Het Aspergersyndroom.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Warme overdracht naar het voortgezet onderwijs
Advertisements

verstandelijke beperking
Samenspel Nieuw Vennep
Verstoring uit zich in ontwikkeling van Sociale relaties Taal
“Denk aan het konijntje!”
Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Susanne Wolthaar conferentie opleiden in school (V)SO
Het Nibud Geldexamen voor alle basisscholen in Amsterdam
Gokverslaving.
hoe autismevriendelijk ben ik
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
de ouderbetrokkenheid vergroten
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Autismespectrumstoornissen
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
Klinische ontwikkelingsneuropsychologie
‘Autismespectrumstoornissen’
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Werken aan zorg Thema autisme.
Onderzoek in het hbo/op de lerarenopleiding? Waarom, hoe en waartoe?
McDD 12 september 2011 Yvonne Bijl.
Welkom.
MEDIATiON (obs De Sleutel) Leerlingen uit groep 8 worden ingezet als mediator. Elke leerling is een viertal keren per jaar aan de beurt. In tweetallen.
Waaronder Centrale Aanmelding! Maatregelen in Nijmegen.
autisme Triade van stoornissen: Stoornis in de sociale omgang
Ik heb iets van autisme of zo
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com
Autisme Spectrum Stoornissen
Autisme in de dagelijkse praktijk
Autismespectrumstoornis
Je herkent het pas als je het kent
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Is de vereniging auti-proof?
Open de wereld themadag FODOK en JC
Het begint bij het jonge kind
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Autisme Vriendelijk Onderwijs
Intensieve gedragstherapie aan jonge kinderen met een autismespectrumstoornis in kinderdagcentra Sarah Dewitte 1 BaTPa.
Vakdidactische opdracht
Het syndroom van Asperger
Depressie bij ouderen.
Groep 3: Maarten Buiter Mark de Groot
Wonbaro heet u Welkom. Programma: u.Ontvangst met kopje koffie u.Ontvangst met kopje koffie u.Welkomstwoord u.Welkomstwoord
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
De weg van de leerling met specifieke
Passend onderwijs in swv Helmond-Peelland vso Arrangementen extra ondersteuning basisondersteuning TLV ACT School 1 oktober 2012 VSO 5,21% LGF 2,27% 92,52%
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com. - Luuk, een 5-jarige vroeg: "Wat is jouw lievelingsdinosaurus?“ - Zijn tante antwoordde: "Een tyrannosaurus.“
Psychiatrie – les 4: Autisme Spectrum Stoornissen
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Cognitieve stijlkenmerken bij jongeren met een autisme-spectrum-stoornis Door Elynn Devos.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Autismespectrumstoornissen Ina Van Berckelaer- Onnes.
Puberteit & Autisme Alles gaat voorbij Tom van Duuren
WELKOM Presentatie ‘Depressie onder ouderen ’
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Is er een probleem? Landelijke cijfers en waar hebben we het over?
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
© UNIEK IN DE KLAS.
Special X Onderzoek naar de sociale en mentale ontwikkeling van kinderen met het Fragiele X Syndroom Contactdag Fragiele X vereniging
Dr. Eric Schoentjes Universitair Ziekenhuis Gent
Urotherapie bij gedrags-/ontwikkelingsstoornissen
Gedragsproblemen en stoornissen
Intensieve begeleiding
Sanne van Beek en Willisa Kragt
Transcript van de presentatie:

Het Aspergersyndroom

Genoemd naar de Oostenrijkse psychiater Hans Asperger (1944) Het Aspergersyndroom een vorm van autisme Genoemd naar de Oostenrijkse psychiater Hans Asperger (1944)

Aard / oorzaak stoornis Autisme (Asperger) is het gevolg van een organisch defect. Stoornis in de informatieverwerking van de hersenen.

Aard / oorzaak stoornis Alle informatieprikkels die binnen komen worden als losse onderdelen waargenomen. Geen kwestie van opvoeden Puur aanleg Erfelijkheid kan een rol spelen

Mensen met het Aspergersyndroom hebben problemen met: Kenmerken Asperger Mensen met het Aspergersyndroom hebben problemen met: Sociale interactie Communicatie Flexibiliteit in het denken

Hoe vaak komt Asperger voor bij jongeren Minimaal 5000 kinderen en jongeren met autisme in Nederland (tot 20 jaar) Daarnaast minimaal 1000 kinderen en jongeren met Asperger

Invloed Asperger op ontwikkeling leerling Naast de al eerder genoemde punten zijn er nog een aantal zaken die in het dagelijks leven invloed (kunnen) hebben zoals: Emotionele problemen Gebrekkige werkvaardigheden en inadequaat werkgedrag Weinig zelfredzaamheid

Ontwikkeling van het zelfbeeld Belangrijkste: Een reëel zelfbeeld ontwikkelen Daarnaast zoeken naar de mogelijkheden en beperkingen die autisme (Asperger) meebrengt.

Gevolgen voor het functioneren op school Overgang van basisschool naar het VO grote stap Wisselende klaslokalen Meerdere docenten Groter aantallen leerlingen in de school (denk aan leswissels en pauzes)

Mogelijkheden behandeling Het is een stoornis die sommige weten te camoufleren, maar nooit zal vergroeien en ook niet door een gepaste opleiding of therapie zal verdwijnen.

Mogelijkheden behandeling Medicatie De rol van de medicatie bij de behandeling van autisme is beperkt. Er zijn geen geneesmiddelen bekend die belangrijke verbeteringen teweegbrengen. Wel kunnen ze sommige symptomen verlichten of gedragingen verbeteren.

Hoe wordt de leerling begeleid in de school? De school, de vakdocenten en de mentor zijn op de hoogte van de oorzaak en de kenmerken van de stoornis. Zij zullen hier zo veel mogelijk rekening mee houden tijdens de lessen en het opstellen van het schoolbeleid.

Literatuurlijst: M. Baard / D. van der Elst / M. van Leijenhorst Ongewild lastig in de puberteit en adolescentie (2006) Uitgeverij: Pica, Huizen ISBN: 9789077671115 Theo Peeters / Gery Quak (red.) Het Aspergersyndroom Autisme in het regulier en special onderwijs (2003) Uigeverij: Garant-uitgevers, Antwerpen / Apeldoorn ISBN: 9789044112818 http://nl.wikipedia.org/wiki/Syndroom_van_Asperger http://www.hulpgids.nl/ziektebeelden/pervasieve/behandeling.htm www.onssamenwerkingsverband.nl http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/1265/Asperger-syndroom.html http://www.rivm.nl/vtv/object_document/o5132n28677.html