van natuurlandschap tot risicomaatschappij

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Wereldburgerschap Zaakvakonderwijs in (inter) actie?!
Aardrijkskunde in de Tweede Fase
Transport en Infrastructuur
Leefbaarheid & wonen en voorzieningen Anders organiseren in West Brabant.
Kom verder. Saxion. Er ligt een mooie toekomst achter ons in de bouw Innoversum – Forecast Bas van der Veen.
Aardrijkskunde kiezen in de bovenbouw VWO
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Rijnlands denken.
Presentatie: Jan Paddenburg Manager Sportplan Niels Balke
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
Onderwijskwaliteit een discussiebijdrage Herman van den Bosch.
In de vaart der volkeren
Kwaliteit van leven in Limburg
SYSTEEM AARDE VWO.
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Warandelezing 2010 Tilburg, 22 november 2010 Guïljo van Nuland, Algemeen Directeur.
Door Lucas Brosky Groep 6b 25 mei 2012
OMGAAN MET DE KANSEN OP EEN RAMP Ton Dietz Universiteit van Amsterdam KNAG onderwijsdag 6 november 2009
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Paul Dekker Irene de Goede Sociaal en Cultureel Planbureau Joop van der Pligt Universiteit van Amsterdam 1.
Dit hoofdstuk is (ook) onderdeel van het
De geo basisboek Hoofdstuk 1.
Mastercourse klimatologie
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Controleren met jullie geografische analyse...
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 1: Graecia;
de tijd van burgers en stoommachines
Wereldoorlogen Kenmerk 40: Het voeren van twee wereldoorlogen: 43 A: verwoestingen op niet eerder vertoonde schaal door massavernietigingswapens.
Dimensies Onderwerp Politiek Economie Fysisch Sociaal-cultureel
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
Hoofdstuk 1: Op WereldreisBron: Blanchard, Macroeconomics Slide #1 EXTRA bij HK 1 China als zeer belangrijke factor in de “globaliserende economie” De.
Klimaatonderzoek Meteorologie Seismologie Hydrografie Bodemonderzoek Archeologie Weg- en waterbouw Delfstofwinning Energie Landbouw Milieukunde Bestuurskunde.
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
Samenvatting: hoofdstuk 1
Berichten uit Groningen Kenniskring OOG Apeldoorn, 16 september 2013.
Dekolonisatie en Koude Oorlog in Vietnam
AARDRIJKSKUNDE.
AARDRIJKSKUNDE.
Kwaliteit van leven in Limburg Voordracht ten behoeve van politiek debat en maatschappelijke organisaties in Limburg Dr. Nol Reverda, lector Hogeschool.
Maatschappijwetenschappen
OORLOG IN VIETNAM. ACHTERGROND Het midden van de 20e eeuw stond in het teken van de opkomst van grote mogendheden: de Verenigde Staten en de Sovjet Unie.
Wereldoorlogen Kenmerk 40: Het voeren van twee wereldoorlogen: 43 A: verwoestingen op niet eerder vertoonde schaal door massavernietigingswapens.
NICOLE, BINTOU, MARYSIA. VWO 3
Het thema in het Jaar van de Boerderij Herbestemmen Gerard Hendrix projectleider AEN.
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
The Young meet the Elders Wouter van Dieren, 15 januari 2015
Een gezonder Nederland VTV-2014
De Menselijke Maat De aarde over jaar
Ecologische vluchtelingen
Tijd van televisie en computer
Grontmij Duurzaam ontwerpen & realiseren. Wie we zijn | Grontmij Group 2  Derde grootste interdisciplinair advies- en ingenieursbureau in Europa  Voor.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
De eerste mensen § 1.1 & 1.2.
Op weg naar een duurzaam Vlaanderen Luc Barbé 16 december 2011.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Wegwijzers aardrijkskunde 21 en 28 november 2015.
Van natuurlandschap tot risicomaatschappij College Milieu Klimaat en Ruimtelijke Dynamiek.
Nascholingsmiddag vmbo bovenbouw Utrecht, 17 juni 2014.
De sociale staat van Nederland Over scheidslijnen en onbehagen in een verkiezingsjaar Kim Putters 4 oktober 2016.
Aardrijkskunde in de bovenbouw
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Aardrijkskunde in Havo 4/5
Blok 2 Rampen in Afrika Deelvraag:
Blok 2 Rampen in Afrika Deelvraag:
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Aardrijkskunde 7.6 Relaties 7.5 Weer 7.4 Klimaat
Transcript van de presentatie:

van natuurlandschap tot risicomaatschappij Lio-dag, Amsterdam, 2011

Geografen: We kunnen er niet omheen Het wereldnieuws staat bol van aardrijkskundige onderwerpen In de laatste weken veelal met negatieve berichten: Japan: Aardbeving/Tsunami (natuurgeweld) 18.000 doden, vele gewonden en psychologisch en materiaal leed Libië: machtsbelangen (geo-politiek) Reeds honderden doden, gehele land in staat van beroering

VOORAF Een korte geschiedenis: De geografie van de dood

Desastreuze natuurrampen CRED (boek p. 208): 6367 geregistreerde natuurrampen 1974-2003: 34% overstromingen 29% stormen 10% aardbevingen 2% vulkaanuitbarstingen Gebeurtenis Aantal doden Tsunami 26 dec. 2004 >200.000 doden Aardbeving Tangshan China 1976 250.000 doden Overstroming Golf van Bengalen 1970 500.000-1.000.000

Maar vergelijk dat eens met de omvang van ‘man-made disasters’ Hongersnoden ten gevolge van politieke blunders, opzet, of overheidscrisis: Gebeurtenis Aantal doden Grote Spong Voorwaarts China 1959-1963: 10 – 25 miljoen De Hongerterreur 1933(Holodomor) Oekraïne/WitRusland/Kazachstan 5 – 10 miljoen

Met epidemieën… Gebeurtenis Aantal doden Spaanse griep (1918-1920) 25-100 miljoen HIV/AIDS (vanaf 1980) Tot nu toe >20 miljoen >40 miljoen geïnfecteerde

En oorlogen…. Norman Davies `Europe A History` (1997): 1e wereldoorlog: 8 miljoen militairen en 5 miljoen burgers stierven door oorlogsgeweld 2e wereldoorlog: Militairen: 14 miljoen doden Burgers Sovjet Unie: 27 miljoen doden Burgers in Europa buiten de Sovjet Unie: 27 miljoen doden Maar denk ook aan: Japans-Chinese oorlog 1937-1945: 20 miljoen doden

“Statistics of democide” (Rummel) USSR 1917-1987: 50-100 miljoen doden door politiek en militair geweld en door ‘politieke hongersnood’ China 1900-1949: 42 miljoen doden door geweld en ‘politieke hongersnood’ China 1949-1987: 73 miljoen doden door politiek geweld en ‘politieke hongersnood’ Turkije 1918-1923: massamoord op ca 4 miljoen Armeniers en Grieken En de lijst is nog veel langer……… (“Eén dode is een tragedie, een miljoen doden slechts statistiek” (Stalin)

Natuur vs Man-made disasters 20ste eeuw Aantal doden tgv politiek geweld/hongersnood 188 miljoen (Mathew White: The Historical Atlas of the 20th century) Aantal doden tgv natuurrampen: (‘maar’) 3,5 miljoen (MUNICH RE)

Maar: plaats het wel in een totaal demografisch perspectief... 10

“Aardrijkskunde is geschiedenis voor beginners” tekst op toiletdeur A-gebouw Roeterseiland, Universiteit van Amsterdam overige teksten op die deur blijven jullie bespaard

Geografen: ontwaakt! Historici slagen er in een veel grotere vakbekendheid te realiseren dan geografen Terwijl de media bol staan van aardrijkskundige vraagstukken Die inmiddels grotendeels door niet-geografen worden ingevuld en geclaimd Waarbij geografen die er in participeren zich niet als geograaf bekendmaken

Voorbeeld NWO programma: Vulnerability, Adaptation and Mitigation (VAM) Sub-programma: Abrupt climate change (consequenties van ophouden Golf Stroom): Commissie: 2 economen, 1 psycholoog, 1 jurist, 1 bioloog, 1 geograaf Essay-schrijvers: 4 economen, 3 sociologen, 3 milieukundigen, 2 juristen, 0 geografen

Geografen: neem de kern van je vak weer serieus! Veel aardrijkskundige vragen gaan over de problemen bij de relatie tussen mens en milieu Met verbindingen tussen lokaal en mondiaal (schaalniveaus) Met een noodzakelijke band tussen fysische, biologische/ecologische, economische, politieke en sociaal-culturele aspecten En met een centrale rol voor instituties en institutionele dynamiek

