PROJECT HBO-SAM Vooronderzoek Disseminatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In gesprek over het schoolleidersregister VO
Advertisements

Visitatiecommissie Waterketen
Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA (HBd) 27 november 2013 Leido.
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
26 november 2010 Arbeidsmarkt-relevantie voor de Ad A.O.W.-overleg I Hans Daale.
Realisatie kindcentrum
College voor Examens, Rol van Contactpersonen Implementatie coe in mbo 13 september ‘10 Jan Paul de Vries.
Challenge the future Delft University of Technology Onderwijs en Kwaliteitszorg Visitatie-ervaringen Paul Rullmann 15 oktober 2013.
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
KANSEN EN UITDAGINGEN IN DE NIEUWE WETGEVING ONDERWIJSDAG 2011 TOM MULDER.
Situering K-point binnen de KHK. Katholieke Hogeschool Kempen VorselaarLierTurnhoutGeel GEZONDH. TECHN.W. GEZONDH. LERAREN H W B.
CVO-IVV de Avondschool centrum voor volwassenenonderwijs PROJECT “gecombineerd onderwijs”
MWD Hva JUNI 2012 Een antwoord van de of een opleiding op alle zinvolle bijdragen is niet zo snel te geven. Graag wil ik u eerst meenemen naar.
AKOV - Brussel, De Vlaamse Kwalificatiestructuur 1 Decreet 30 april 2009.
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Hoe is de vraag vanuit het werkveld opgepakt?
1 Wijzigingen aan de Databank Hoger Onderwijs – zomerrelease 2010 Hoger Beroepsonderwijs Decreet betreffende het secundair na secundair onderwijs en het.
Schooldoorlichtingen Onderwijsinspectie Jan Vermeylen Inspectie
1 Thematische werkgroep financiering Eerste samenkomst 3 juni 2013.
Nieuw datamodel volwassenenonderwijs. Afdeling Volwassenenonderwijs2 Efficiëntere administratie volwassenenonderwijs Aansluiting volwassenenonderwijs.
HBO5 in Vlaanderen Infosessies juni 2013 Liesbeth Hens & Marc Leunis
De Vlaamse Kwalificatiestructuur Ontwikkeld, Goedgekeurd, Geïmplementeerd.
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.
Workshop 1 Geïntegreerde kwaliteitszorg : een voorwaardenscheppend kader voor de Vlaamse Kwalificatiestructuur 10 februari 2012.
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
Workshop programmaties. Procedure programmaties Omzendbrief SO 61: Programmatie, omvorming, overheveling en afbouw in het voltijds secundair onderwijs.
Gecombineerd onderwijs Gecombineerd onderwijs Studiedag Talen 19 maart 2010.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Accreditatie NVAO “internationale joint curricula” Axel Aerden 30 maart 2009.
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
Havo/vwo - 9 oktober 2008 Associate degree Hans Daale Leido.
Associate degree in Nederland : kwaliteitszorg en beoordeling programma’s Rik Belmans 8 november 2007 Date: 5/4/17.
REGIONAAL ASSOCIATE COLLEGE
Pilots Ad-programma’s hogescholen – bve instellingen
Monitoring Associate degree en Leido zelf 12 mei 2009.
Stand van zaken Associate degree 12 mei Beleidsreactie ► Tussenevaluatie: november 2008 ► Naar de TK: januari 2009 ► Verzoek om reactie: uiterlijk.
Associate degree en MBO-HBO
1 april 2008 Associate degree en MBO-HBO Hans Daale Leido.
Wet- en regelgeving 12 mei Waarom? ► Opleidingen zijn gebonden aan lesplaatsen ► Voltijd: op school – stage – projecten elders ► Deeltijd: op school.
Opbouw presentatie Kenmerken Ad
15 april 2008 Associate degree stand van zaken Hans Daale Leido.
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Kwaliteitszorg ● Huidige accreditatie (status)
Subtitel TITEL VDKVO i.s.m. DNI De voorbereiding van een omvormingsdossier BEGELEIDINGSTRAJECT HBO 5.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Implementatie Normblad 8002
Niets nieuws onder de zon
Leerloopbaanbegeleiding in de volwasseneneducatie.
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
Studeren met een functiebeperking: wat kan accreditatie betekenen? Karl Dittrich, voorzitter NVAO Utrecht, 24 november 2011.
Studienamiddag “Learning Outcomes” De gezamenlijke domeinspecifieke leerresultaten: planning 2011 VLIR - VLHORA STUURGROEP Ludo Melis.
Studienamiddag “Learning Outcomes” VLIR - VLHORA STUURGROEP Johan Cloet.
GECOMBINEERD ONDERWIJS
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Instrumentarium voor het meten van outcomes
Directiedag CLB 12 februari 2015
Merkenbeleid HBO5.
Advisering gecombineerd onderwijs Een blik achter de schermen 5 maart 2015.
Beleidsdossiers - stand van zaken. Actuele beleidsdossiers Loopbaandebat Levensbeschouwelijke kentekens HBO5.
NVAO: kwaliteitszorg en accreditatie
Startpunt  Het hbo kent opleidingen  Er zijn twee routes naar de Bachelor  1 - Het vierjarige Bachelorprogramma  2 - Het programma dat is opgebouwd.
Examencommissies in accreditatiekader 6 juni 2011 Fred Mulder.
Resultaatsgericht Management in het Hoger Onderwijs Adelien Decramer Faculteit Economie en Bedrijfskunde - Universiteit Gent ‘De bedreigde beleidsruimte.
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Het accreditatiestelsel: het verleden en het heden.
Onderwijskwaliteit: een zaak voor peers onder elkaar, of voor politiek en democratie?
Workshop COC met een missie! Begeleiders Marian Mourits, gynaecoloog
Wat de associate degree kan betekenen voor de doorstroom van mbo naar hbo Dynamiek in de doorstroom - 20 maart
Transcript van de presentatie:

