ICT in onderwijs: We moeten vaart maken! Frans Schouwenburg, Kennisnet
Meer kwaliteit, Minder middelen Kennisinvesteringsagenda: In 2015 staan we in de top 5 van landen met de grootste concurrentiekracht KIA - Kennisinvesteringsagenda Nederland in de wereld – ambitie van het innovatieplatform
Wens te veranderen is er Flexibiliteit Maatwerk Actueel Aanpasbaarheid Tijd- en plaats ongebonden Variatie
Steeds meer evidentie over meerwaarde Leerlingen als burger voorbereiden op functioneren in mediarijke kennissamenleving (maatschappij) Ict- toepassingen nodig voor beroepsuitoefening (beroep) Kwaliteit en productiviteit van onderwijs verbeteren (organiseren van leren)
Onderzoek toont: het kan! effecten op drie niveaus: de leerlingen leveren betere prestaties en zijn meer gemotiveerd de leraren geven efficiënter onderwijs en hun beroep wordt aantrekkelijker de vernieuwingsgezindheid van de school neemt toe
Op naar een gedeelde visie: in balans
Monitor geeft aan: Groei te traag Verdeelde visie Geen leiderschap Te weinig deskundigheid Leermiddelenproductie stagneert ondanks vraag Infra-structuur op orde, naar 1 op 1
Naar een onderwijsgedreven visie
1. Visie Welk leergedrag willen we zien? Welke middelen horen daarbij?
2. Leiderschap één gedeelde visie één doel samenwerking zoeken
3. Deskundigheid Inzetten op didactische vaardigheden Inzetten op ict-geletterdheid van leerlingen Landelijke afspraken
4. Leermateriaal Sneller voor massa zorgen door: Bundelen initiatieven als door IPVO/po-raad Wikiwijs
5. Infra-structuur Iedere leerling zijn eigen computer
Dus…haast maken met Een gedragen VISIE LEIDERSCHAP! DESKUNDIGHEID bevorderen Vraag bundelen rond MATERIALEN INFRA iedere leerling zijn eigen device SAMENWERKING
Wat wordt het?