TIK 2011 VOEDSELCAMPAGNE & GREEN NET ‘VOEDSEL VOOR VERANDERING’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
OP DE VIERKANTE METER.
Advertisements

HASSELT FAIRTRADEGEMEENTE Campagne “Ik ben verkocht” September 2007.
Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
1.
Innoveren voor gezondheid
1 Basis doelstellingen voor een toekomstig Gemeenschappelijke Landbouw Beleid (GLB) Boerenbond – VODO werkgroep Landbouw.
Presentatie UNICEF.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Risdilbeek.be Dilbeek FairTradeGemeente. risdilbeek.be Miljoenen boeren in de wereld leven in armoede. Er is een dubbele verklaring voor deze armoede:
Hoofdstuk 4 Azië en globalisering (voortdurend proces van wereldwijde economische, politieke en culturele integratie)
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
1 Sinds Evolutie van 2000 tot 2010 Huurprijzen : 50% Gezondheidsindex : 15 % Informatie : - Crise du logement à Bruxelles.
Honger de wereld uit: Het kan!! Het moet!! HANS EENHOORN U.N. MILLENNIUM TASKFORCE ON HUNGER Associate Professor Wageningen Universiteit voor Voedselzekerheid.
Collecte Doelen 2013.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Het wereldvoedselvraagstuk brengt je zeer snel op het vlak van wereldhandel en duurzame ontwikkeling. Met het softwarepakket ‘Dashboard’ op de cd-rom kun.
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
GOED WONEN van LEVENSbeLANG! Ouderenweekcampagne 2011.
Geld & Geluk Laura Spierdijk.
Fair Share.
Warandelezing 2010 Tilburg, 22 november 2010 Guïljo van Nuland, Algemeen Directeur.
Vakcentrale 11 MVO en rol OR in waterbedrijven en laboratoria Lochem 18 November 2010.
Inkomen Begrippen 1 t/m 5 Werkboek blz 5
Naar het Jaareinde toe
Women in Europe for a Common Future WECF Moving People for a World in Balance Moving People for a World in Balance
Impact van de financiële en economische crisis op het draagvlak voor ontwikkelingssamenwerking PULSE lanceringsdag 27 november 2009, Brussel Tom De Bruyn.
Onderwijsconferentie
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
Ir. Joël Vandamme Europese Commissie DG Landbouw en Plattelandsontwikkeling Brussel – EP – 1 december 2009 Energie & Duurzaamheid vanuit het perspectief.
Duurzaam voedsel, een gezonde keuze (?) Louise O. Fresco 4 april Duurzaam voedsel, een gezonde keuze (?) Louise O. Fresco 4 april 2013.
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Missie, visie, strategie & jaarplan
2.2: Meer kennis, meer voedsel
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
De wereldvoedselsituatie Dieren, 11 februari ‘12.
1 Duurzaam ondernemen werkt ! Milieu en werkgelegenheid Peter Van Humbeeck SERV.
Pesticidenvrij terreinbeheer Samenwerken tussen gemeentebestuur en bewoners.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Aardrijkskunde Thema 1 water
Naar een eerlijke voedsel- voorziening duurzame kleinschalige landbouw en fair trade als deel van de oplossing Oxfam-Magasins du monde, Oxfam Solidariteit.
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
24/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Stemkeuze is Vooral je eigen belang nastreven Spaarders vergeten dit soms.
Potverdorie, eet normaal!
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
HET GROTE AGROBEDAT Nederland, het productieland voorbij?
Floodcom lesworkshop Hoofdpresentatie les
The Young meet the Elders Wouter van Dieren, 15 januari 2015
ZijActief Koningslust
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Slide 1 Visie op GLB Luc Rogge 24 maart slide 2 Eerste reactie evenwichtige tekst compleet  nood aan 5-tal krachtlijnen om draagvlak te creëren.
Verschillende agrarische regio’s
Veranderingstheorie over Voedselzekerheid
Voedsel geproduceerd met respect voor mens en milieu. Zonder gedoe. Iedereen wil lekker eten op z’n bord.
Wat betekent bodem voor de landbouw en landbouw voor de bodem?
Boer Burger Coöperaties en Ketenverkorting Boer Burger Coöperaties in voedsel, energie en land zijn geweldige innovatie plaatsen voor de groei van biologische.
Fairtrade Week Week met aandacht voor fairtrade 7 t/m 15 mei Huis aan huis folder.
Congo: rijk land maar arme bevolking Congo: rijk land, arme bevolking.
BROEDERLIJK DELEN CAMPAGNE WE NEMEN JULLIE MEE NAAR … …in BURKINA FASO … BURKINA FASO.
Stort regen voor Burkina Faso
Michael Stern (CC BY-SA 2.0)
6 september 2017.
Hoofdstuk 3 Eerlijke handel
Transcript van de presentatie:

