Een gezonde werkplek Goed voor jou en voor de zaak

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Logo Gemeente Laat Kracht en Pracht van (lokale) Sport zien! Datum 2012 Presentatie Sprekers:
Advertisements

Veelgemaakte fouten in risicobeoordelingen
Participatie van werknemers Campagne ‘Een gezonde werkplek’ Betrokkenheid bij veiligheid en gezondheid op het werk Datum | Titel van het.
1 Europese Vereniging for het Toetsen en Beoordelen van Taalvaardigheid
Naam en titel van de spreker
Gevaarlijke stoffen en risicobeoordeling
ESF Krachtlijnen van de komende programmering (Stand van zaken januari 2005)
Naam en titel van de spreker
verenigings- communicatie
Fortis • Multi Vastgoed • Hillen en Roosen 2 oktober 2006 Herstelplan Bos & Lommerplein Presentatie winkeliers Maandag 2 oktober, 2006.
Openingsconferentie Europees Jaar 1 Europees Jaar van Gelijke Kansen voor Iedereen Tineke de Nooij – projectleider Europees Jaar 7 maart 2007.
Samen sterk voor preventie Campagne Een gezonde werkplek
Pledge schoonmaak Ik beloof mij in te zetten voor: • gewoon goed werk en leefbaar loon voor alle Europese werknemers, zeker aan de onderkant van de arbeidsmarkt,
Sport en WMO: Kwetsbare groepen
Gezond werk is werk zonder stress
Duizenden mensen in de zorg zetten zich in 26 JUNI CHANGE DAY NEDERLAND Iedere dag staan er duizenden mensen in de zorg klaar om anderen te helpen. Zij.
Europa en ik.
Veilig en gezond aan ’t werk, dat raakt iedereen. Goed voor jou en voor de zaak. Samen sterk voor preventie Campagne Een gezonde werkplek Naam.
over wie hebben we het en wat beweegt hen ?
Antibioticaresistentie in de veehouderij
Veiligheidsincidenten de afgelopen maand? 21 mei
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
The CAF Procedure voor externe feedback
Visie op Meedoen Cliënten doen optimaal, vanuit hun eigen kracht mee in de samenleving. Hierdoor ontstaat een beter zelfbeeld en een betere kwaliteit van.
Slachtoffers Iatrogene Nalatigheid-Nederland en Iatrogenic Europe Unite-alliance op de bres voor patiëntveiligheid! Wie zijn wij en waar staan we voor?
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Logical Framework Approach
RISICO VCA - Hoofdstuk 2.
VPT-themadag 7 maart 2011 ‘Veiligheid boven alles!’
PA7b overstromingen overzicht activiteiten Richtlijn 2007/06/EG Context: Plenaire vergadering, Brussel, 12 december 2007 D.8.1.c De plenaire vergadering.
Arbeidsomstandigheden Deel 1
Risicobeoordeling – onmisbaar voor een gezonde werkplek
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Werken op afstand Onderzoek in Vlaanderen Michel Walrave (UA, 2004) Catherine Misonne.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
VEILIG UITVOEREN VAN ONDERHOUDSWERK
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
WAT KAN HET LEONARDO DA VINCI PROGRAMMA VOOR U BETEKENEN? Brussel, 26 november 2009.
Het SER-advies voor een nieuw grenswaardenstelsel: verantwoorde zorg voor gezondheid in Europees perspectief Bob Koning Secretaris Arbeidsomstandigheden.
Thematische workshop Thematische workshop Ondernemerschap.
Harmonisatieplannen kabinet
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
Netwerk voor sociale inclusie European Anti-Poverty Network EAPN Europees Netwerk Armoedebestrijding.
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
Datagestuurde handhaving :
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
VASt is zeker Kennisbijeenkomst 21 maart 2006 Park Management Coevorden.
Leiderschap en veiligheidsprestatie
Lawaai en maatregelen op de werkvloer
Online marketing Expert (in een week)
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet), zoals deze er uit ziet na de wijziging.
ARBEIDS- OMSTANDIGHEDENWET
PIJLERS VAN EEN MANTELZORGVRIENDELIJK PERSONEELSBELEID.
6 stappen in Risico management
Taalakkoord: Zet in op Taal!.
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). In deze presentatie wordt geen aandacht.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
ARBO.
Veilig en gezond aan 't werk, dat raakt iedereen. Goed voor jou en voor de zaak. Gezond werk, voor alle leeftijden Het bevorderen van een duurzaam arbeidsleven.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Veilig en gezond aan ’t werk, dat raakt iedereen. Goed voor jou en voor de zaak. Samen sterk voor preventie Wat kunt u van Esener opsteken over leiderschap.
Grip op veiligheid en risico’s op de werkplek en het voorkomen van verzuim Hoe zorg ik voor een goed beleid om (financiële) risico’s van veiligheid zoveel.
Een vergadering organiseren
B-VCA / VOL-VCA © PBNA. Niets uit deze presentatie mag worden verveelvoudigd of openbaar gemaakt, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van PBNA.
Wijzigingen Arbowet & Procedure Ziekteverzuim
Marketing Week 6 Het mediaplan Les 1.
Toolbox Ongunstige werkhouding
Social in bestek: proportionaliteit, EMVI & BVP Presentatie Stadspartners 9 sept Louis Polstra.
Transcript van de presentatie:

