Betuweroute en Amsterdam

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
NATIONAAL BELANG SPOORGOEDERENVERVOER
Advertisements

Informatiebijeenkomst 20 november 2013 Gorredijk Energieneutraal 2020 Programma Opening Zelf groene stroom opwekken Voordelig energie.
© Prof.dr Jouke van Dijk Steenwijk, 19 juni “Arbeidsmarktontwikkelingen van Steenwijkerland in relatie tot Noord-Nederland” Onderzoek in opdracht.
groei met TTW witlof uien aardappelen granen bloembollen chicory
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Hoofdlijnen Basisnet Spoor
Uitvoering A15 MaVa-project Christine Davidse 29 september 2011
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Railverkeerslawaai: in de greep van Europa (?)  uur: Opening  uur: Europese Geluidpolitiek  (Mads Bergendorff, Internationale Unie van Spoorwegen.
De Nederlandse economie 4 e kwartaal 2010 PROGRAMMA Opening en uitreiken persmap – Leespauze – Presentatie uitkomsten door.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Vermogen Veel vermogen Zelfde locomotief in model, weinig vermogen.
BAG - WOZ, planning en commitment
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Van Havenvisie 2030 naar Bestemmingsplannen
Training algemeen.
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
Nieuwe data voor (nieuwe) OV modellen
Rotterdam en de kracht van het achterland
Gevolgen spoorverdubbeling in Tricht
Met modellen breng je de boodschap goed over
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
Financiële cijfers 22 augustus 2012 Paul Smits
When rail means service > EEN PRIORITY FREIGHT NETWORK (PFN) EEN ECONOMISCHE NOODZAAK? SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal Toegang.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
aanpassen procedures spoorwegincidentbestrijding
Uitbreiding transportcapaciteit in Noord-Holland
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Ondergrondse Geo-Informatie GIS bij tunnel-engineering
H8: Distributie.
H7: Productmanagement.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Lean and Green Barge Regionale Verladers Samenwerking “Horizontal collaboration”
Bedrijfskolom Handboek. 1Inleiding 1.5 Toenemend belang voor Vlaanderen België beschikt over: ,1 km autowegen km gewestwegen km.
Klimaat voor fietsen Hans Nijland. 2 Korte titel – auteur, datum begin 20e eeuw: eens in de 5 jaar nu: eens in de 18 jaar.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
MAINPORTSMAINPORTS Een mainport is een scharnierpunt in de passagiers en/of goederenstromen tussen continenten.
Railgoederenvervoer Vlissingen – Venlo
De Nederlandse economie 2 e kwartaal 2010 PROGRAMMA Opening en uitreiken persmap – Leespauze – Presentatie uitkomsten door.
Portefeuillehoudersoverleg VV stadsregio Rotterdam
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
Schitterende Organisaties®
Buslijn Doetinchem - Emmerich Euregionale OV-conferentie
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Voorlopige overslagcijfers 2009 Hans Smits President-directeur Havenbedrijf Rotterdam 30 december 2009.
Business Model Generation Avans 30 januari 2012.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Welkom! Informatieavond deelname Nijmeegse Vierdaagse juli 2013.
Presentatie PhO Wonen december Opleveringen nieuwbouw op korte en middellange termijn Resultaten van de Inventarisatieronde planaanbod 2010.
Rover-symposium 'Krimp' 21 maart 2014 – Den Haag ‘Krimp’ probleem of kans? Manu Lageirse.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Ombouw Amstelveenlijn
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | augustus 2014.
(Naam bedrijf & logo) Lost het product/dienst een bestaand probleem op? 1.1 Zo ja, welke? 1.2 Zo, nee wie gaat dit product/dienst kopen? 2. Waaruit maak.
Algemene Ondernemersvaardigheden
Netwerkanalyse Zuidvleugel
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Welkom HAVO Carrousel Woensdag 28 januari 2015
Monitoring Harmsenbrug
ZijActief Koningslust
Succesvolle regie: meer dan een mooi contract Mark van der Velden 14 april 2008.
VERA Connectiviteitsdag 19/11/2014 Infra-X-net. Agenda  Inleiding  Aansluitingen en producten  Prijsstrategie  Voordelen  Besluit.
Transcript van de presentatie:

Betuweroute en Amsterdam 5 juli 2007, Cees Tommel

Inhoud presentatie Introductie Keyrail Betuweroute algemeen Amsterdam en de Betuweroute Commerciële aanpak Keyrail Volume en groei railgoederenvervoer Producten en diensten Promotie Tot besluit

Introductie Keyrail Structuur van het bedrijf: ProRail B.V. Havenbedrijf Rotterdam Haven Amsterdam 50% 35% 15% Businessdoelen tot 2013: Tevreden klanten door goede kwaliteit en daardoor forse omzet via de BR Interesseren van commerciële partijen om medeaandeelhouder te worden

Key missie Key value Het voortdurend stroomlijnen en bieden van doorgaande paden met het Europese achterland voor vervoerders, verladers en operators. Key value Het kostenefficiënt leveren van maatwerk voor goederenvervoer per spoor; Regievoering op railverbindingen vanuit het perspectief van vervoerders, verladers en operators.

