Business Marketing Management

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Cursus SPD week 2 hoofdstuk 4
Menselijk kapitaal van uw onderneming
Marketing voor verkeerskunde
Aanzet tot strategisch denken
VWO 4: Welvaart Hoofdstuk 1: Vakantie of werken
Gerjan, Marijke, Boris, Sam en Mathein
H4: Begrijpen van de markt
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Verandermanagement. Een integrale aanpak
Business Marketing Management
4 P´s en 3 R-en MK01.
Business Marketing Sabine Vermuyten
Business Marketing Management
Facility management en inkoop
H7: Productmanagement.
strategie als een proces
Business Marketing Management
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Inleiding tot marktonderzoek
Hoofdstuk 5 Secundaire data, online databases en gestandaardiseerde informatiebronnen.
Inleiding tot marktonderzoek
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Marktvormen en inkoopmarktonderzoek
Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA.
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Business Marketing Management
College 2 Marketingomgeving
Midden in de wereld:.
Het nut van Business Planning
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Opvoeden in het onderwijs © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Marketing H4 Macro-omgeving Junior Accountmanager.
Succesvolle bedrijven © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Marketing vastgoed © 2012 | Noordhoff Uitgevers bv.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Informatie management HC2
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
New Commerce Innovatie thema februari 2008 N°2 1. Korte omschrijving van het thema. · Wat is de gedachte achter dit thema? Wat willen we onder.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Praktijkgericht financieel management © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Midden in de wereld:.
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Indeling van hoofdstuk 2
Een product of dienst verkopen
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
HOE OPTIMALISEER JE DE (B2B) CUSTOMER JOURNEY?
OPENINGSCASE: Fast fashion, ‘hot systems’
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Transcript van de presentatie:

Business Marketing Management © 2008 Noordhoff Uitgevers bv

Belang van marktinformatie Marktinformatie is alle informatie over of van invloed op huidige en toekomstige wensen en behoeften van huidige en potentiële klanten Marktinformatie vormt de basis van goede marketing-beslissingen Maar de meeste bedrijven weten niet goed wie hun belangrijkste klanten zijn waarom ze bij hen kopen hoe ze bijdragen aan het succes van de klanten

Business Marketing Management © 2008 Noordhoff Uitgevers bv

Informatie over klanten (1) Informatie op verschillend niveau totale markt marktsegmenten individuele klanten Informatie van diverse klanten huidige klanten verloren klanten klanten van concurrenten Informatie uit diverse bronnen (…) extern beschikbare publicaties: geordend naar SBI-code, steeds meer online eigen administratie: cijfers en ratio’s

Business Marketing Management © 2008 Noordhoff Uitgevers bv

Informatie over klanten (2) Informatie uit diverse bronnen (vervolg) marktonderzoek: typische kenmerken van business marktonderzoek interactie met afnemers door contactpersoneel (vooral verkopers en klantenbezoeken; gevaren van verkoper als marktonder-zoeker) strategische samenwerking met klanten, bijv. gezamenlijke productontwikkeling feedback van klanten, zoals klachten Al deze informatie moet gecombineerd worden tot één totaalbeeld over klanten

Business Marketing Management © 2008 Noordhoff Uitgevers bv

Informatie over leveranciers Inkoopmarktonderzoek om de toekomstige aanvoer van de benodigde goederen en diensten veilig te stellen Inkoopmarktonderzoek vertoont grote overeenkomsten met marktonderzoek onder klanten Inkoopmarktonderzoek op drie niveaus macro: algemene economische omgeving meso: bedrijfstak micro: individuele leverancier

Informatie over concurrenten Concurrentenanalyse relatieve marktpositie marketingstrategie geplande acties sterke en zwakke punten verwachte reacties Concurrentieanalyse intensiteit van concurrentie vijfkrachtenmodel van Porter (steeds minder bruikbaar omdat grenzen tussen bedrijfstakken vervagen) Diverse bronnen: eigen waarneming, concurrenten en anderen

Business Marketing Management © 2008 Noordhoff Uitgevers bv

Business Marketing Management © 2008 Noordhoff Uitgevers bv

Business Marketing Management © 2008 Noordhoff Uitgevers bv

Gebruik van marktinformatie Marktinformatie wordt gesorteerd, gecombineerd, geanalyseerd en geïnterpreteerd belangrijke invloed van bedrijfscultuur en beschikbare infrastructuur (bijv. informatiesystemen) Marktinformatie wordt vervolgens gebruikt voor uiteenlopende doelen: inschatten van marktpotentieel analyseren van marktaandeel bepalen van marktkenmerken analyseren van verkopen vraagvoorspelling omgevingsanalyse concurrentieanalyse inschatten van acceptatie van een nieuw product

Gebruik van technologie Verkoopinformatiesysteem (vaak te weinig uitgebreid aanwezig) Marketing decision support systeem (meestal in de vorm van een spreadsheet) Data warehousing en datamining (nog weinig gebruikt, maar veelbelovend) Marketing expert systeem (diverse systemen voor specifieke toepassingen) LANs, WANs, extranet, groupware en e-mail (sterk in opkomst)

Informatiegedrag van succesvolle bedrijven Ieder bedrijfsonderdeel verzamelt snel en nauwkeurig informatie Keuze van een optimale informatiemix Combineert informatie uit diverse bronnen Informatie wordt intern verspreid Informatie is gekoppeld aan beslissingsbevoegdheid Scherpe focus en effectieve processen Focus op het totale waardenetwerk