INTUIT: Naar een geïntegreerde leeromgeving Engels Jaarvergadering NUT 14 maart 2008 Sake Jager, ICT & Onderwijs Letteren Rijksuniversiteit Groningen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vrijwilligers in de geestelijke verzorging?
Advertisements

Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Basisvorming.
Wegwijzerdementie.
Actualiteit Actuele ontwikkelingen Alet van Leeuwen MBO Taalcoach Academie 3 februari 2012.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Stichting RechtenOnline
Naar een portfolio Water in Zuid-Holland The continuing story.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
E-learning site voor auteurs en cursisten. Krachtig en makkelijk bedienbaar raamwerk voor tekst, multimedia, oefeningen en toetsen. Auteurs maken zelf.
Blackboard als digitale toetsomgeving Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Onderwijsmiddag OWI LAW, 24 mei 2005.
Opvoeding en ondersteuning van personen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen Annette van der Putten ‘s Heeren Loo/ Rijksuniversiteit.
Schrijfvaardigheid met de LTB Fulco Teunissen James Boswell Instituut, Universiteit Utrecht Edith Schouten UTN, Radboud Universiteit Nijmegen.
Monique Goedhart en Gerda Egtberts
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
Stichting RechtenOnline ICT in het juridisch onderwijs.
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse •
Portfolio Faculteit der Letteren 1 Evaluatie van 2 jaar Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit Utrecht Gerrit Bloothooft.
Portfolio Faculteit der Letteren
Digitale talenpractica en web-gebaseerde taalleeromgevingen Sake Jager, Rijksuniversiteit Groningen Alessandra Corda, Universiteit Leiden Studiedag Talencentrum.
Digitalenklas in breder verband Verkenning samenwerkingsmogelijkheden Sake Jager / Alessandra Corda 28 november 2002.
Digitalenklasconsortium Informatiebijeenkomst voor Hoger Onderwijsinstellingen Sake Jager (RUG), Alessandra Corda (ULeiden) 11 september 2003.
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
De Digitale Universiteit Innovatie en Transformatie van onderwijs met ICT via samenwerking van hoger onderwijs instellingen Wil Verreck programmamanager.
ICLON, Universiteit Leiden1 Implementatie van ICT in het hoger onderwijs: ervaringen vanuit het E- merge consortium J. Nedermeijer 25 november 2004.
Project Interactieve Bèta Leeromgeving Nataša Brouwer AMSTEL, Bèta expertise groep voor hoger onderwijs AMSTEL lunchbijeenkomst,
Plagiaatcontrole aan de UM
Testen upgrade Blackboard
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie.
Ellips en het Digitalenklasconsortium Alessandra Corda (Universiteit Leiden) 2 december 2003.
Digitalenklas Symposium ICT en Talen Sake Jager Faculteit Letteren UU 24 april 2002.
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
Mr P.C. Slangen Projectleider Schakelzone Recht
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Hoofdlijn Communicatie
Presentatie UKB Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente.
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
INTUIT: Uitvoering en resultaten INTUIT Slotconferentie 30 januari 2008 Sake Jager, projectleider Rijksuniversiteit Groningen.
Resultaten behoefteanalyse INTUIT Startbijeenkomst 26 januari 2006 Alessandra Corda (ICTO, UL) Syb Hartog (UOCG, RUG)
ICTO-contactpersonen 7 juni 2007 Vrije Universiteit Universiteit Utrecht Technische Universiteit Delft.
E-portfolio UM Blackboard GG groep Nederland Universiteit Maastricht
Wikispaces in het talenonderwijs: samenwerking en creativiteit
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O I nteractieve.
Programma Eindpresentatie ICT-2000 Het project ICT 2000: –Doelen, Opzet, Werkwijze Website presentaties –De site, didactisch.
Blackboard Een digitale leeromgeving. 30 mei 2002Julius Instituut 2 Inhoud Activerend leren Het inzetten van blackboard voor meer activerend leren Het.
Digitalenklas: Afsluiting en Continuering Stuurgroepvergadering Sake Jager 10 april 2003.
Digitalenklas: Toepassing van ICT in het hoger talenonderwijs Presentatie UU Sake Jager 28 mei 2002.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Universiteit Maastricht Blackboard CS Elektronische leeromgeving Universiteit Maastricht (eleUM)
Ontwikkeling en uitvoer MOOC bij de Hanzehogeschool Groningen Workshop - Open en online onderwijs is meer dan MOOC's.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Kenmerk: 24 juni Kenmerk: 24 juni Marian Kat-de Jong Kenmerk: 24 juni Spelling op bestelling Gebruik van Hogeschooltaal in de Helpdesk.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
#GoldenRules themacampagnes GERICHT OP EEN BLIJVEND bewustZIJN VAN DE Gouden regels Ondersteunend materiaal implementatie- Juli 2017.
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Samenwerking waterbeheerders
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
SURF-Tender 2010 : Toetsing en toetsgestuurd leren
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

