die bepalend zijn om als mens te overleven 1) Zelfverwerkelijking ( voor opgroeien)  identiteit ontwikkeling Nog eens onderverdeeld in controle en zorgend element 2) Realiteitsbessef ( voor overleven)  Er bij horen 3) Sociale verantwoordelijkheid (grootbrengen van de volgende generatie)  Nemen van verantwoordelijkheid Nog eens onderverdeeld in Socialisatie en natuurlijke element