ICT in onderwijs: We moeten vaart maken!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Noodzaak van slimmer onderzoek Alfons ten Brummelhuis Den Haag, 4 juni 2014.
Advertisements

Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Didactiek in Balans meten, terugkoppelen, balans op maken Hans van Gennip Ed Smeets Carolien van Rens ITS - Radboud Universiteit Nijmegen.
Integraal onderwijs met ict
Digitale leermaterialen op internet leermiddelendatabase, open methodes en wikiwijs Darco Jansen Programmamanager.
Succesvol in onderwijs met ICT
Wat komt er zoal bij kijken?
Flow als sturingsprincipe
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
De weg naar de competente docent
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
Het Nederlandse onderwijs:
Gedragscodes en het belang van waarden voor een goed bestuur
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
21st century skills.
Didactiek & Leiderschap in Balans 2011
© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT. © IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten.
Samen Deskundiger met de Pabo HAN Fac. Educatie Marijke Kral Jos van der Woude Nieske Coetsier Bas van Lanen
De invloed van ICT op de docent Ed Smeets Katholieke Universiteit Nijmegen.
Landbouwbreed Floracollege.
De kern van het arrangeren
TOM keurmerk Marius Berendse.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Presentatie 9 juni 2011 Excellente onderwijsprogrammering Bijeenkomst van sectievertegenwoordigers in het kader van de PSG-Expeditie donderdag 9 juni 2011.
Leermeesteravond Autoschadetechniek
Van zorgstructuur naar begeleidingscultuur
Stercollecties van VO-content
Stercollecties van VO-content. Vooraf Wie gebruikt er al digitaal leermateriaal in zijn lessen? Verwachten jullie dat het gebruik van digitaal leermateriaal.
Van ICT-coördinator naar ICOACH
Convenant Rotterdam Half Time Tribune MKB-Rijnmond 1 1.
1e transitiejaar Passend Onderwijs.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
SKOBOS Digitale Leer Werk Omgeving Albert
Workshop ‘visieversneller’
Alfons ten Brummelhuis
Impulsen voor vernieuw(en)d onderwijs
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Regels kun je omzeilen, principes niet.
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Boer Burger Coöperaties en Ketenverkorting Boer Burger Coöperaties in voedsel, energie en land zijn geweldige innovatie plaatsen voor de groei van biologische.
Werken aan de doorgaande lijn van 0-13 jaar De visie van 7 onderwijsbestuurders.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Online leren in de mbo praktijk Leo Bakker - Kennisnet.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Het toetsen van onderzoekend vermogen in het afstudeerprogramma
Maandag 14 november 2016 Titel presentatie ondertitel.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
De impact van de introductie van ICT op openbare scholen in Bolivia
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Hoe kunnen wij ict stumileren in het onderwijs
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Inkoopcoöperatie.
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Met behulp van formulieren
Visie op het economieonderwijs
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

ICT in onderwijs: We moeten vaart maken! Frans Schouwenburg, Kennisnet

Meer kwaliteit, Minder middelen Kennisinvesteringsagenda: In 2015 staan we in de top 5 van landen met de grootste concurrentiekracht KIA - Kennisinvesteringsagenda Nederland in de wereld – ambitie van het innovatieplatform

Wens te veranderen is er Flexibiliteit Maatwerk Actueel Aanpasbaarheid Tijd- en plaats ongebonden Variatie

Steeds meer evidentie over meerwaarde Leerlingen als burger voorbereiden op functioneren in mediarijke kennissamenleving (maatschappij) Ict- toepassingen nodig voor beroepsuitoefening (beroep) Kwaliteit en productiviteit van onderwijs verbeteren (organiseren van leren)

Onderzoek toont: het kan! effecten op drie niveaus: de leerlingen leveren betere prestaties en zijn meer gemotiveerd de leraren geven efficiënter onderwijs en hun beroep wordt aantrekkelijker de vernieuwingsgezindheid van de school neemt toe

Op naar een gedeelde visie: in balans

Monitor geeft aan: Groei te traag Verdeelde visie Geen leiderschap Te weinig deskundigheid Leermiddelenproductie stagneert ondanks vraag Infra-structuur op orde, naar 1 op 1

Naar een onderwijsgedreven visie

1. Visie Welk leergedrag willen we zien? Welke middelen horen daarbij?

2. Leiderschap één gedeelde visie één doel samenwerking zoeken

3. Deskundigheid Inzetten op didactische vaardigheden Inzetten op ict-geletterdheid van leerlingen Landelijke afspraken

4. Leermateriaal Sneller voor massa zorgen door: Bundelen initiatieven als door IPVO/po-raad Wikiwijs

5. Infra-structuur Iedere leerling zijn eigen computer

Dus…haast maken met Een gedragen VISIE LEIDERSCHAP! DESKUNDIGHEID bevorderen Vraag bundelen rond MATERIALEN INFRA iedere leerling zijn eigen device SAMENWERKING

Wat wordt het?