Sluit aan bij actuele discussies over de Risicomaatschappij Ulrich Beck: 1986 Risikogesellschaft: auf dem Weg in eine andere Moderne. Vertaald: 1992 Risk Society: Towards a new modernity Tradionele samenleving Natuurlijke gevaren moesten door de menselijke rede worden ‘getemd’ Laat-moderne samenleving  risicomaatschappij Risico’s juist door de menselijke rede veroorzaakt

Kenmerken Risicomaatschappij Maatschappelijke verhoudingen (welvaart, bezit) worden niet meer op de eerste plaats bepaald door klassenverhoudingen, maar door de verdeling van risico’s over maatschappelijke groepen ‘Ecologische’ en ‘technologische’ risico’s en onzekerheden vereisen voortdurende zelfreflectie (‘reflexive modernization’) En ze vereisen nieuwe ‘governance’ instituties die flexibel moeten zijn, maar wel robuust (‘resilient’) en samenhangend (‘coherent’) En met koppelingen tussen schaalniveaus, van individu/lokaal tot mondiaal

2008: Basis voor een boek Drie hoofdauteurs: sociaal-geografen Bijdrages van 29 anderen: 6 sociaal-geografen, 2 fysisch geografen, 1 geoloog, 3 milieukundigen, 1 civiel-technicus, 1 sociaal-bosbouwkundige, 2 planologen, 1 demograaf, 4 (milieu)economen, 3 sociologen, 2 politicologen, 1 filosoof, 1 psycholoog, 1 futuroloog Met voorwoord van Ruud Lubbers

Opzet boek: zes hoofdstukken Homo Sapiens zwermt uit De tastbare wereld om ons heen: de natuur als hulpbron De omgang met de natuur Als de natuur verandert: de klimaatkwestie De natuur als acuut gevaar: rampen De natuur als avontuur: risico’s en buitenkansen

1 Homo Sapiens Zwermt Uit De lange migratiegeschiedenis van de mensheid: genografie; domesticatie; landschapsvorming en verval; diversiteit in menselijke dichtheden Infectieziekten Wereldbevolkingsvraagstuk Verstedelijking 19

20

2 De tastbare wereld om ons heen: de natuur als hulpbron Eigendoms-instituties van natuurgebruik; agrarisch draagvlak; hulpbronnen en welvaart milieugebruiksruimte en –waarden ecologische voetafdruk wereldvoedselvoorziening waterschaarste energievoorziening Vernieuwbare energie 21

22

3 De omgang met de natuur Natuurpercepties; natuurbeleid; beleidshistorie inzake de natuur aaibare landschappen toerisme werelderfgoed waterbeheer en ruimtelijke ordening 23

24

4. Als de natuur verandert: de klimaatkwestie Klimaatverandering als maatschappelijke kwestie; variaties in gevolgen signalen van klimaatverandering de modelleurs van Systeem Aarde klimaatverandering en overstromingen mondiaal beleid 25

26

5. De natuur als acuut gevaar: rampen De aardbeving van Lissabon als ‘trigger’ van de Verlichting; hoe de natuur rampen aanricht; verbreiding van natuurrampen dijken en veiligheidsillusies vulkanen en aardbevingen natuurrampen ‘natuurlijk’? 27

28

6. De natuur als avontuur: Risico’s en buitenkansen Nadruk op risico’s; veiligheidsvoorzieningen; risicoprofielen risico’s als kans om te laten zien wie je bent leven met risico’s risicosamenleving en duurzaamheid 29

30

Geografen: verover je vak terug Erken dat geografische vraagstukken inmiddels het vakterrein zijn geworden van tal van wetenschappen Zorg ervoor dat je in je geografische onderwijs en onderzoek die brede kennis integreert Streef er naar dat je de resultaten presenteert onder het label ‘geografie/Aardrijkskunde’ Zoek veel bewuster de publieke ruimte op om de resultaten te presenteren En doe dat dus ook in het Nederlands

2010: Basis voor een website www.geonatris.eu Online hoofdstukken van het boek gratis te downloaden Actueel nieuws en inzichten van wetenschappers, praktijkexperts & docenten lesmateriaal

Dank voor jullie aandacht! Lio-dag, Amsterdam, 2011