PROJECT HBO-SAM Vooronderzoek Disseminatie Martine Boschmans en Vera Pletincx 3 september 2009

Projectverloop Looptijd: april – augustus 2009 Aanvankelijke doelstelling Concept van visitatieproces HBO5-opleidingen Rolverdeling van de verschillende actoren Bepalen van de processtappen Bepalen van criteria voor visitatiecommissies Operationalisering van het accreditatiekader Raamwerk visitatiekader HBO5-opleidingen Afhankelijk van het opstellen van het accreditatiekader door NVAO – 15 juli 2009

Projectverloop Bijsturing van doelstellingen door klankbordgroep (vertegenwoordiging van decretale stuurgroep Volwassenenonderwijs, VLHORA, instellingen 4de graad Verpleegkunde, Onderwijsinspectie, Departement Onderwijs, Kabinet Onderwijs en NVAO) Maximale afstemming tussen de verschillende actoren beogen Oplijsten van de knelpunten tot afstemming door: gesprekken met de verschillende actoren (Onderwijsinspectie, VLHORA, NVAO) inventarisatie van operationele procedures Oplijsten van mogelijke ideeën tot afstemming Informatieverschaffing naar de vervolgprojecten Inventarisatie van bestaande relevante regelgeving Inventarisatie van beoordelingskaders

ProjectOUTPUT Regelgeving Decreet betreffende het secundair na secundair onderwijs en het hoger beroepsonderwijs (30 april 2009) Regelgeving buiten HBO-decreet Decreet betreffende het volwassenenonderwijs (15 juni 2007) Decreet betreffende de kwaliteit van onderwijs (30 april 2009) Decreet betreffende het onderwijs XIX (30 april 2009) Decreet betreffende de kwalificatiestructuur (30 april 2009)

ProjectOUTPUT Onderwijsinspectie Huidige visitatie-accreditatiestelsel Beoordelingskaders en operationele procedures Onderwijsinspectie Gedifferentieerde doorlichting Onderzoek gecombineerd onderwijs Huidige visitatie-accreditatiestelsel Accreditatiestelsel bachelor- en masteropleidingen Onderwijsvisitaties bachelor- en masteropleidingen Toetsingskader nieuwe opleidingen hoger onderwijs Vlaanderen Associate Degrees in Nederland

ProjectOUTPUT Concept accreditatiekader bachelor- en masteropleidingen vanaf 2012 Concept accreditatiestelsel bachelor- en masteropleidingen Concept visitatiestelsel bachelor- en masteropleidingen Concept accreditatiekader HBO5-opleidingen/Associate Degrees

ProjectOUTPUT Inventarisatie knelpunten en kansen tot afstemming Probleemstelling Inventarisatie knelpunten Mogelijke ideeën tot afstemming Informatietabel

