Een integratief perspectief

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Programma Informatiebijeenkomst
Advertisements

Leren in vijf dimensies
Depressie bij kinderen en jeugdigen
Schizofrenie Maité Geldhof 1BaOa2.
Namen van de Abers die de presentatie geven.
Cognitieve gedragstherapie bij depressie
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Faculteit Sociale Wetenschappen
Autismespectrumstoornissen
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
Selectieve en geïndiceerde preventie van problematisch middelengebruik bij jongeren Kind en Adolescent.
Peter Daansen en Martie de Jong (tijdschrift voor psychotherapie)
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
Stemmingsstoornissen
Psychotherapie bij persoonlijkheidsstoornissen: bewezen effectief?
Greep op de groep Goed teamleiderschap Je groep of team sturen in de gewenste richting Congres Groepen Ede 8 april 2011 Willem de Haas © Willem de Haas.
Ik heb iets van autisme of zo
Psychotherapie bij depressie Tijdschrift voor psychotherapie 1.
Daders en hun verantwoordelijkheidsproces
Doorgaande zorg na jeugdzorg
Autisme in de dagelijkse praktijk
Psychotherapie bij volwassenen met een lichte verstandelijke beperking (Richard vuijk) Aline Vanneste 1BaO B2.2.
2 Onderzoeksluik 1: Literatuurstudie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
Mindfulness bij persoonlijkheidsstoornissen
Interculturele communicatie
Dossier Empowerment.
Het syndroom van Asperger
Het Chronisch-vermoeidheidssyndroom
Autisme en Verstandelijke beperkingen
Het begrijpen van eetstoornissen
Ontwikkeling gedragsinterventie middelengebruik jeugdige delinquenten IVO: Elske Wits, Soenita Ganpat, Tim Schoenmakers, Anke Snoek Tactus: Judith Boonstra.
Borderline een leven vol chaos wisselende stemmingen angsten eetbuien depressies wantrouwen minderwaardigheidsgevoelens verdriet wanhoop boosheid zelfkritiek.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Preventie van depressie: een overzicht
Psychiatrie Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd
De maatschappelijke opbrengst van de bibliotheek
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Naam: siri kruit med.hro.nl/krusr
JONGEREN MET CRIMINEEL OF ANTISOCIAAL GEDRAG Effectieve of kansrijke vormen van behandeling en begeleiding Annelies Nuytten – 1BaTP B1.
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
Van de regen in de drup? Over het opnemen van suïcidale adolescenten met borderline persoonlijkheidsproblematiek Rosanne de Bruin.
VISIE op automutilatie bij borderlinepersoonlijkheidstoornis
PROBLEEMOPLOSSEND VERMOGEN MARTINE KOERS & THOMAS DE JONGH.
Bipolaire stoornis Loes Vermaut 1BaoC4.
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Cognitieve stijlkenmerken bij jongeren met een autisme-spectrum-stoornis Door Elynn Devos.
Veranderingen binnen het Sociale Domein Specifiek: Wet Werken naar Vermogen en herstructurering Promen Gouda.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
IHT en psychotherapie / systeemtherapie in de acute fase
Stoornis/beperkingen Stoornissen Thema 10 les 5
Maatschappelijke zorg 2
Weerbaarheid Ietske Siemann GZ psycholoog Radboudumc.
MST-PSB Multi systeem therapie – Problem Sexual Behavior
ACT CASUS CONCEPTUALISATIE
ACT CASUSCONCEPTUALISATIE
ACT model van menselijk functioneren
Dansen en springen in de interactie
Kortdurende dynamische psychotherapie
De teamleider is een duizendpoot
Overzicht modules CKG Glorieux
Overzicht modules CKG Glorieux
Transcript van de presentatie:

Een integratief perspectief Roel Verheul , Erik de Groot en R. Wim Trijsburg Psychotherapeutische behandelmethoden voor borderlinepersoonlijkheidsstoornis Een integratief perspectief

Inhoudstafel Definitie Samenvatting Een vijftal therapieën Cognitieve therapie Schemagerichte therapie Dialectische gedragstherapie Cognitief-analytische therapie Vaardigheidstraining emotieregulatiestoornis

Borderlinepersoonlijkheidsstoornis (BPS) ‘diepgaand patroon van instabiliteit in’: intermenselijke relaties zelfbeeld affecten impulsiviteit Zwak identiteitsgevoel Dichotoom denken

Samenvatting Weinig bekend overeenkomsten en verschillen behandelingsmethoden: 1. overzicht therapieën 2. overeenkomsten en verschillen 3. conclusie

Overzicht therapieën

Cognitieve therapie = definieert persoonlijkheid in termen van patronen van cognitief, affectieve motivationele en sociale processen. Opsporen oorzaak en herbeleven kwaadheid Inzicht krijgen in onbewuste emoties. Behandeling zou langer dan één jaar moeten duren.

Schemagerichte therapie = concentreert zicht op diepste niveau, “de schema’s” i.p.v. onderliggende aannamen. Schema: Ontstaan in kindertijd + blijven verder ontwikkelen. Moeilijk te veranderen schema’s herstructureren beperkte reparenting’ en ‘empathische confrontatie’ 3 jaar nodig om leven te verbeteren

Dialectische gedragstherapie = stabilisatie door controle te krijgen over het gedrag Groepsvaardigheidstraining met gestructureerd pshyco-educatief karakter Individueel poliklinische sessies met accent op analyse motivationele obstakels voor verandering intervisiebijeenkomsten

Cognitief-analytische therapie = bevorderen van integratie en mobiliseren van het vermogen tot zelfreflectie en zelfcontrole. descriptieve herformulering

Vaardigheidstraining emotieregulatiestoornis = aanpassing en aanvulling op het psycho- educatieve programma descriptieve herformulering besef stoornis vergroten en nieuwe vaardigheden aan leren.

Overeenkomsten en verschillen

Bijna altijd individueel Bijna altijd non-verbaal Verschillende vormen Ambulant Dagkliniek Klinische behandeling … Bijna altijd individueel Bijna altijd non-verbaal

Conclusie

Veel gemeenschappelijke elementen in de verschillende therapieën Effectieve technieken en verschillende behandelingsmethode verdienen voorkeur om specifieker te werken Onderzoek in de toekomst: welke specifieke behandelingen effectief per domein?