Resultaten behoefteanalyse INTUIT Startbijeenkomst 26 januari 2006 Alessandra Corda (ICTO, UL) Syb Hartog (UOCG, RUG)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop KA 2 Kansrijke partnerschappen in de Volwasseneneducatie
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
De deelnemers over 16 stellingen
Franconville 3e editie haalbaar leerlinggericht leren op maat
PORTFOLIO NT2 Introductie voor IJsbrekergebruikers
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
VOR ICT Studiedag 26 januari 2007 TU/e Professional learning VOR ICT Studiedag Wim Jochems.
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Taalportfolio in Action
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Drieslag functioneel rekenen
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Geletterdheid….. Wat is dat?
Slotconferentie INTUIT 30 januari 2008 Alessandra Corda
Studielandschap Tilburg PenA Sebastiaan van der Wal 09 november 2006.
@ faculteit wetenschappen TOetsen en LEren Doeltreffend Ondersteunen TOLEDO voor assistenten.
Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit UU
Digitalenklasconsortium Informatiebijeenkomst voor Hoger Onderwijsinstellingen Sake Jager (RUG), Alessandra Corda (ULeiden) 11 september 2003.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Challenge the future Delft University of Technology Leren ‘meten’ van sociale stijging Vakgemeenschap sociale stijging, bijeenkomst ‘onderwijs’
Ellips en het Digitalenklasconsortium Alessandra Corda (Universiteit Leiden) 2 december 2003.
SLOC-dag 28 juni 2002 Gebruik van DLO’s voor taalvaardigheid en fonetiek Alessandra Corda ICT&O coördinator Faculteit der Letteren Universiteit Leiden.
Digitalenklas Symposium ICT en Talen Sake Jager Faculteit Letteren UU 24 april 2002.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Studiemiddagen NT2-toetsen 23 april Koning Willem I College
TrabiTour für die Unterstufe
Hoofdlijn Communicatie
Noordhoff Uitgevers Talendag
Trainer Basisvaardigheden Spelling
INTUIT: Uitvoering en resultaten INTUIT Slotconferentie 30 januari 2008 Sake Jager, projectleider Rijksuniversiteit Groningen.
INTUIT: Naar een geïntegreerde leeromgeving Engels Jaarvergadering NUT 14 maart 2008 Sake Jager, ICT & Onderwijs Letteren Rijksuniversiteit Groningen.
ICTO-contactpersonen 7 juni 2007 Vrije Universiteit Universiteit Utrecht Technische Universiteit Delft.
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O I nteractieve.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Differentiëren in de klas (en erbuiten)
Workshop ‘visieversneller’
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Feedback Wat Soorten Door wie
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Algebra met Inzicht Bijeenkomst 11 december 2009.
Pourquoi apprendre le français?
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Frans op het vmbo: zó kan het ook! 3 Menu du jour Qui sommes-nous? Stellingen Vmbo Frans op het CSG Jan Arentsz te Alkmaar Toen en nu De drie V’s À vous.
Toekomstgericht onderwijs
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Programma van de workshop De test Toetsvragen maken, bespreken. (niveau, vraagvorm, moeilijkheidsgraad etc) en plenair kort rapporteren Het proces Redactie,vakcommissie,taalcorrectie,
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
Kenmerk: 24 juni Kenmerk: 24 juni Marian Kat-de Jong Kenmerk: 24 juni Spelling op bestelling Gebruik van Hogeschooltaal in de Helpdesk.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Overzicht Dudoc onderzoek  Presentatie voor cTWO. Doel: een beeld geven van mijn onderzoek.  23 april 2009  Christian Bokhove.
Draagvlak vergroten bij collega’s
Presentatie EduCheck SOML
Interactief oefenen, formatief toetsen
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Interactief oefenen, formatief toetsen
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Lesgeven zonder cijfer?
Toetsing Vakdidactiek 2.
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Sander Blumink Ellen Baan 6 oktober 2018
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Resultaten behoefteanalyse INTUIT Startbijeenkomst 26 januari 2006 Alessandra Corda (ICTO, UL) Syb Hartog (UOCG, RUG)

Behoefteanalyse GebiedenDoelgroep -Toetsen (formatief, summatief) -Oefenen -Begeleiden Studenten en medewerkers -ScholingDocenten talencentra

Resultaten analyse studenten/medewerkers Studenten: 8 formulieren (RUG, UL, UU, UM, UvT, 3x RU: UTN, Letteren, Rechten) Medewerkers: 4 aparte formulieren (RUG, 3x RU: UTN, Letteren, Rechten) en 2 gecombineerde formulieren (UvT en RU UTN)

Wat voor analyse? Geen “wetenschappelijke” analyse door Tijdsgebrek Inconsequenties in het invullen Gecombineerde gegevens studenten/medewerkers Overrepresentatie doelgroep RU Wel: globale tendens, gebaseerd op gegevens eerste twee kolommen