Een gezonde werkplek Goed voor jou en voor de zaak Een Europese campagne over de inventarisatie en evaluatie van beroepsgebonden risico's

Context van de campagne (1) 205 miljoen werknemers in Europa 167.000 sterfgevallen toegeschreven aan arbeidsongevallen en beroepsziekten in EU-27, waarvan: 159.000 sterfgevallen worden toegeschreven aan beroepsziekten 74.000 sterfgevallen in verband met gevaarlijke stoffen op het werk (inclusief asbest) 7.460 dodelijke ongevallen op het werk De getallen in deze presentatie zijn afkomstig uit ons campagneoverzicht: http://osha.europa.eu/campaigns/hw2008/campaign/campaignsummary

Context van de campagne (2) Iedere 3,5 minuten sterft er iemand in de EU-27 door werkgerelateerde oorzaken. Iedere 4,5 seconden maakt in de EU-27 een werknemer een ongeval mee waardoor hij/zij ten minste drie werkdagen thuis moet blijven. Het aantal arbeidsongevallen dat leidt tot drie of meer dagen ziekteverzuim is enorm: meer dan 7 miljoen per jaar.

Dit is allemaal zeer schadelijk… Menselijk leed voor werknemers en hun gezinnen (de echte mensen achter de statistiek) Economische kosten voor organisaties/bedrijven (ziekteverzuim, verzekeringen, productiviteit, omzet, motivatie, concurrentievermogen, etc.) Maatschappelijke kosten (groter beroep op de gezondheidszorg)

Wat is een risicobeoordeling? RB vormt de eerste stap op weg naar veiliger en gezondere werkplekken en speelt een sleutelrol bij het terugdringen van het aantal arbeidsongevallen en beroepsziekten. Een RB is het proces waarbij een evaluatie wordt gemaakt van de gevaren op de werkvloer die een risico vormen voor de veiligheid of gezondheid van de werknemers. Het is een systematisch onderzoek, gericht op alle aspecten van het werk, waarbij naar de volgende punten wordt gekeken: welke zaken kunnen schade of letsel veroorzaken, kunnen gevaren worden weggenomen en, zo niet, welke preventieve en beschermende maatregelen moeten worden getroffen om de risico’s te beperken?

Hoe voer je een risicobeoordeling uit? Twee essentiële uitgangspunten die altijd bij een RB in acht moeten worden genomen: Structureer de beoordeling zodanig dat alle relevante gevaren en risico's aan de orde komen (en er bv. geen secundaire taken als schoonmaken over het hoofd worden gezien). Stel na de identificatie van een risico eerst de vraag of het risico vermeden kan worden.

RB in vijf stappen De meeste organisaties hebben genoeg aan vijf stappen voor een risicobeoordeling: 1. Gevaren onderkennen en nagaan wie risico loopt 2. Risico’s evalueren en de prioriteit ervan vaststellen 3. Voorzorgsmaatregelen bepalen 4. Maatregelen uitvoeren 5. Controleren en onderzoeken Niet vergeten: De werknemers moeten actief betrokken zijn bij de RB

Waarom een RB-campagne? RB is wettelijk verplicht voor werkgevers (EU-kaderrichtlijn 89/391) Hoewel honderdduizenden bedrijven al RB's uitvoeren, zijn er ook nog steeds vele die hun risico's niet in kaart brengen. In zijn algemeenheid geldt dat hoe kleiner het bedrijf, hoe onwaarschijnlijker het is dat er RB's worden uitgevoerd. De kwaliteit van RB's moet omhoog (EU-Commissie COM 2004/62) RB's vaak eenmalig (regelmatig bijwerken nodig) RB's niet (goed) gedocumenteerd Langetermijneffecten en psychosociale risico's onderbelicht Onvoldoende toezicht op doelmatigheid maatregelen

Doelgroep Kerndoelgroep Intermediairs Middelgrote, kleine en microbedrijven (!) Werkgevers, werknemers en hun veiligheidsfunctionarissen, arbodiensten/preventiediensten Intermediairs Beleidsmakers Sociale partners Nationale focal points … en hun netwerken (zie verderop: netwerkcampagnes)

