ALGEMENE OUDERAVOND FRANCISCUSSCHOOL 2004-2005 Donderdag 10 maart: Vlissingen Dinsdag 15 maart: Middelburg
Programma Terugblik afgelopen 2 jaar BAS De 6 gouden regels van de Franciscusschool PAUZE (met activiteit door ouders) Toekomst, dichtbij en iets verder weg VRAGEN
Terugblik afgelopen 2 jaar 3 juni 2003: Visie – missie Franciscusschool: Sámen werken aan optimale ontwikkeling door kindgericht onderwijs Schoolplan Veranderingsonderwerpen
Veranderingsonderwerpen op een rij Klassenmanagement Schoolinrichting Pedagogisch klimaat Samenwerkend leren en zelfstandig leren Samenwerkend leren en collegiale consultatie Didactische organisatie Herziening / aanpassing methodes
Daarnaast: Crea-middagen BAVI-weken Kijk momenten ICT enz
En ook!!! GROEPSZORGOVERLEG Leerkrachten worden 4 x per jaar vrijgeroosterd om met de intern begeleider de groepszorg te kunnen bespreken en evalueren. Alle leerlingen van de groep worden besproken.
Visie / missie gekoppeld aan veranderingsonderwerpen Om kunnen gaan met verschillen tussen kinderen Verschillen op het gebied van: intelligentie tempo interesse motivatie persoonlijkheid sociale vaardigheden …………………..
SCHOOLORGANISATIE B.A.S. Bouwen aan een Adaptieve School
ADAPTIEF??? “Dikke van Dale”: Adapteren: aanpassen aan omstandigheden
Inleiding Steeds grotere druk om onderwijs af te stemmen op de pedagogische en didactische behoeften van kinderen (WSNS) Verschillen tussen kinderen binnen één leeftijdsgroep worden groter Leer- en/of gedragsproblemen worden als ernstiger ervaren Scholen moeten steeds vaker de onderwijsresultaten verantwoorden (Ouders, overheid, enz)
Een procedure voor schoolorganisatie- en -onderwijsontwikkeling 4 stappen Bepalen van ontwikkelingslijnen en –velden dmv analyse Verhelderen van succes indicatoren en vaststellen van de wijze van toetsing Verbeteren van schoolorganisatie- en onderwijsprocessen Borging van de vernieuwing
B. A. S. project is een procedure die meerdere jaren in beslag neemt B.A.S. project is een procedure die meerdere jaren in beslag neemt. De school zelf bepaalt de snelheid van het project
7 Ontwikkelingslijnen 28 ontwikkelingsvelden
1. Inrichting en aankleding school, klas en plein 2 velden behandeld 1. Inrichting en aankleding school, klas en plein 2. voorspelbaarheid leerkrachtgedrag
De 2 behandelde velden in het kort Inrichting en voorspelbaarheid De manier waarop de school de leeromgeving inricht en leerkrachten hun lessen organiseren. M.a.w. de leeromgeving is uitnodigend en het gedrag van de leerkracht voorspelbaar
Concreet: We maken afspraken over: aandachtsverdeling Inrichting van de klas, school en het plein aandachtsverdeling Zelfstandig denken en werken Instructietijd Regels voor het omgaan met uitgestelde aandacht Algemene schoolregels Klassenregels Afspraken Handhaving Straffen en belonen
Nu al zichtbaar??? Inrichting van de klassen en andere ruimtes in de school Er is (voor een deel) opgeruimd De schoolregels van de Franciscusschool zijn “vernieuwd” De schoolregels zijn gevisualiseerd
De 6 gouden regels van de Franciscusschool We zijn aardig voor elkaar en helpen iemand als het nodig is We zorgen goed voor alle spullen in school In school zijn we rustig We schelden niemand uit en we gebruiken geen vloeken of scheldwoorden Lachen is gezond, maar……… we lachen niemand uit We blijven van elkaar af
Opdracht!!!!!!!!!!! Nr 1 (Sámen werken…) Hoe houd je (als ouders) in de thuissituatie rekening met verschillen tussen kinderen?? Denk daarbij aan de volgende situaties: eten Naar bed gaan T.v. kijken Huisregels Buiten spelen Wassen/aankleden Hobby’s Huiswerk maken Speelgoed Zakgeld Computerspelletjes Op tijd thuis komen Gezondheid ……………… ………………. Schrijf, op één van de grote vellen papier die her en der hangen, in steekwoorden, hoe één en ander bij u thuis geregeld is. (Vellen worden door het team gebruikt als een soort mini-enquete.)
Opdracht!!!!!!!!!!! Nr 2 (Sámen werken…) Denk mee over de inrichting van onze school, klassen centrale ruimtes en het plein. Heeft u een suggestie? Schrijf op één van de grote vellen papier die her en der hangen uw suggestie aangaande inrichting en organisatie van onze school.
PAUZE Koffie, thee en denk aan de opdracht
Toekomst, dichtbij en iets verder weg Doel: Kindgericht onderwijs, onderwijs op maat.
Doorgaande lijn Inrichting Regels en Afspraken Leerstof leerkrachtgedrag
Nu Regels en afspraken zijn gevisualiseerd en bekend bij kinderen, leerkrachten, ouders en anderen Regels en afspraken hangen op een centrale plaats in de school en in alle klassen Klassen 3 t/m 8 zijn ingericht volgens BAS-afspraken. (groepstafels en een instructietafel
Dichtbij: (Start schooljaar 2005-2006) Nieuw leerlingvolgsysteem voor de kleuters: KIJK 1-2 Werken volgens de BAS afspraken Leesonderwijs in groep 3 gedifferentieerd naar niveau Leesonderwijs voortgezet technisch lezen groep 4 t/m 8 gedifferentieerd naar niveau
Leesonderwijs is speerpunt Invoering van een nieuwe methode voor voortgezet technisch lezen: Methode: Moet uitgaan van leesniveau’s en niet van jaargroepen Moet aansluiten bij de methode die gebruikt wordt in groep 3 Moet uitgaan van de juiste aanpak en het juiste leerstofpakket. Combinatie van die twee zorgt voor een optimale leerroute Moet dus een individuele aanpak bieden die afgestemd is op de mogelijkheden van de leerling
(Iets) Verder weg Rekenonderwijs gedifferentieerd naar niveau CITO en DLE scores vormen de basis van het zorgsysteem Aandacht voor communicatie met ouders over leervorderingen, zorg en extra aandacht voor leerlingen
(Nog) verder weg Regels en afspraken vormen de basis voor een pedagogisch klimaat met daarin beschreven het pestprotocol. Taalonderwijs gedifferentieerd naar niveau Het leerlingvolgsysteem maakt deel uit van het grote administratiesysteem ( ouders kunnen inloggen op het daarvoor bestemde gedeelte om gegevens van hun kind in te zien)
Tot slot DAGELIJKS ONDERWIJS AAN UW KINDEREN Véééééél te doen maar: Naast alle mooie voornemens en ontwikkelingen moet er één heel belangrijk ding NIET vergeten worden. DAGELIJKS ONDERWIJS AAN UW KINDEREN
VRAGEN?????