Daders en hun verantwoordelijkheidsproces

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Trefdag Suggnomé Thema "binnenbrengen van daderperspectief bij het slachtoffer en binnenbrengen van het slachtofferperspectief bij de dader“ -21 november.
Advertisements

Psychologie van de armoede
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Respectvolle bejegening
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Interventie en implementatie
Opvoeden in de puberteit
Zorgen voor getraumatiseerde kinderen
Oplossingsgericht coachen
Leren leven met kanker: hoe doe je dat?
Als ouders apart (gaan) wonen: beschikbare steunbronnen voor kinderen
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Integratieve handelingsorthopedagogiek
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Verknopen door verbinden Joris Claes en Itte Van Hecke.
Congres Appreciative Inquiry
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
Competentiegericht leren vmbo
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Collega’s voor Collega’s
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Hoofdstuk 8: Afwijkend gedrag en conflict
Dossier Empowerment.
Doel en taak van de hulpverlening
6 stappen in Risico management
Aanvaarding en tolerantie
Weerstand kan je opvatten als feedback
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Ontwikkeling en de basisschool
Omgaan met de gevolgen van trombose
In een jeugdgevangenis
Groepsdynamica.
gespreksvaardigheden
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Begeleiden en Coachen week 5
Emotie en gewetensvorming Maithé Caveye 1BaTp r
Verschillende rollen en stijlen
Ouderraad 7 december.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee.
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
Van levenskunst tot stervenskunst Crematorium Tilburg 6 april 2016 Prof Dr Carlo Leget
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Hoe Talent herkennen? TALENT TALENT TALENT Waar je echt niet goed in bent? Je stelt activiteiten uit…. Over een grote hobbel…. Dialogen in.
Vanuit overtuiging een patiënt laten participeren
Master Practitioner Coach
Herstelrecht in het kort
Nee Zeggen!.
ACT CASUSCONCEPTUALISATIE
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Sociologische paradigma’s
Vertrouwen opbouwen SESSIE 17.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Waarden en toegewijde actie
BOM-model PV 25/03/2014.
Goed uit elkaar Gemeente Haaksbergen ( naar voorbeeld van Gemeente Hengelo) 11 april 2018 Karin Dijkman.
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Drie vormen van gedrag:
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Zorg bij impact van agressie-incidenten.
Slotconferentie RIS-K Kracht van waarderen
In de vuurlinie van een pos
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Daders en hun verantwoordelijkheidsproces Katrien Smeets en Leen Muylkens 21 november 2013

Reflectie-oefening Denk terug aan een recent conflict met iemand. Ga na: Hoe jij de andere benadeeld hebt Hoe de andere jou benadeeld heeft

Niveaus van besef van invloed 1. Besef door een ander benadeeld te worden 2. Besef door een ander positief beïnvloed te worden 3. Besef van zelf een ander positief te beïnvloeden 4. Besef van zelf een ander te benadelen Hiërarchie in moeilijkheidsgraad van 1 => 4

Verantwoordelijkheid opnemen Verantwoordelijkheid opnemen nadat je een grens bent overgegaan. Actief  passief Proces  resultaat, momentopname Wat houdt dit in? 4 grote stappen Erkenning van feiten en schade Zelfreflectie en de bereidheid om te leren Verbinding en empathie (inleving) Actie: herstel (slachtoffer, maatschappij, omgeving), zelfherstel en recidivebeperking

Het verantwoordelijkheidsproces Mensen zijn voortdurend in beweging Verantwoordelijkheid - verwerking Verbinding aangaan en verwerken zorgen voor verwarring Herpositioneren ten opzichte van de feiten Integreren in zelfbeeld = moeilijk Goedpraters zijn een menselijke neiging, een eerste reflex ~ Attributietheorie: zelfbedieningstendens Doorlopen van een proces Vraagt tijd Actief proces Staat in wisselwerking met de context + met allerlei andere actuele beïnvloedingen

Het verantwoordelijkheidsproces Verloopt in verschillende fasen Fase van het misdrijf Fase na het misdrijf herbeleving ontkenning

Het verantwoordelijkheidsproces Afwisseling tussen Herbeleving Besef, inzicht, schuld, verantwoordelijkheidsgevoel Ontkenning Goedpraters, afschuiven van schuld en verantwoordelijkheid Afleiding, loslaten

Het verantwoordelijkheidsproces Goedpraters Voor, tijdens, na delict Theorieën die gedrag rechtvaardigen, rationaliseren of eigen aandeel minimaliseren: opvattingen, overtuigingen, veralgemeningen, … Sussen geweten en remmen verantwoordelijkheid Rond elementen Die delict vooraf gaan Die betrekking hebben op het delictgedrag zelf Rond gevolgen van het gedrag gevolgen worden positief gekaderd als onbestaande beschreven toegeschreven aan andere oorzaken Hebben een functie Individueel en sociaal beïnvloed Vaak onbewust

Het verantwoordelijkheidsproces In wisselwerking met context + allerlei andere actuele beïnvloedingen Verleden Heden Toekomst

Beïnvloedingen Context De eigen koffer Steun? Wordt verantwoordelijkheid gegeven? Wordt er gestimuleerd? Breed perspectief? Stabiliteit? De huidige situatie (woonst, financieel, relationeel, …) De eigen koffer Eerdere ervaringen, benadelingen, wat geleerd werd, cultuur, … Politionele en justitiële traject Benadering, reductie van verhaal, gevoel van onrechtvaardigheid, … Het zien van een toekomstperspectief Beeldvorming over het slachtoffer

de slachtofferdimensie Wederzijdse beïnvloeding Beeld op slachtoffer beïnvloedt verantwoordelijkheidsproces Interpretaties, eenheidsdenken (ik- ander onderscheid), goedpraters, … Daders kijken naar hun slachtoffer al naargelang de fase in het verantwoordelijkheidsproces

De slachtofferdimensie Nodig om tot geïntegreerd verantwoordelijkheidsgevoel te komen Verwerking Hervalpreventie Verbondenheid Zelfcontrole Opnemen verantwoordelijkheid Alle informatie betreffende het misdrijf in beeld Dus ook slachtofferdimensie

De slachtofferdimensie De slachtofferdimensie in het verantwoordelijkheidsproces: verbreden, meer betekenissen geven, extra perspectieven aanreiken Rekening houden met de fasen in verantwoordelijkheids-proces? Inspelen op … Dit proces bespreken (normaliteit, triggers nagaan, …) Beeld over slachtoffer bespreken Slachtofferschap in het algemeen Inleving in slachtoffer Actie naar slachtoffer

Bronnen Eigen ervaring binnen Slachtoffer in Beeld Kris Decraemer, Interactie-academie Elementen uit de sociale psychologie

Contact Katrien Smeets katrien.smeets@cawlimburg.be 0498/54.12.63 Leen Muylkens leen.muylkens@cawmetropool.be 0498/12.24.32