Campagnedoelstellingen Bewustwording en stimuleren een RB uit te voeren Het proces van raadselen ontdoen Niet noodzakelijkerwijs ingewikkeld of bureaucratisch Niet alleen voor specialisten Benadrukken dat het gaat om kwaliteit Betrokkenheid van iedereen op het werk Continu proces (niet een eenmalige actie) Goede praktijken vaststellen en bevorderen

Campagne bouwt voort op … 2000: Zet je schrap tegen fysieke overbelasting 2001: Succes komt niet per ongeluk 2002: Werken aan Stress 2003: Gevaarlijke stoffen 2004: Veilig bouwen 2005: Weg met die herrie! 2006: Start veilig 2007: Vertil je niet!

Campagnecyclus van twee jaar Overgang naar een tweejaarsmodel geeft meer tijd voor… voorbereiding uitvoering en promotie deelname partnerschappen evenementen, competities en andere activiteiten… Europese Week jaarlijks – kalenderweek 43

Netwerkcampagnes (1) 25 miljoen kleine en middelgrote bedrijven – 205 miljoen werknemers Onmogelijk voor Agentschap om iedereen te bereiken (60 mensen in Bilbao) Focal Points Agentschap Eén in iedere EU-lidstaat (27) en daarbuiten Tripartiet netwerk Werkgevers, werknemers, overheden Op EU- en nationaal niveau

Netwerkcampagnes (2) Belanghebbenden en overige partnerschappen Europese Commissie; EU-vertegenwoordigingen; andere EU-agentschappen; sociale partners; ngo's; sectorale federaties en netwerken; EEN (Enterprise Europe Network) Grote ondernemingen en hun leveringsketen (kleine en middelgrote bedrijven) Partnerschap versterken met EU-voorzitterschappen (2008: Slovenië, Frankrijk; 2009: Tsjechië, Zweden) Deze activiteiten ook landelijk uitvoeren (via Focal Points)

Campagnekalender (1) 2007 April-dec. Planning / materiaal voorbereiden 2008 13 juni Lancering in Brussel (met Sloveens EU-voorzitterschap en Europese Commissie) 20-26 okt. Europese Week (activiteitenhoogtepunt) 3-4 nov. Forum International Travail et Sécurité in Parijs (met Frans EU-voorzitterschap) Hele jaar Nationale activiteiten en Awards voor goede praktijken

Campagnekalender (2) 2009 Feb./mrt Conferentie en EU-Awards voor goede praktijken (met Tsjechisch EU- voorzitterschap) 19-25 okt. Europese Week (activiteitenhoogtepunt) Okt./nov. Conferentie (met Zweeds EU- voorzitterschap) Nov. Slotevenement van de campagne in Bilbao Hele jaar Thematische activiteiten; lokale en sectorale focus; promotie van winnaars Awards voor goede praktijken 2010 Jan.-… Rapportage en evaluatie

Campagnemateriaal Materiaal in 22 EU-talen Logo, slogan, poster Factsheets, folder, brochure, flyer Awards voor goede praktijken Ppt's, internetbanner, e-mailhandtekening, screensaver, quizzen Napo-dvd en andere audiovisuele (tv-)pakketten Ideeën voor activiteiten databank voor goede praktijken Pagina met RB-achtergrondinformatie voor deskundigen Website: http://hw.osha.europa.eu Materiaal in een beperkt aantal talen Rapporten, magazine, boekje Awards voor goede praktijken, etc.

Doe mee! Deelname aan de Awards voor goede praktijken stimuleren De campagne en het bijbehorende materiaal onder de aandacht brengen Plaats de internetbanner op uw website Gebruik de e-mailhandtekening van de campagne Verspreid campagnemateriaal, persberichten en nieuws via uw netwerk en website Gebruik ppt's, posters, Napo, etc. bij uw vergaderingen Organiseer uw eigen campagneactiviteit Uw eigen conferentie, seminar of workshop Organiseer cursussen voor/met uw werknemers/leveranciers, etc. Ontwikkel uw eigen activiteiten Maak een video of dvd over beste praktijken Schrijf een poster- of fotowedstrijd uit Andere…???

Maak het officieel! Deelnamecertificaat Partnerstatus Voor actieve deelname in een van de nationale of EU-activiteiten Partnerstatus Word een officieel partner van de campagne! Erkenning als een organisatie die groot belang hecht aan veiligheid en gezondheid op het werk Bekijk de partnerschapsmogelijkheden van het Europees Agentschap voor Veiligheid en Gezondheid: http://hw.osha.europa.eu/partners

Goed voor jou en voor de zaak http://hw.osha.europa.eu Goed voor jou en voor de zaak Een Europese campagne over de inventarisatie en evaluatie van beroepsgebonden risico's