Digitale formatieve toetsen StudentenMedewerkers 1Spreekvaardigheid B1, B2, C1 Spreekvaardigheid B1, B2, C1 2Schrijfvaardigheid B2, C1, C2 Schrijfvaardigheid B1, B2, C1 3Vocabulaire B1, B2, C1, C2 Vocabulaire B2, C1, C2 4Grammatica B1, B2, C1, C2 Uitspraak B1, B2, C1

Digitale summatieve toetsen StudentenMedewerkers 1Spreekvaardigheid B1, B2, C1, C2 Leesvaardigheid alle niveaus 2Leesvaardigheid B2, C1 Geïnt. Vaardigheden alle niveaus 3Schrijfvaardigheid B2, C1, C2 Spreekvaardigheid alle niveaus 4Vocabulaire B2, C1, C2 Vocabulaire alle niveaus

Digitaal oefenmateriaal StudentenMedewerkers 1Vocabulaire B2, C1, C2 Luistervaardigheid B1, B2, C1 2Schrijfvaardigheid C1, C2 Schrijfvaardigheid B2, C1 3Luistervaardigheid C1, C2 Spreekvaardigheid B1, B2, C1 4Spreekvaardigheid, Grammatica, B1, C1, C2 Vocabulaire B1, B2, C1

Digitaal begeleiden StudentenMedewerkers 1Feedback/commentaar geven aan studenten Studenten laten reageren op elkaars producten 2Prestaties via registratiesyst. volgen Feedback/commentaar geven aan studenten 3Monitoren via portfolio2) Prestaties via registratiesyst. volgen 4Digitale producten van commentaar voorzien 2) Digitale producten van commentaar voorzien

Behoefte: CEF niveau Lage CEF niveaus: weinig of geen behoefte. Behoefte aan materiaal van hoger niveau voor studenten dan voor medewerkers (geen C2), vanwege specifieke doelgroep: OBP, administratief/secretarieel personeel, voorlichters.

Behoefte: gebieden Geen behoefte aan grammatica, wellicht omdat er al veel voorhanden is (UvT). Portfolio: RU Rechten werkt met een portfolio waarin gramm., voc. en schrijfv. zijn geïntegreerd, dus geen behofte aan summatieve toetsing. Begeleiden: registratiesysteem is voor UTN RU niet relevant.

Digitaal begeleiden medewerkers en studenten Weinig/geen behoefte voor a) Leerervaringen in kaart brengen (taalbiografie) b) Zelfbeoordeling volgens can-do statements ELP c) Intake aan het begin van de cursus

Behoefte: medewerkers Zeer grote behoefte aan ondersteuning voor colleges geven, vergaderen. Specifieke behoefte aan “telephone skills” voor OBP. Een aantal partners heeft geen behoefte aan digitale summatieve toetsen voor medewerkers, wel aan digitale formatieve toetsen. Uitspraak: geen prioriteit, maar digitaal oefenmateriaal zou nuttig kunnen zijn.

Gewenst niveau studenten BAMA UVT vwo, TOEFL 550/213 IELTS 6.0 TOEFL 575/233, IELTS 6.5 UU vwoTOEFL 237 of 93, IELTS 6.5 UL vwo; IELTS 6.0IELTS 6.5 RUG vwo (B2 prod, C1 rec); TOEFL 580/240 (95?), IELTS 6.5 vwo (B2+ pr., C1 rec.); TOEFL 620/260, (105?) IELTS 7.0 RU vwo; TOEFL 550/213, IELTS 6.0 Zoals BA (?)

Gewenst niveau medewerkers UvTNog niet formeel geformuleerd UUDocenten: C1 ULB2 is geaccepteerd tot 1 januari 2007, daarna wordt C1 gevraagd (Letteren) RUGNiet aangegeven UMNiet aangegeven RUNiet aangegeven

Behoefte scholing voor docenten: didactiek autonoom taalleren Valt nog veel te leren. Toepassing in de praktijk lastig. Training zeer gewenst.

Behoefte scholing voor docenten: CEF & Europees Taalportfolio CEF: Redelijk bekend / soms toegepast. Meer informatie nodig. Europees Taalportfolio: Rol van taalportfolio: meer sturend middel Weinig bekend Goed te gebruiken

Behoefte scholing voor docenten: ICT & ELO ICT: Iedereen redelijk vaardig / varieert per docent. Didactiek heeft aandacht nodig. ELO: Effectiever en meer gebruiken. Helpen bij het maken van keuzes: wat wel/niet?

Behoefte scholing voor docenten: digitaal toetsen /oefenen / begeleiden Toetsen: Meer kennis wenselijk Oefenen: Wenselijk / zinnig / groot verschil per docent Begeleiden: Weinig ervaring

Behoefte aan scholing

Scholing op welke manier? Studiedagen: For a few ‘experts’ Tijdrovend Korte workshops Niet als gereisd moet worden

Scholing op welke manier? Zelfstudie: Unlikely to work In combinatie met workshops Individuele begeleiding op werkplek / op afstand Soort van helpdesk / telefoonnummer

Scholing op welke manier? Anders: Site met info / tips / best practices, etc. Contactgegevens experts Peer review Terugkomdag Local workshops Long term support

Op welke manier scholing?