PROBLEEMSTELLING CVO met secundaire opleidingen + HBO5-opleidingen + SLO Gedifferentieerde doorlichting Onderzoek gecombineerd onderwijs Visitatie van de SLO Programmatie HBO5-opleidingen: omvormingsdossier bij bestaande opleidingen of programmatieprocedure bij nieuwe opleidingen: toets nieuwe HBO5-opleiding en macrodoelmatigheid Opleidingsvisitatie voor elke HBO5-opleiding Accreditatie voor elke HBO5-opleiding Mogelijke sectorspecifieke erkenningen

PROBLEEMSTELLING Gedifferentieerde doorlichting Instellingen met verschillende opleidingen secundair onderwijs en 4de graad verpleegkunde Gedifferentieerde doorlichting Programmatie HBO5-opleidingen: omvormingsdossier bij bestaande opleidingen of programmatieprocedure bij nieuwe opleidingen: toets nieuwe HBO5-opleiding en macrodoelmatigheid Opleidingsvisitatie voor elke HBO5-opleiding Accreditatie voor elke HBO5-opleiding

PROBLEEMSTELLING HBO5-opleiding gemeenschappelijk georganiseerd door een CVO en/of hogeschool en andere onderwijs- en opleidingsverstrekkers Confrontatie met andere beoordelingskaders (in tweede orde)

Inventarisatie knelpunten Operationele uitrol en implementatie van gedifferentieerde doorlichting: Nog niet ten volle gerealiseerd voor CVO’s CVO’s met enkel HBO5-opleidingen of met enkel SLO Doorlichting? Controle erkenningsvoorwaarden door Onderwijsinspectie Gecombineerd onderwijs binnen HBO5-opleidingen Bevoegdheid onderwijsinspectie of taak visitatiecommissie? Betrokkenheid van cursisten in samenstelling van visitatiecommissie Werkbare omschrijving afnemend veld

Inventarisatie knelpunten Commissie Hoger Beroepsonderwijs nog niet samengesteld Samenstelling en afvaardiging van het afnemend beroepenveld in de visitatiecommissie Invloed van verschillende beoordelingskaders op de interne kwaliteitszorg van instellingen/opleidingen Beoordelingskaders van NVAO in concept beschikbaar; nog geen visitatieprotocol voorhanden

Ideeën tot afstemming Erkenning van elkaars werkmethoden en output formeel bekrachtigen in procedures Samenstelling van visitatiecommissie zo efficiënt mogelijk, in zo weinig mogelijke stappen Afvaardiging van Onderwijsinspectie in de visitatiecommissies Afstemming van tijdspad Onderwijsinspectie en VLHORA/decretale stuurgroep Instellingsbrede kenmerken worden beoordeeld door de NVAO Instellingsbrede kenmerken worden beoordeeld door de Onderwijsinspectie Gebruik van output van visitatie/accreditatie PBA-opleidingen en HBO5-opleidingen

Informatietabel Doorlichting SO en CVO (vernieuwde CIPO-kader) Verschillende beoordelingskaders Doorlichting SO en CVO (vernieuwde CIPO-kader) Instellingsevaluatie (concept NVAO 21 april 2009) Beoordelingskader HBO5-opleidingen (decreet) Visitatie PBA vóór 2012 (handleiding onderwijsvisitaties VLIR-VLHORA) Visitatie SLO (concept) Beperkte opleidingsbeoordeling (concept NVAO 21 april 2009) Associate Degrees in Nederland

Informatietabel Conceptkaders HBO5-opleidingen/Associate Degrees Toetsingskader voor omgevormde AD-opleidingen Toetsingskader voor nieuwe AD-opleidingen Accreditatiekader voor bestaande AD-opleidingen Deze kaders werden opgesteld in een eerste conceptversie (15 juli 2009). Er volgen overlegmomenten met de verschillende betrokkenen vanaf september. Definitief kader wordt voorgelegd aan het Algemeen Bestuur van de NVAO op 12 oktober 2009.

Besluit Er is reeds een weg afgelegd in het begrijpen en leren kennen van elkaars beoordelingskaders Er zijn verschillende actoren in dit proces wat de afstemming moeilijker maakt Beleidsmakers kunnen hiermee van start om de verschillende bevoegdheden en operationele procedures mogelijks meer af te stemmen

Veel succes…..