Het nieuwe werken Visie Peter Fingar
Het werk verandert: –Meer informatie gericht: gebruiken, verwerken en actie Transactie-informatie Omgevingsinformatie Tools Fingar: organiseer menselijke activiteiten rond het werk Vb: een inkooporder plaatsen
Een inkooporder plaatsen –Transactie-informatie: welke vraag is er –Wereldwijd (bijv. DSM) –Beleidsuitgangspunten (wet, voorwaarden, kwaliteit, marktrisico’s) –Procedures –Benchmark –Inkoopmarkt (leverancer van de leerancier) –Info van de leveranciers –Info/ervaringen over de leveranciers –Netwerk van collega’s (over de organisaties heen) –Brainstorm –Ga je iets met leveranciers ontwikkelen
Oplossingen Workflow Fingar: dat is niet de oplossing. Zie BPM software: een stap in de goede richting: vooral system to system
Human driven process Dynamic human tot human interaction Human Interaction management systems Collaboration tools –Googledocs –Sharepoint –Social networking Nu vaak: transaction driven processes, not collaboration
Transaction processes Vaste stappen (chain of processes) Vaste rollen Sterk hierarchische autorisatie Standaard processen en procedures –Afwijkingen groot probleem Collaboration –Open, onvoorspelbaar, creatief, organisch, onderhandelen –Trad tools: mail, meeting
Verschillen blijven Transactionele processen: blijven nodig (fabricage) Collaborative processen: worden steeds eblangrijker
Control in a human centered company Strategic control: aims and measures on a high level Executive control: definitieon of the outline (roles, interactions, users) Management control: constantly redifinition of the processes with a contnious evaluation/ executive feedback (measures: KPI) Agreements: sharing values, output and business rules continually renegotiated
HIMS Connection visibility Structured messaging Support for knowledgework Supportive rather than prescriptive management Processes that change processes: commitment het nieuwe te gebruiken Bij producten zie p 12
Waarom Omdat het volgende nodig is: –Nieuwe producten –Nieuwe events, campagnes –Research –Nieuwe markten, wereldwijd –Klant ana de knoppen –Complexe sales –Compliance management –Nieuwe vormen van samenwerken
Cogs in a workflow: routine: yes and no –Probleem de 20 % uitzonderingen: 80 % van de tijd Vb probleem internet –Eerst routine traject »Dan deskundige waar je mee kunt “praten” en die ook besluiten kan nemen Knowledge workers and decision makers: no routine –Moeten beschikken over veel informatie en veel rechten: rol: problemsolving Trend: to non-routine workers Omdat er steeds meer op een dynamische wereld gereageerd moet worden, pro-actief
Voorbeeld lectoraat Samenwerken: fysiek elkaar zien Wiki, Mail, Skype, Twitter, Googledocs Ook PeopleSoft: transaction based