Collectief leren in schoolteams

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Advertisements

Eindwerk zesde jaar.
Schoolcijfers, een tweede natuur
Teamleren, hoe werkt dat?
Hoe vergaat het mijn leerlingen in het vervolgonderwijs? Opbrengsten LOB-doorstroompilots.
Ontwerpprojecten In de praktijk
Ontwerpgericht onderzoek in het HBO: onderzoeken door te adviseren
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Les 7: het voorbereiden van een les
Casus:HBO- upgrade traject Congres 12 februari 2009 Levenlang leren op een HOger plan EVC in perspectief.
ECHTE VERANDERINGEN OP DE WERKVLOER VELONCONFERENTIE 2008 Interactumlectoraat Kantelende Kennis Jos van der Eijk, Jeannette Geldens, Ronald Keijzer, Helma.
Samen werken = Samen leren = Samen innoveren
HAN Faculteit Educatie.
van schoolopleiders en instituutsopleiders
Leergemeenschappen en collectief leren
Introductie workshop 1.
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Kostenmodel Examinering Paula Willemse (IVA Onderwijs) Hans Mariën (IVA Onderwijs)
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
Een project van de NSGK. Projectdoelen de positie van jongeren met een handicap in de samenleving verbeteren de beeldvorming met betrekking tot jonge.
Stichting werkkring 29 maart De beleidsagenda van de beroepsgroep.
Leren door reflecteren: Samen ontwikkelen van CGO Ron Aalders Henry Claessen Miriam Goes Renée Smeets 31 maart 2011.
Management development lectoren HRO
Interpreteren van data
Ervaringen Implementatie in Nederland
Welkom M. Smale afdelingsconrector 4 en 5 havo Emmauscollege.
Introductiebijeenkomst AOS leergang
Wat is een IKC? Samenhangende voorziening met onderwijs, opvang en zorg voor kinderen en heeft de volgende kenmerken: Eén visie Het kind van 0-12 jaar.
Lid van de club. Doel deelproject 1 Verklaren individuele en/of geografische factoren de participatie in sportlidmaatschap Hoe inclusief zijn sportverenigingen.
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Reflecteren over leer-en onderwijsstijlen
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
PLG Partnerschap school en ouders 1. Onderzoeksvragen 1.Op welke manier kan de samenwerking tussen school en ouders de ontwikkeling van het kind stimuleren?
Ouderavond 3e klas schooljaar
Informatieavond voortgezet onderwijs September
Beter Onderwijs Nederland
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Evaluatie Cursus.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
MODERN BOEREN OP OUDE HOEVES even voorstellen 3 partners proces; nieuwe samenwerking expeditie ruimte.
Samenwerken in de keten Ervaringen van KPC groep.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Ontwerplabs Academische Opleidingsschool Amsterdam.
De werkwijze van de op hoofdlijnen. Regulier overleg met Woonpartners op directie niveau. Overleg met gemeenten en overige partijen in het werkgebied.
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
Jeugdhulp 2.0 W1 ZWVL Eén gezin, één plan – klankbordgroep
Symposium Seniorenbeurs 6 april 2018 Pauline Terwijn
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Vernieuwd Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Zelfevaluatie GOK.
Richting geven aan Teamontwikkeling
Richting geven aan Teamontwikkeling
Heb jij ballen voor scrummen?
Studeren met een functiebeperking (SMF) succesvol van V(S)O naar HBO Netwerkdag verbinding V(S)O – HBO 19 juni 2018 Hogeschool Windesheim.
CHALLENGE 1 CHALLENGE 2 CHALLENGE 3 CHALLENGE 4
Transcript van de presentatie:

Collectief leren in schoolteams HBO-Congres, 26 april 2007 Jos Castelijns Reint Bos

Opdracht Integrale ontwikkeling van scholen en opleidingen Domeinen: Leren van leerlingen Organiseren van schoolteams Leren van studenten

Theoretisch kader Sociaal constructivisme Collectief leren en leergemeenschappen Modus-2 kennisproductie

Werkwijze: onderzoekscyclus Formuleren gemeenschappelijke ambitie Actie en evaluatie Verzamelen informatie Bepalen consequenties Gezamenlijk interpreteren

Vitale ruimte

Vraag Hoe ervaren de leden van het team het gezamenlijke proces? Vitaliteit Systematiek

Voorbeelden items cyclus In het project zelfstandig werken heeft ieder van ons de verzamelde gegevens zelf geïnterpreteerd. In het project zelfstandig werken hebben we de verzamelde gegevens samen geïnterpreteerd In het project zelfstandig werken hebben we de verzamelde gegevens niet geïnterpreteerd.

Voorbeelden items vitale ruimte In het project ‘zelfstandig werken’ is ons gemeenschappelijk belang minder belangrijk dan de belangen van individuele teamleden In het project ‘zelfstandig werken’ verbinden we de belangen van individuele teamleden tot een gemeenschappelijk belang In het project ‘zelfstandig werken’ zijn de belangen van individuele teamleden ondergeschikt aan het gemeenschappelijk belang.

Scores 1--------------2-----------3------------4------------5

Voorlopige bevindingen Gemiddelde scores binnen vitale ruimte hoger dan erbuiten Gemiddelde scores verschillen van school tot school Inconsistente scores Theoretische problemen Relevante kennis voor de school