‘ Organisaties in zorg en welzijn zijn nog lang niet klaar ’ Klaas Kuilman 28 april 2006 Nijkerk
De val van de Berlijnse muur?! De zorg is op stalinistische leest georganiseerd We zijn dol op regels en mopperen Er zijn nergens zoveel protocollen en er wordt nergens zoveel van afgeweken Klantgerichtheid is een loze kreet Er is niet meer geld nodig, maar een betere bedrijfsvoering De zorg durft niet vanuit de oude wereld naar de nieuwe wereld te stappen Marktwerking is juist nodig voor de have-nots
Waarom slimmer organiseren? Vragen en wensen van klanten veranderen Andere wijze van financiering Medewerkers zijn goed opgeleid: willen meedenken, meedoen
Hoe dan? Werkplezier: samenwerking, overleg, sfeer, collegialiteit Productiviteit: werken met cijfers en trends, samen doelen stellen Kwaliteit van diensten: klanttevredenheid verhogen om vele manieren Organiseren en leidinggeven: gezond plannen, stijl van leidinggeven
Wat belemmert? Klassiek denken Gebrek aan durf - geen lef Wachten op de ander Directie is vooral bezig met strategie (fusies) Bedrijfsvoering traditioneel Te veel zorg en welzijn cultuur
Wat is nodig? Denken in mogelijkheden Gewoon doen: in de actie ontstaan de kansen Commitment van directie Samenwerking
Waar staan we straks? Trots op resultaten Ondernemende en meer zakelijke cultuur van werken Organisaties waar mensen graag willen werken Klanten positief
Tot slot De leukste tijd om in de zorg te werken is nu!