Business Marketing Management

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie
Advertisements

Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Business mapping Business model canvas.
Hoofdstuk 6 Business-to-businessmarketing.
De marketingmixstrategie
Business Marketing Management
Hoofdstuk 17 Persoonlijke verkoop en sales promotion
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Business Marketing Management
Business Marketing Sabine Vermuyten
Kostprijsberekening bij KMO
Business Marketing Management
H8: Distributie.
H7: Productmanagement.
PLANNING EN BUDGETTERING
Marketing presentatie
Business Marketing Management
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Kennismaking NCOI Wie ben je, wat doe je, wat wil je leren?
H6 – Business-to-businessmarkten HOE EN WAAROM ORGANISATIES KOPEN
Wat betekent EU-GHS voor afnemers van chemische stoffen en mengsels?
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Fase 1 Ken de (detail)handel
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
5.1 Wat kun je doen met groen?
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Opvoeden in het onderwijs © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Succesvolle bedrijven © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv.
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Marketing vastgoed © 2012 | Noordhoff Uitgevers bv.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 4 Handel.
Ontwerpen & ontwikkelen
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Plaats- en Promotiemix Alleen zitten op neergeklapte stoelen Ron Weijens.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Marketing Alle inspanningen die we doen om tegemoet te komen aan wensen en behoeften van een klant.
Praktijkgericht financieel management © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
3.1 PRODUCTIE.
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
7.3 De product-som-methode Drie manieren om in factoren te ontbinden
Distributiebeleid.
Goederenstroombeheersing
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
OPENINGSCASE: PNC-banken en enterprisetoepassingen
Differentiatie en Specialisatie
Werken in een arbeidsorganisatie
Nederland en de rest van de wereld
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Business Marketing Management © 2008 Noordhoff Uitgevers bv

Definitie van business marketing Business marketing is de marketing van goederen en diensten aan bedrijven, overheden en andere non-profit instellingen die ze gebruiken voor de productie van eigen goederen en diensten of doorverkopen aan andere zakelijke afnemers Corey (1991)

Business Marketing Management © 2008 Noordhoff Uitgevers bv

Business marketing? Er is pas sprake van business marketing wanneer het een bepaald soort afnemer betreft die het product voor bepaalde doeleinden aanschaft Geen enkel product is per definitie ALTIJD een zakelijk product Veel producten zijn zowel zakelijke producten als consumentenproducten (duale marketing)

Zakelijke klanten: bedrijven Drie soorten: gebruikers Original Equipment Manufacturers distributeurs Een bedrijf kan zowel gebruiker, OEMer als distributeur zijn De meeste zakelijke klanten vallen in de categorie gebruikers

Zakelijke klanten: overheid Overheid op diverse niveaus: nationale overheid provincies gemeenten Veel gebruik van regels en procedures; soms langdurige besluitvorming In vergelijking met bedrijven vaak minder professionele inkoop Soms aanzienlijke invloed van politiek

Zakelijke klanten: non-profit instellingen Enorme diversiteit aan klanten: ziekenhuizen universiteiten dierentuinen politieke partijen Aantal typische kenmerken opmaken van het budget in december slechte kostenbeheersing relatief weinig professioneel Inkoop wordt wel steeds professioneler

Zakelijke producten Investeringsgoederen of kapitaalgoederen Grondstoffen Halffabrikaten Hulpstoffen Componenten Verbruiksgoederen Diensten

Zakelijke markten (1) Afgeleide vraag versterkte vraagschommelingen soms over meerdere schakels vaak moeilijk vast te stellen waar in de keten belangrijke beslissingen worden genomen leidt soms tot pull-strategie betekent dat sommige fabrikanten zich rechtstreeks tot de eindgebruiker richten (ingredient branding: Intel Inside) Klein aantal klanten (en vaak ook klein aantal aanbieders) geografische concentratie

Business Marketing Management © 2008 Noordhoff Uitgevers bv

Zakelijke markten (2) Complex koopgedrag van organisaties koopcentrum grote hoeveelheden en/of bedragen grote technische kennis gebruik van inkoopprocedures verplichting om tenminste drie offertes aan te vragen gebruik van approved vendor lists; verschil tussen in-supplier en out-supplier

Effect op marketing De kenmerken van zakelijke markten vragen om een andere invulling van marketing Andere segmentatievariabelen Ander contact met klanten (vaak meerdere kanalen) Andere uitvoering van marktonderzoek Ander gebruik van marketinginstrumenten: product is het belangrijkste instrument distributie vaak rechtstreeks prijszetting via onderhandelingen persoonlijke verkoop is het belangrijkste communicatie-instrument; reclame speelt een ondersteunende rol

Relatie met consumentenmarketing Gebruik van dezelfde marketingconcepten als basis Altijd een relatie via de afgeleide vraag Rol van personen; beslissingen worden niet genomen door organisaties, maar door personen! Grijs gebied tussen business marketing en consumentenmarketing Verkoop aan zakelijke klanten en consumenten: duale marketing

Duale marketing Duale marketing is het verkopen van hetzelfde pro-duct aan zowel consumenten als zakelijke afnemers Duale marketing heeft voordelen en nadelen extra markt, schaalvoordelen, synergie verwarring bij klanten, geen goede afstemming Twee soorten vraagstukken hoe moeten we de marketinginstrumenten voor beide markten inzetten? hoe moeten we de marketing voor beide markten intern organiseren?