TIK 2011 VOEDSELCAMPAGNE & GREEN NET ‘VOEDSEL VOOR VERANDERING’

Inhoud 1. De campagne ‘Eerlijk Voedsel’ Waarom deze campagne? Welke zijn onze eisen? 2. Case: Green Net Focus op deze Thaïse rijstcoöperatieve. Hoe gaan zij om met de meervoudige crisis? 3. De publiekscampagne Hoe brengen we onze boodschap onder de mensen?

1. De campagne ‘Eerlijk Voedsel’ TIK vorming Food Justice Campagne 3

Oxfam Magasins du Monde, Oxfam Solidariteit & Oxfam-Wereldwinkels: 1 campagne GROEI / CULTIVONS Alle Oxfam-afdelingen en partnerlanden betrokken in de internationale campagne GROW. CAMPAGNE “Eerlijk voedsel” Oxfam-in-België

DRIE CRISISEN VERWEVEN crisis in de grondstoffen voedselcrisis klimaatcrisis huidig beleid: geen antwoord op uitdagingen voedselvoorziening & landbouwproductie  nood aan een coherent beleid  beleid dat eerlijke voedselvoorziening mogelijk maakt  beleid dat kleinschalige duurzame landbouw ondersteunt  geen “valse” oplossingen

=> FALEND VOEDSELSYSTEEM 2008: voor de eerste keer méér dan 1 miljard ondervoeden (1/7)

PARADOX ¾ van de mensen met honger op het platteland waarvan merendeel kleinschalige landbouwers

TWEE DOELGROEPEN 1.Belgische en Europese politici 2.Belgische publiek Evenwicht tussen publiekscampagne en lobbywerk

ALGEMENE EIS Belgische en Europese politici moeten dringend hun beleid veranderen. Door het huidige beleid hebben bijna 1 miljard mensen honger. Bovendien schaadt het de planeet. De politici moeten de familiale en duurzame landbouw versterken. Want deze kleinschalige boeren zullen ervoor zorgen dat iedereen genoeg te eten heeft, met respect voor de planeet. Maar ze moeten nú de kans krijgen.

POLITIEKE EISEN 1.Markten reguleren in functie van mensenrechten en bescherming van aarde 2.Een rechtvaardig, ambitieus én dwingend klimaatbeleid 3.Investeren in de ontwikkeling van duurzame familiale landbouw 4.Investeren in fair trade 5.Bevorderen van duurzame consumptie

2. Case: Green Net TIK vorming Food Justice Campagne 11

Enkele weetjes over rijst Azië verbouwd 90% van rijst wereldwijd. 200 miljoen rijstboerderijen in Azië van < 1 ha Productie wereldwijd verwacht voor 2011 = 720 miljoen ton ongepolijste rijst (paddy) 3 manieren van rijstverbouwen: geirrigeerd, natuurlijke regenval, overstromingsgebieden. Top 3 rijst producerende landen ( ): China (37%), India (26%), Indonesië (10%),Thailand (5%). 12 Bron: Food Outlook, Global Market Analysis, FAO, november 2010.

Structuur & Producten GREEN NET COOPERATIVE Marketing & Export Totaal boerenleden: 1100 Cooperatieven: 8 Verkoop 2010: 400 T EARTH NET FOUNDATION Onderzoek, Capaciteit Opbouw, Training EARTH NET FOUNDATION Onderzoek, Capaciteit Opbouw, Training Nature Care Club Families: 249 Locatie: Yasothorn Product: Rijst Bak Rua Families: 193 Locatie: Yasothorn Product: Rijst Leng Nok Tha Families: 80 Locatie: Yasothorn Product: Rijst Isan Mulberry Silk Network Families: 14 Locatie: Khon Kaen Product: Mulberry thee Agr. Developmt Coop Families: 27 Locatie: Chiang Mai Product: Soja, rode & zwarte rijst Mae Ta Families: 91 Locatie: Chiang Mai Product: baby mais, Longan Sanam Chaiket Families: 14 Locatie: Chachengsao Product: Rijst Bang Saphan Families: 7 Locatie: Prajuab Kirikhan Product: Kokosnoten 13