INTUIT: Naar een geïntegreerde leeromgeving Engels Jaarvergadering NUT 14 maart 2008 Sake Jager, ICT & Onderwijs Letteren Rijksuniversiteit Groningen

INTUIT Project SURF Onderwijsvernieuwingsproject Partners (vnl Talencentra): Rijksuniversiteit Groningen (penvoerder) Universiteit Leiden Universiteit Utrecht Universiteit van Tilburg Radboud Universiteit Nijmegen Universiteit Maastricht (jr 1) Looptijd: december 2005-maart 2008 Budget: € , waarvan ca. 50% matching Website:

Doel Volgens Controlling Document (januari 2006): “Het OVP Intuit heeft als hoofddoel om voor het TVO Engels een ICT-geïntegreerde leeromgeving te ontwikkelen en te implementeren aan zes universitaire talencentra in Nederland. Bij de inrichting van de leeromgeving wordt nauw aangesloten bij principes van autonoom taalleren en de uitgangspunten van het Referentiekader voor het talenonderwijs van de Raad van Europa. De leeromgeving moet mogelijkheden bieden voor diagnostische (zelf)toetsing, het zelfstandig verbeteren van specifieke vaardigheden en het begeleiden en beoordelen van cursisten door de inzet van een taalportfolio.”

Achtergrond Sterke vraag naar Engels TVO O.a. in Masters programma’s Beperkt gebruik ICT door talencentra Onderlinge verschillen Bestaande contacten en samenwerking M.n. op ICT&O gebied Bestaand materiaal als bouwstenen Veel materiaal beschikbaar, weinig uitgeprobeerd of ingezet Blackboard als fundament Bij alle instellingen beschikbaar als leeromgeving

Werkwijze Jaar 1: Proof-of-conceptfase Partners: RUG, UL, UVT, UU, RU, UM Verschillende programma’s beoordeeld en uitgeprobeerd in onderwijs Jaar 2: Opschalingsfase Partners: RUG, UL, UVT, UU, RU (UM gestopt) Programma’s in samenhang aangeboden Blackboard gebruikt als overkoepelende leeromgeving Language Tool Box geïntroduceerd

Jaar 1: Toetsen Toetsen Dialang: –Dialang Plus: scenario voor grootschalige implementatie –Contacten Lancaster en Pearson –Ondanks beperkingen, zeer bruikbaar –Aanhoudende onduidelijkheid over toekomst Versant SET-10: –Telefoonversie uitgeprobeerd –Techniek betrouwbaar –Bruikbaar in bepaalde contexten (samen met andere evaluatieinstrumenten) –Wellicht minder bruikbaar voor hoogste niveaus Verdere info: – -> Pilots jaar 1www.intuitproject.nl

Jaar 1: Oefenen Oefenen Academic Wordlist: –Scenario’s ontwikkeld voor gebruik AWL Highlighter, Gapmaker –Zeer bruikbaar voor bevordering autonomie leerder Ellips: –Product eerder SURF-project, auteursomgeving –Vooral gebruikt door instellingen die Ellips al gebruikten –Nuttig om studenten zelfstandig te laten oefenen (grammatica, vocabulaire, luisteren, etc.) Eyespeak en verschillende spraakrecorders: –Eyespeak: Spraakherkenning niet bruikbaar voor oefenen –Opnametools (Sanako, Audacity, etc): verschillende tools beschikbaar; groot verschil in gebruik door studenten vs staf. Verdere info: – -> Pilots jaar 1www.intuitproject.nl