Betuweroute algemeen Scope: “van zee tot Zevenaar” R’dam A’dam Zevenaar Duisburg Betuweroute algemeen Scope: “van zee tot Zevenaar” A15 tracé Havenspoorlijn Emplacementen / raccordementen, bedrijfsaansluitingen Amsterdam takt in bij Geldermalsen A16 A15 A27 A2 A50 A52 Rotterdam Gorinchem Tiel Valburg Zevenaar Duitsland Giessen Amsterdam Rijnkanaal Waal Pannerdensch Kanaal Noord Kijfhoek Noordzee Maasvlakte Europoort 30 KM 20 10 Geldermalsen

Karakteristieken Betuweroute 160 km spoorlijn voor goederenvervoer 48 km Havenspoorlijn 112 km langs de A15 12 km ongelijkvloerse kruisingen: 130 bruggen / viaducten circa 20 km ondergronds: 5 tunnels (3 geboord) de Betuweroute doorkruist: 2 provincies, 28 gemeentes, 7 waterschappen grondverwerving: 3300 percelen, 400 panden, 1450 grondeigenaren ca. 8000 vergunningen

Innovaties Betuweroute Tractiespanning: Betuweroute: Europese standaard 25 kV wisselspanning Bestaande spoorwegnet: 1500 volt gelijkspanning (onvoldoende voor goederen- en hogesnelheidstreinen) Beveiligingssysteem: Nu: ATB Seinpalen langs de baan Betuweroute: ERTMS / ETCS Seingeving in locomotief (boordcomputer)

Amsterdam en de Betuweroute Treinpaden railgoederenvervoer Amsterdam  Geldermalsen: Theoretische capaciteit 48 treinen/dag Realisatie 2007: 20 treinen/dag richting Emmerich vv Betuweroute: 2008: 50 treinen/dag (en v.v.) 2012: 150 treinen/dag (en v.v.) A’dam 1 pad / uur / richting Zevenaar R’dam Geldermalsen BR: 10 paden / uur / richting

Primaire dienst Keyrail Het aanbieden van paden voor treinen en losse locs over de Betuweroute en het verstrekken van relevante informatie over beschikbaarheid paden en aansluitingen (internationale paden en terminals). Commerciële aanpak Keyrail Drie strategische speerpunten: Volume focus Extra producten en diensten Promotie

Speerpunt 1: Volume focus Hevelen goederentreinen van gemengde net naar BR Geen hinder van reizigerstreinen Geen (onnodige) stops Voldoende capaciteit voor goederentreinen Verdere volumegroei op BR door mogelijkheden voor Kostenbesparing in keten Gebruik multicourante locomotieven Doorrijden aan grens Kwaliteitsverbetering Ketenregie van zee tot Zevenaar

Volume railgoederenvervoer Nederland mln ton (netto) 55 5,2% p.a. Prognose 4,0% p.a. 50 45 4,0% p.a. 40 Realisatie 35 30 25 Trendlijn (lineair) realisatie 1996-2006 20 1996 1998 2000 2002 2004 2006 2008 2010 2012 Gehanteerde prognose: volume Rest van Nederland constant geacht Niet gehanteerde prognose: groei trendlijn leidend, Rest van Nederland krimpt Volume spoorgoederenvervoer NL groeit met 2 mln ton per jaar

Volume ontwikkelingen Betuweroute Ontwikkeling binnen de segmenten:

Keyrail wordt per treinkm betaald Rest van Nederland 10% 8% 16% Amsterdam Rotterdam 10% 9% 11% 73% 81% 82% 2007 2012 2020 Toelichting: In tonnen is aandeel A’dam groter, A’dam telt voor treinkm op Betuweroute pas mee vanaf Geldermalsen.

Speerpunt 2: Extra producten en diensten Productcatalogus: primaire en secundaire diensten Door differentiatie Keyrail diensten meer waarde creëren voor klanten mogelijk extra inkomsten voor Keyrail Differentiatie primaire diensten Ketenregie Treinpaden (op snelheid, op tijd) Parkeer- en opstelmogelijkheden Ontwikkeling secundaire diensten Havenfeederdienst Tankfaciliteiten Terminalplanning (A’dam)

Differentiatie in treinpaden Aansluiting Gemengde Net Betuweroute Standaardpaden op Betuweroute met bijbehorende bandbreedte Doorgaande paden in Dui Geplande pad Eerder vertrekken [energie besparen] Later vertrekken [sneller rijden]

Speerpunt 3: Promotie Promoot railgoederenvervoer en BR als hét alternatief voor transport via de weg en aanvullend op groei binnenvaart Betuweroute is uitsluitend voor railgoederenvervoer Keyrail biedt: Maatwerk in verbindingen voor goederenvervoer per spoor Persoonlijke verkoop (commercieel manager) One Stop Shop (één loket) Product catalogus Internet portal (op termijn) Real-time informatie (op termijn)

Rol havenbedrijven bij promotie BR Partijen in de havens in vroeg stadium interesseren voor vervoer per spoor Samenwerking tussen commerciële apparaten havens A’dam en R’dam en Keyrail Samen op pad naar relaties Promotie Betuweroute op beurzen en congressen Aanbieden productinformatie Keyrail en Betuweroute

Uitdagingen voor Keyrail Op termijn zicht op rendabele exploitatie Betuweroute Aantrekken volume en accommoderen groei Goede prijs en kwaliteitsverhouding wat leidt tot Lagere kosten in de keten Hogere opbrengsten Keyrail Waarden toevoegen ‘operational excellence’ Sturen op grensovergangen Ketenregie - havens Hét goederenloket voor NL worden Keyrail is de partner in het railgoederenvervoer Betuweroute kan alles aan [24 uur/dag–7 dag/week]

Lagere kosten in de keten, hogere opbrengsten Keyrail Transportkosten (Containertransport Rotterdam-Duisburg) Voor-/na-transport Rotterdam 60 Handling Rotterdam 40 Treinkosten 59 Handling Duisburg 30 Voor-/na-transport Duisburg 150 339 Treinkosten (Containertransport Rotterdam-Duisburg) Gebruiksvergoeding 150 Wagonkosten 788 Overige treinkosten* 3.850 * Afschrijving, personeel, onderhoud, energie

Ladingstromen uit Amsterdam dragen bij aan een succesvolle exploitatie van de Betuweroute. www.keyrail.nl