14

Green Net Producten OWW Volle bio rijstWitte bio rijstRode bio rijst Bio Rijstwafels Bio Kokosmelk 15

Hoe is Green Net ontstaan? Thaise landbouw in jaren 60-90: “green revolution”  intensieve landbouw, hoge productie, gebruik van pesticide.  Verlies van biodiversiteit, boeren raken in schulden Jaren 80, tegenbeweging  kleine ngo’s & individuen die voor meer duurzame landbouw pleiten en opnemen voor kleinschalige landbouw.  Resulteerde in oprichting van Green Net 16

1993 officieel gevormd door individuen binnen de NGO wereld en milieu-/sociaal bewuste zakenlui. Doelstellingen: 1.Promoten van biologische landbouw en manier van leven, door vermarkten van hoogwaardige en natuurlijke producten. 2.Het vermarkten van producten tegen een eerlijke prijs voor producenten en kopers. 3.Campagne voeren voor een duurzaam milieu en fair trade. 4.Model staan voor ‘sociaal ondernemen’ en andere organisaties/bedrijven beïnvloeden tvv het belang van voedselveiligheid, behoud van het milieu en verantwoord ondernemen. 17

De gevolgen van de klimaatcrisis Afgelopen 3 jaar: droogte in regenseizoenen, gevolgd door regenval > overstromingen. Sterke wind  seizoenen en het weer moeilijk voorspelbaar Gevolgen:  boeren moeten zaden tot 3x herplanten voor 1 oogst  Verhoging productiekosten  lagere oogst, minder inkomen  onregelmatigheden tasten kwaliteit van rijst aan. 18

Rijstveld in Kut Chum, Yasothorn. Deze foto is genomen op 30 juni 2010, bij aanvang van het regenseizoen. Het regenseizoen neemt duidelijk een slechte start. Bron: Changing Climatic Conditions Affecting Rice Yields and Milling Quality as observed by Green Net and its Farmers. M.Commons, Earth Net Foundation,

links (2008): een lange periode van droogte in het regenseizoen. Sommige boeren moeten de jonge scheuten planten in een droge grond, hopend op regenval. rechts (2008): zonder grond -verbeteringstechnieken verdort het gras en vallen kokosnoten vervroegd en dus onrijp van de bomen. Bron: What green Net is doing. M.Commons, Feb 2009, Earth Net Foundation 20

Hoe countert Green Net deze gevolgen? Earth Net Foundation start met onderzoek ism universiteit > meetbaar maken van klimaatverandering en ontwikkelen adaptatietechnieken. Organiseren van workshops voor boeren > ervaringen en suggesties verzamelen. 21

Adaptatie middelen Green Net Coöperatief maakt gebruik van: Bewustmaking bij boeren over de ontwikkeling in de wereld, climatechange, en de impact in de eigen regio. Discussies opstarten met boeren om te leren wat boeren zelf ondervinden en hoe hun productie wordt aangetast. Het vinden van de juiste manieren om de nadelige effecten van klimaatveranderingen en natuurrampen te verkleinen. Het testen van deze maatregelen bij de boeren in hun lokale omgeving. Het verzamelen van data mbt klimaatverandering > nagaan of de maatregelen die worden gedaan ook effectief helpen. Kennisontwikkeling omtrent effectieve maatregelen en adaptatie technieken. Kennisuitwisseling met andere groepen en organisaties > leren van elkaar Aanbevelingen formuleren om bij te dragen in het gehele netwerk rond klimaatverandering en adaptatietechnieken. 22

Biologische productie helpt! …om de negatieve effecten van extreme weersomstandig- heden te verzachten. Voordelen van biologische productie:  Verbeterd de veerkracht van planten, de vruchtbaarheid van de grond en ecologische gezondheid in het algemeen.  Bv: biologisch geproduceerde gewassen hebben beter ontwikkelde wortels, de grond is rijker aan mineralen en beter gestructureerd.  Biologische gewassen hebben ook een hogere vochtigheids- graad  Leidt tot hogere elasticiteit van gewassen om extreme weersomstandigheden zoals droogtes en sterke winden te weerstaan. 23