Jaar 1: Portfolio’s /begeleiden Portfolio/begeleiden eELP –Erg bewerkelijk –Inpassing in leeromgeving met Blackboard lastig –Vooral can-do statements nuttig –Gebruik Dialang als alternatief bewustwordingsinstrument –Gebruikt voor deelvaardigheid ‘gesprekken voeren’ –Uploaden bestanden (dossier) lastig –Feedback via programma lastig –Can-do statement zeer waardevol Verdere info: – -> Pilots jaar 1www.intuitproject.nl

Jaar 2: Language Tool Box LTB: –Folderstructuur in Blackboard –Uitwisselbaar als ZIP-bestand via SURFGroepen –Structurerend element cursussen en project

Waarom LTB? Cursussen verschillen, tools gelijk Gemeenschappelijke inhoudsontwikkeling niet realistisch, wel delen van ervaringen en expertise tools Zelfde tools binnen verschillende cursussen gebruiken Overzicht ontbreekt Tools “verborgen” in cursussen Overzicht ontbreekt, ook binnen instellingen Overzicht kan herkenbaarheid verhogen Aanpassen nodig Aanpassen aan specifieke doelgroepen/cursussen Aanpassingen (delen verbergen, toevoegen, etc) door docenten zelf Keuze voor Blackboard Autonomie verhogen Niet alleen aspect van specifieke tools Volledig autonoom leren vindt niet plaats: autonomie binnen de context van contactonderwijs) Autonomie vooral: zelfstandig tools kunnen gebruiken tijdens en na een cursus

Afronding project (maart 2008) Verwerking evaluatiegegevens: Enquête Language Tool Box Diverse evaluaties overige programma’s Documentatie tools (SURFGroep INTUIT): Gebruik Tool Tips Overige documentatie via verwijzingen in Tool Tips Meer Tool Tips van andere programma’s, ook uit NAP project Redactie Language Tool Box: Toevoegingen, verwijderingen, ordening, etc. Verspreiding via Language Tool Box als ZIP-bestand Instructies over importeren in Blackboard Alle bijbehorende Tool Tips en overige documentatie Formele afronding: Rapportage Financiële verantwoording

Belangrijkste conclusies Aansluiting Europees Referentiekader Direct in Dialang, Indirect andere toetsprogramma’s (vaak niet ontworpen voor CEFR) Implementatie ELP binnen kortlopende cursussen problematisch; integrale invoering en taalbeleid nodig Autonomie leerder ICT leent zich goed om autonomie / zelfwerkzaamheid te verhogen Language Tool Box inzetbaar in (semi-)autonome context Gebruik van tools / language tool box uit eigen beweging zeer beperkt; sterke begeleiding en sturing docenten blijft noodzakelijk ICT-geïntegreerde leeromgeving Engels Blackboard als basis goede keuze Verrijking door allerlei bestaande programma’s / websites Engels heel goed mogelijk Language Tool Box is nuttig, maar gerichte instructie in gebruik /op specifieke opdrachten waarin tools zijn verwerkt tools is voorwaarde Language Tool Box belangrijk in samenwerking tussen docenten –Referentiepunt –Verhoging zichtbaarheid tools

Continuering Producten algemeen toegankelijk: Documentatie Language Tool Box (ZIP-bestand voor gebruik in Blackboard) Project eindigt op 31 maart, deelnemers (inclusief partners NAP-project) willen graag blijven samenwerken: Uitwisseling expertise en ervaringen Actualisering documentatie Onderhoud website Mogelijke organisatievorm: Aansluiting bij bestaand platform (ExpertiseCentrum MVT/ NUT?) Oprichting nieuw platform Ondersteuning van de ICT&O centra niet meest voor de hand liggend omdat ze zelf niet direct betrokken zijn bij het verzorgen van het onderwijs

Meer informatie