Tijdens een opgraving vindt een archeoloog een scherf met daarop twee gedeeltelijke zinnen en een hele zin. 1…………….. einde van de zin 2Een volledige zin 3Het begin van een zin …………………
Op de scherf staan dus drie (gedeeltelijke) zinnen Een voorbeeld: 1………………bij geboorte zijn talenten mee. 2 Het hele leven is vervolgens het (h)erkennen van die talenten 3 Het is via persoonlijk meesterschap de weg ………………………………. Tijdens een opgraving vindt een archeoloog een scherf met daarop twee gedeeltelijke zinnen en een hele zin
Jij bepaalt zelf wat de tekst is van deze drie (gedeeltelijke) zinnen. Het thema waar jouw scherf naar verwijst is: "VRIJHEID VAN MENINGSUITING" Je gaat nu je eigen scherf maken PAUZE
Vorm een groepje van 5 personen Iedereen legt zijn scherf naast de andere scherven op tafel Reconstrueer het verhaal achter de scherven Tijdens een opgraving vindt een archeoloog een scherf met daarop twee gedeeltelijke zinnen en een hele zin.
1Leg de scherven achter elkaar zodat een verhaal ontstaat 4Tegen welke centrale vraag lopen jullie aan? 6Presentatie van het verhaal en de vraag 3Identificeer de schrijver van de zinnen Tijdens een opgraving vindt een archeoloog een scherf met daarop twee gedeeltelijke zinnen en een hele zin 5Formuleer samen deze vraag en schrijf die op de flapover 2Bepaal het tijdperk, de plaats en eventueel de stam/groep
1 Algemeen, niet zuiver individueel ; 4 niet-empirisch; te beantwoorden door louter nadenken; De vraag is onderzoeksvraag voor een Socratische praktijkwijzer 3 relevant, motiverend, van belang; Tijdens een opgraving vindt een archeoloog een scherf met daarop twee gedeeltelijke zinnen en een hele zin 5 eenvoudig geformuleerd; 2 fundamenteel; 6 te voorzien van concrete voorbeelden.
Maximes SENSUS COMMUNIS (het gemeenschappelijke zintuig) b)je in de gedachte van de ander verplaatsen (de stelregel die je denken ‘verruimt', die ruimte schept) c)en in overeenstemming met jezelf denken (de stelregel van consistentie). a)Zelf nadenken (de stelregel van de Verlichting); Tijdens een opgraving vindt een archeoloog een scherf met daarop twee gedeeltelijke zinnen en een hele zin
S AMEN A LLEEN R EACTIEF (Door anderen bepaald) R EFLECTIEF (Autonoom/zelfsturend) Conversatie op basis van heersende conventie - Welgemanierd - Beleefd - Accepteren v/d machtsverhoudingen – Stelling nemen – Losmaken uit groep – Alleen durven staan MOED Frictie door poneren en opponeren discussie/debat - De bestaande verhoudingen tarten - Anderen confronteren (vechten---winnen) - Bewustzijnsvernauwing - Fixatie op eigen gelijk - Op de persoon spelen - Je veiligheid prijsgeven MAATMAAT – Primaire neigingen matigen – Distantie opbrengen – Toelaten van twijfels enverwarring – Oordelen leren opschorten Gemeenschappelijk (zelf)onderzoek via vrije ruimte naar substantiële rationaliteit - Waar gaat het ons om - Welke waarden en principes - Wat heeft gezag - Legitimiteit en validiteit Expiciteren van oud denken als voorbereiding op het krijgen van NIEUW DENKEN VERBEELDINGSKRACHT – De dingen zien zoals ze werkelijk zijn – Samen de ommekeer zien – Improviseren i.p.v. vaste patronen Flow het moment van omdenken – Loslaten van zekerheden – Van drogbeelden ontdoen – De dingen werkelijk zien: Wat van belang is en wat niet! De wondere combinatie van: Discipline Overgave Autonomie Gezamenlijkheid Vrijheid Gebondenheid