Deze foto is genomen in Links zie je een groen, biologisch rijstveld, naast een ‘conventioneel’ rijstveld. In beide rijstvelden is jasmijnrijst geplant en beide velden zijn afhankelijk van regenval. Alhoewel geen van de velden in een gezonde toestand verkeren is er nog productie in het biologisch geteelde veld, terwijl de conventionele veld geheel is uitgedroogd. Dit is te danken aan de verbeterde vochtigheid van de biologische grond. Bron: Changing Climatic Conditions Affecting Rice Yields and Milling Quality as observed by Green Net and its Farmers. M.Commons, Earth Net Foundation,

Kokosnotenvezels en veldbonen hebben het vermogen vocht vast te houden verhoogd in de grond. Deze kokospalmbomen hebben nog steeds mooie groene bladeren en produceren nog steeds kokosnoten midden in het droge winter seizoen. Bron: What green Net is doing. M.Commons, Feb 2009, Earth Net Foundation 25

Beter waterbeheer Rijstverbouwing in noordoosten van Thailand is geheel afhankelijk van regenwater. Grondwater bevindt zich vaak te diep en heeft ook een hoog zoutgehalte. Boeren kunnen vaak geen gebruik maken van putten om hun veld te irrigeren. Vijvers worden wel aangemaakt om regenwater op te vangen en velden te bevochtigen in tijden van droogte. Green Net Water Management & Microcredit Project.  Initieel 57 boeren  Geld voor aanleggen van vijvers en watermanagementpraktijken  leningen voor diversifiëren van gewassen, verhoging van voedselvoorziening. Resultaat:  Verbeterde rijstopbrengst  Nieuwe opbrengsten door verkoop van groentegewassen (gekocht met lening)  Algemeen hogere inkomsten voor de boeren!  Gezondere gewassen en grond. 26

Links: Een producent in het watermanagement project in haar groentetuin, dat een verscheidenheid aan groenten verschaft voor eigen consumptie, maar ook een extra bron van inkomen genereert. Rechts: Het gebruik van oude materialen en wat creativiteit resulteerde in een effectief water management systeem, zoals een windmolen en een watertank. De systemen kunnen genoeg water genereren voor het irrigeren van groenten in het droge seizoen. Ook dit verhoogt de eigen voedselvoorziening en inkomen van de producent. Bron: Changing Climatic Conditions Affecting Rice Yields and Milling Quality as observed by Green Net and its Farmers. M.Commons, Earth Net Foundation,

De impact van fair trade Fair Trade premie gebruik:  Bewustmaking van boeren omtrent klimaat veranderingen  Noodfonds voor boeren die verlies hebben geleden door extreme weersomstandigheden. Wetenschappelijk onderzoek naar impact van Fair Trade bij Green Net concludeerde:  Verhoging van inkomen voor leden van Green Net  Lagere schulden  Eigen voedselzekerheid 28

3. De publiekscampagne TIK vorming Food Justice Campagne 29

PUBLIEKSCAMPAGNE Doel: grote gemeenschap van mensen samenbrengen voor eerlijke en duurzame voeding voor iedereen => internationale beweging

PUBLIEKSCAMPAGNE Hoe? Mensen engageren zich door ondertekenen actie-oproep Gedurende de campagne: verschillende actie-momenten Oproep: via digitale nieuwsbrief + website

ACTIEMOMENTEN 5 – 15/10/2011 WEEK VAN DE FAIR TRADE 15/10/2011 Wereldwinkeldag “Fair trade als een alternatief voor de voedselcrisis” 16/10/2011 WERELDVOEDSELDAG “Naar een eerlijke voedselvoorziening voor iedereen” 28/11 – 09/12/2011 VN KLIMAATTOP (Zuid-Afrika) 03/12/2011 Klimaatmanifestatie (Brussel) “Steun kleinschalige boeren in hun strijd tegen de klimaatverandering” 12/05/2012 INTERNATIONALE DAG VAN DE FAIR TRADE “Lokale acties om beleidsmakers er toe aan te zetten doortastende beslissingen te nemen in Rio” 4 – 6/06/2012 VN TOP ROND MILIEU & ONTWIKKELING (Rio+20) “De voedsel-, klimaat en grondstoffencrisis moeten samen worden aangepakt met een coherent beleid”

ACTIE-OPROEP Groei mee!

Campagnewebsite

Alle info voor de wereldwinkelier

36 Khảt̄hām? (Vragen?) Ms. Suryawadee, Green Net farmer