Collectief leren in schoolteams HBO-Congres, 26 april 2007 Jos Castelijns Reint Bos
Opdracht Integrale ontwikkeling van scholen en opleidingen Domeinen: Leren van leerlingen Organiseren van schoolteams Leren van studenten
Theoretisch kader Sociaal constructivisme Collectief leren en leergemeenschappen Modus-2 kennisproductie
Werkwijze: onderzoekscyclus Formuleren gemeenschappelijke ambitie Actie en evaluatie Verzamelen informatie Bepalen consequenties Gezamenlijk interpreteren
Vitale ruimte
Vraag Hoe ervaren de leden van het team het gezamenlijke proces? Vitaliteit Systematiek
Voorbeelden items cyclus In het project zelfstandig werken heeft ieder van ons de verzamelde gegevens zelf geïnterpreteerd. In het project zelfstandig werken hebben we de verzamelde gegevens samen geïnterpreteerd In het project zelfstandig werken hebben we de verzamelde gegevens niet geïnterpreteerd.
Voorbeelden items vitale ruimte In het project ‘zelfstandig werken’ is ons gemeenschappelijk belang minder belangrijk dan de belangen van individuele teamleden In het project ‘zelfstandig werken’ verbinden we de belangen van individuele teamleden tot een gemeenschappelijk belang In het project ‘zelfstandig werken’ zijn de belangen van individuele teamleden ondergeschikt aan het gemeenschappelijk belang.
Scores 1--------------2-----------3------------4------------5
Voorlopige bevindingen Gemiddelde scores binnen vitale ruimte hoger dan erbuiten Gemiddelde scores verschillen van school tot school Inconsistente scores Theoretische problemen Relevante kennis voor de school