Begrippen hoofdstuk 3.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
Advertisements

Gemiddelde * gemiddeld aantal punten * gemiddelde snelheid per uur
Klik in de berichtenbalk op Bewerken inschakelen,
Klas 2 Hoofdstuk 7 Moderne Wiskunde HAVO/VWO
Tabellen & diagrammen Centrummaten & Spreiding
Natuur- en scheikunde R. Majewski (MAJ).
Statistiek HC1MBR Statistiek.
Statistiek Niveua 3 Kerntaak 5 Blz. 81.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Klasse indeling Uit een onderzoek zijn de volgend gewichten in grammen
REKENEN.
Als de som en het verschil gegeven zijn.
Hoofdstuk 3 Maatstaven voor ligging en spreiding
vwo A/C Samenvatting Hoofdstuk 8
vwo C Samenvatting Hoofdstuk 14
Centrummaten gemiddelde
Centrummaten gemiddelde
Klasse indeling Uit een onderzoek zijn de volgend gewichten in grammen
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Chemische reacties De mol.
Rekenen met atomen De mol.
Hoe je krachten meet Het begrip veerconstante
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
INFORMATIEAVOND KLAS DEEL 2 MENTOR: KLAS:
Hoofdstuk 8 Centrale tendentie en spreiding
Hoofdstuk 7 – Frequentieverdeling
Statistiek voor Historici Hulpvak GB2HVST / G2HV09A Dr. L.J. Touwen College 4.
Methodologie & Statistiek I
Les 2 Elektrische velden
Kinetische energie massa (kg) energie (J) snelheid (m/s)
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
havo/vwo D Samenvatting Hoofdstuk 4
Natuurkunde 1.3 Meten en 1.4 Massa. Door Sylvia en Arniko.
Paragraaf 1.5 Volume & inhoud.
Gemaakt door: Zaida en Michelle A2A
Oefenopgaven bij ABC toets Opgaven C6. “ optellen en dan delen door het aantal. Zo krijg je het gemiddelde …” C6 Het gemiddelde uitrekenen….. “ voor het.
Statistiekbegrippen en hoe je ze berekent!!
4T Nask2 Hoofdstuk 8 Metalen
Onderzoeksmethoden Blok 2, les 6/7 Mieke de Waal1 Collegeweek 7  Hoofdstuk 12: boek en vragen  Dr Stat  Observatieopdracht.
Rekenen Hoofdstuk 9.
De steekproefuitkomsten generaliseren naar de populatie
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen
Voorlichtingsavond klas 4 welkom Maandag 22 september 2014.
Hoofdstuk 4: Statistiek
Boxplot … en andere diagrammen
Boxplot en steelbladdiagram
Centrummaten en Boxplot
Accountmanagement H3 Statistiek Junior accountmanager.
Gemiddelde Gewogen en Ongewogen
1 CCC & CCM Module Statistiek voor CM Drs. J.H. Gieskens AC CCM QT.
1 CCP Module 1: Theorie Statistiek voor Credit Managers Introductie Basisbegrippen Drs. J.H. Gieskens AC CCM QT.
H4 Statistiek Beelddiagram
Absolute aantallen en relatieve aantallen
6.4 Gemiddelde, mediaan en modus Centrummaten
Deze les Even herhalen: hoofdrekensommen Grafieken aflezen waar moet je ook alweer op letten? Stapeldiagram sportdag bespreken Voorbeeldexamenvragen Uitleg.
Rekenen.
Excel Statistiek en Excel.
Rekenen periode 2: Verhoudingen
Rekenen met atomen De mol.
Les 2: gegevens samenvatten
Kwantitatieve onderzoeksresultaten
Les 9: meten en meetkunde in de tuin
Rekenen periode 4: Verbanden
Als de som en het verschil gegeven zijn.
Les 7: woordformules gebruiken
Tellen met kaarten.
Tellen met kaarten.
De normale verdeling Eigenschappen en vuistregels
Een klaslokaalexperiment
Beschrijvende Statistiek met Grafische rekenmachine 101
Transcript van de presentatie:

Begrippen hoofdstuk 3

Frequentie Absolute frequentie =werkelijk aantal waarnemingen Relatieve frequentie = aantal waarnemingen in % uitgedrukt Cumulatieve absolute frequentie = opgesomde/opgehoopte werkelijk aantal waarnemingen Cumulatieve relatieve frequentie = opgesomde/opgehoopte aantal waarnemingen in % uitgedrukt

Klassenindeling Klasse = bij elkaar gegroepeerde elementen Klassenbreedte = het verschil tussen de hoogst mogelijke en laagst mogelijke waarneming in een klasse Variatiebreedte = het verschil tussen de hoogste en laagste waarneming van een massa

Hoe bereken je: Aantal klassen = variatiebreedte : klassenbreedte Berekening: klassebreedte = 20 – 10 Klassebreedte = 10 Variatiebreedte = hoogste waarneming – laagste waarneming Laagste gewicht = 35 kg, hoogste gewicht = 85 Variatiebreedte = 85 – 35 Variatiebreedte = 50 kg t/m opgave 9

Gemiddelde Grootheid die in de plaats gesteld kan worden van de individuele waarnemingen , zonder dat de som verandert.

Voorbeeld van het gemiddelde Bijvoorbeeld: Jan behaalt voor drie toetsen de volgende cijfer: 5 , 6 en 7. Wat is het gemiddelde? Berekening: 5 + 6 + 7 = 18 Gemiddelde = 18 : 3 =6 Wat is de som? 6 x 3 = 18 Wat is nu de som, nadat het gemiddelde in de plaats is gesteld van de individuele waarnemingen? 6+ 6+6= 18 5 6 7

Gemiddelde Gewogen (rekenkundig) gemiddelde : bij dit gemiddelde wordt er rekening gehouden met de frequentie van elke waarneming. Ongewogen (rekenkundig) gemiddelde: bij dit gemiddelde wordt er geen rekening gehouden met de frequentie van elke waarneming.

Voorbeeld Bijvoorbeeld: Jan behaalt voor drie toetsen de volgende cijfer: 5 , 6 en 7. de eerste toets telt 1x mee, de tweede 2 x en de derde 3x. Berekening gewogen gemiddelde : 1 x 5 = 5 , 2 x 6 = 12 en 3 x 7 = 21 Som = 5 + 6 + 21 = 38 Som : totale frequentie = 38 : 6 = 7,6 Berekening ongewogen gemiddelde: 5 + 6 + 7 = 18 Som : aantal waarnemingen = 18 : 3 = 6

Verdere begrippen Klassenmidden: midden van een klasse, (begin van de klasse + einde van de klasse) : 2 Modale klasse : klasse met de hoogste frequentie Modus: meest voorkomende waarneming Mediaan: de middelste waarneming Opgave 10, 11 en verder.