ALGEMENE OUDERAVOND FRANCISCUSSCHOOL

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie avond groep 3 Mariëlle van Velzen maandag 9 september 2013
Advertisements

Het LWOO op de HJZ Doelstelling Inrichting onderwijs
Welkom op de Julianaschool
Informatieavond 22 april 2013
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Informatie over opzet onderbouw
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
‘t Schrijverke Zoetermeer
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Welkom bij Leefstijl.
Titel: Groeiproces de Ceder.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
Portfolio
Kennismakingsavond Donderdag 13 september 2012 Welkom in groep 5.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
WELKOM.
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Voortgangsgesprek fase 1
Ouderavond donderdag 12 juni Programma ouderavond Welkom Toelichting op het proces Praktische zaken Ondersteuning Afsluiting.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Informatie-avond groep 1-2 September 2014
Informatie avond groep 3 Mariëlle van Velzen dinsdag 9 september 2014
Het LWOO op de HJZ De kinderen Doelstelling Inrichting onderwijs
Autisme Vriendelijk Onderwijs
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Informatieavond Groep 7/8. Schoolafspraken Alle kinderen komen door de deuren die aan het schoolplein grenzen binnen. Vanaf 8.20 uur en uur mogen.
Voorlichtingsbijeenkomst voor
Agenda klassenavond 8 september uur inloop uuropening uur pauze uurnaar de klas uurafronding.
Groep 5/6 René Hellingman
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
INFORMATIEAVOND GROEP 6 22 september PROGRAMMA Welkom Voorstellen Dave en Elleke LIO-stage Elleke Start van groep 6 Werkwijze in groep 6 Positieve.
Informatieavond continurooster “Andere tijden” 16 november 2015
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
“Met Kinderen Leren” Wat gaan we doen in ?
Welkom Ouderbijeenkomst De Moespot 28 mei 2015 Bedoeling en programma 1. Ouders zijn geïnformeerd over: De activiteiten die team en directie hebben ondernomen.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Welkom op de informatieavond van bs Groene Vallei
QUICKSCAN BELEID. HELP!!  leerling moet er zelfstandig mee aan het werk kunnen.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Informatieavond groep 8, Kees van den Groenendaal 8.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
22 september 2014 Welkom! Informatieavond. Dagritme Circuit Dagritme kaarten Gebedjes/versjes.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
GROEP 7. Deze informatie kunt u nog eens nalezen op onze website! GROEP 7.
Welkom in Groep 6!. Wat gaan we doen?  Voorstellen  De leerstof van groep 6  Visie van de school  Mededelingen  Vragenrondje.
Informatieavond groep 3. Welkom Voorstellen Methodes Manier van werken Algemene zaken Groep specifiek PBS Activiteiten Tot slot.
Informatieavond ‘t Heibosch
Informatieavond groep 4
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Informatieavond groep 4
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Doubleren.
Informatieavond groep 4K
Doubleren.
Ouderavond voor ouders en verzorgers van de leerlingen van CBS de Tarissing
Welkom in groep.
Welkom in groep 6/7!.
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

ALGEMENE OUDERAVOND FRANCISCUSSCHOOL 2004-2005 Donderdag 10 maart: Vlissingen Dinsdag 15 maart: Middelburg

Programma Terugblik afgelopen 2 jaar BAS De 6 gouden regels van de Franciscusschool PAUZE (met activiteit door ouders) Toekomst, dichtbij en iets verder weg VRAGEN

Terugblik afgelopen 2 jaar 3 juni 2003: Visie – missie Franciscusschool: Sámen werken aan optimale ontwikkeling door kindgericht onderwijs Schoolplan Veranderingsonderwerpen

Veranderingsonderwerpen op een rij Klassenmanagement Schoolinrichting Pedagogisch klimaat Samenwerkend leren en zelfstandig leren Samenwerkend leren en collegiale consultatie Didactische organisatie Herziening / aanpassing methodes

Daarnaast: Crea-middagen BAVI-weken Kijk momenten ICT enz

En ook!!! GROEPSZORGOVERLEG Leerkrachten worden 4 x per jaar vrijgeroosterd om met de intern begeleider de groepszorg te kunnen bespreken en evalueren. Alle leerlingen van de groep worden besproken.

Visie / missie gekoppeld aan veranderingsonderwerpen Om kunnen gaan met verschillen tussen kinderen Verschillen op het gebied van: intelligentie tempo interesse motivatie persoonlijkheid sociale vaardigheden …………………..

