Presentatie MijnGGD voor GGD NL Laurent de Vries Olof-Jan Smits
Uw patiënten, cliënten en medewerkers zijn uw beste adviseurs! Maar hoe vaak krijgt u in de praktijk echt concrete en directe feedback?
Doel ? MijnGGD biedt klanten de mogelijkheid hun ervaringen met zorg- en hulpverlening te delen en suggesties te doen voor verbeteringen. Het biedt medewerkers de gelegenheid ideeën te posten en (incident-) meldingen te doen. Het bevordert een open dialoog. Creërt betrokkenheid. Het kost weinig tijd en levert veel nuttige informatie op.
Oorsprong? Vraag eerstelijn zorgverleners Onafhankelijk en eigentijds instrument Verbeteren van de eigen praktijk Zelf de regie Zicht op (keten-)ontwikkelingen in de wijk Bewerkstelligen van transparantie
Oorsprong? Partners:
Uitvoeringen? Zorgorganisaties Individuele zorgververleners
Uitvoeringen? Eerste discipline GGD Reizigerszorg
Wat is het ? (Zelf)evaluatie tool Toegankelijk voor patiënt, cliënt, medewerkers en belanghebbenden Bouwsteen om verbetertrajecten en/of accreditatie op te starten Kanalisatie van positieve én negatieve opmerkingen Rapportering van ervaringen en resultaten
Kwaliteit
Hoe werkt het ? Patiënt/ cliënt/ medewerker meldt zijn idee of ervaring via de website Verantwoordelijke zorgverlener krijgt melding in persoonlijke webpagina Zorgverlener beslist over publicatie op website Zorgverlener overweegt actie of verbeteringen Patiënt/ cliënt/ medewerker ontvangt feedback
Zorg management systeem Visueel ? Idee / Ervaring Online communicatie platform Zorg management systeem Patiënt / Cliënt/ Familie Verplegend personeel Artsen Rapportage Pijnpunten analyse verbetertrajecten Feedback
Wat levert het op ? U krijgt concrete gegevens om uw zorg te verbeteren U bewerkstelligt transparantie U kunt uw relatie met uw patiënten verdiepen U krijgt een onderbouwd beeld van de zorg (wijk/ keten) U kunt benchmarken met andere GGD’en U beschikt over informatie nuttig voor uzelf maar ook voor uw accreditatie, de patiënten- en beroepsvereniging, de toezichthouder, zorgverzekeraar en certificeerder Superieur alternatief voor patiënt- en medewerkertevredenheidsmetingen
Hoe onderscheiden we ons? Customized platform voor GGD’en Moderne technieken voor bevraging Zorgverlener heeft de regie Het systeem beschikt over een procesmanagement systeem Erkend systeem voor certificatie Alternatief voor tevredenheidsmetingen Dóór en niet óver zorgverleners
Praktijk December 2011 Olof-Jan Smits
Belanghebbenden overheid patiënten organisaties universiteiten ziekenhuizen verzekeraars koepelorganisaties patiënt geneesheer mantelzorg verplegend personeel certificatie
Aanmelden ervaring
Telefonische bereikbaarheid Mogelijke ervaringen Kindvriendelijkheid Parking Patiënten, personeel en andere belanghebbenden melden ideëen, ervaringen en/of verbeteringen Facturatie Vriendelijkheid Dienstbaarheid Kwaliteit voeding Hygiëne Telefonische bereikbaarheid Comfort Wachtkamer & -tijden transport
Opvolging Ontvangen van idee/ervaring Bevestigen van ontvangst Analyseren van idee/ervaring Automatische link naar verantwoordelijke Analyse mogelijk verbetertraject, risico analyse & implementatie mogelijkheden Aanpassing van strategie, beleid en de betrokken processen. Feedback naar aanmelder Rapportage Pijnpunten analyse verbetertrajecten
Patiënt meldt vanuit zijn beleving een ervaring aan op mijnggd.nl Demo Zorgverlener krijgt melding in zijn persoonlijke webpagina Zorgverlener beslist over publicatie op website Zorgverlener overweegt en/of implementeert verbeteringen Patiënt ontvangt feedback Patiënt meldt vanuit zijn beleving een ervaring aan op mijnggd.nl PLAN DO CHECK ACT Denken & Voelen Zien Horen Zeggen & Doen
Hoe werkt het ?
Hoe werkt het ?
Hoe werkt het ?
Hoe werkt het ? PLAN
Hoe werkt het ? DO
Hoe werkt het ? CHECK Efficiëntie analyse van de verbeteractie Impact analyse op organisatie & patient CHECK
Hoe werkt het ? ACT Finale implementatie van het verbetervoorstel Afhandelen van het traject binnen MijnGGD.nl door de proceseigenaar Communicatie naar de melder Integratie in het kwaliteitszorgsysteem Evt. aanpassingen in strategie, beleid, processen ACT
Hoe werkt het ? REPORT
Wat levert het op ? concrete data om uw zorg te verbeteren zorg wordt meetbaar gemaakt en uitgesplitst over de doelstellingen heen een direkte relatie met uw patiënten door middel van een eenvoudige tool een onderbouwd beeld van de verleende zorg op basis van geïndentificeerde gebruikers benchmark tool met andere zorgverleners feedback systeem dat conform is aan de doelstellingen die terug te vinden zijn in de ziekenhuiswet een breed spectrum aan beheersinstrumenten
Korte Schipperskapelstraat 2 Contact info@mijnggd.nl Korte Schipperskapelstraat 2 2000 Antwerpen - Belgium T: +32 32 26 75 02 M: +32 485 382 025