SCHOOLORGANISATIE B.A.S. Bouwen aan een Adaptieve School

ADAPTIEF??? “Dikke van Dale”: Adapteren: aanpassen aan omstandigheden

Inleiding Steeds grotere druk om onderwijs af te stemmen op de pedagogische en didactische behoeften van kinderen (WSNS) Verschillen tussen kinderen binnen één leeftijdsgroep worden groter Leer- en/of gedragsproblemen worden als ernstiger ervaren Scholen moeten steeds vaker de onderwijsresultaten verantwoorden (Ouders, overheid, enz)

Een procedure voor schoolorganisatie- en -onderwijsontwikkeling 4 stappen Bepalen van ontwikkelingslijnen en –velden dmv analyse Verhelderen van succes indicatoren en vaststellen van de wijze van toetsing Verbeteren van schoolorganisatie- en onderwijsprocessen Borging van de vernieuwing

B. A. S. project is een procedure die meerdere jaren in beslag neemt B.A.S. project is een procedure die meerdere jaren in beslag neemt. De school zelf bepaalt de snelheid van het project

7 Ontwikkelingslijnen 28 ontwikkelingsvelden

1. Inrichting en aankleding school, klas en plein 2 velden behandeld 1. Inrichting en aankleding school, klas en plein 2. voorspelbaarheid leerkrachtgedrag

De 2 behandelde velden in het kort Inrichting en voorspelbaarheid De manier waarop de school de leeromgeving inricht en leerkrachten hun lessen organiseren. M.a.w. de leeromgeving is uitnodigend en het gedrag van de leerkracht voorspelbaar

Concreet: We maken afspraken over: aandachtsverdeling Inrichting van de klas, school en het plein aandachtsverdeling Zelfstandig denken en werken Instructietijd Regels voor het omgaan met uitgestelde aandacht Algemene schoolregels Klassenregels Afspraken Handhaving Straffen en belonen

Nu al zichtbaar??? Inrichting van de klassen en andere ruimtes in de school Er is (voor een deel) opgeruimd De schoolregels van de Franciscusschool zijn “vernieuwd” De schoolregels zijn gevisualiseerd

De 6 gouden regels van de Franciscusschool We zijn aardig voor elkaar en helpen iemand als het nodig is We zorgen goed voor alle spullen in school In school zijn we rustig We schelden niemand uit en we gebruiken geen vloeken of scheldwoorden Lachen is gezond, maar……… we lachen niemand uit We blijven van elkaar af

Opdracht!!!!!!!!!!! Nr 1 (Sámen werken…) Hoe houd je (als ouders) in de thuissituatie rekening met verschillen tussen kinderen?? Denk daarbij aan de volgende situaties: eten Naar bed gaan T.v. kijken Huisregels Buiten spelen Wassen/aankleden Hobby’s Huiswerk maken Speelgoed Zakgeld Computerspelletjes Op tijd thuis komen Gezondheid ……………… ………………. Schrijf, op één van de grote vellen papier die her en der hangen, in steekwoorden, hoe één en ander bij u thuis geregeld is. (Vellen worden door het team gebruikt als een soort mini-enquete.)

Opdracht!!!!!!!!!!! Nr 2 (Sámen werken…) Denk mee over de inrichting van onze school, klassen centrale ruimtes en het plein. Heeft u een suggestie? Schrijf op één van de grote vellen papier die her en der hangen uw suggestie aangaande inrichting en organisatie van onze school.

PAUZE Koffie, thee en denk aan de opdracht

Toekomst, dichtbij en iets verder weg Doel: Kindgericht onderwijs, onderwijs op maat.

Doorgaande lijn Inrichting Regels en Afspraken Leerstof leerkrachtgedrag

Nu Regels en afspraken zijn gevisualiseerd en bekend bij kinderen, leerkrachten, ouders en anderen Regels en afspraken hangen op een centrale plaats in de school en in alle klassen Klassen 3 t/m 8 zijn ingericht volgens BAS-afspraken. (groepstafels en een instructietafel

Dichtbij: (Start schooljaar 2005-2006) Nieuw leerlingvolgsysteem voor de kleuters: KIJK 1-2 Werken volgens de BAS afspraken Leesonderwijs in groep 3 gedifferentieerd naar niveau Leesonderwijs voortgezet technisch lezen groep 4 t/m 8 gedifferentieerd naar niveau

Leesonderwijs is speerpunt Invoering van een nieuwe methode voor voortgezet technisch lezen: Methode: Moet uitgaan van leesniveau’s en niet van jaargroepen Moet aansluiten bij de methode die gebruikt wordt in groep 3 Moet uitgaan van de juiste aanpak en het juiste leerstofpakket. Combinatie van die twee zorgt voor een optimale leerroute Moet dus een individuele aanpak bieden die afgestemd is op de mogelijkheden van de leerling

(Iets) Verder weg Rekenonderwijs gedifferentieerd naar niveau CITO en DLE scores vormen de basis van het zorgsysteem Aandacht voor communicatie met ouders over leervorderingen, zorg en extra aandacht voor leerlingen

(Nog) verder weg Regels en afspraken vormen de basis voor een pedagogisch klimaat met daarin beschreven het pestprotocol. Taalonderwijs gedifferentieerd naar niveau Het leerlingvolgsysteem maakt deel uit van het grote administratiesysteem ( ouders kunnen inloggen op het daarvoor bestemde gedeelte om gegevens van hun kind in te zien)

Tot slot DAGELIJKS ONDERWIJS AAN UW KINDEREN Véééééél te doen maar: Naast alle mooie voornemens en ontwikkelingen moet er één heel belangrijk ding NIET vergeten worden. DAGELIJKS ONDERWIJS AAN UW KINDEREN

VRAGEN?????