PACT Plekken en ACTiviteiten dd 13 februari 2008 presentatie: Karel Dekker, Nora van Klingeren, Anca Hartjes.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gegevens/Informatie/Kennis
Advertisements

EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
SAMEN AAN ZET Van opbrengst naar werkaanpak.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
VASTGOEDWAARDE.
Zorgcoöperaties.
Strategisch personeelsbeleid
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Inleefsessie ‘anders bekeken’ voor leidinggevenden.
Cliëntenraden en zorgzwaartebekostiging. 2 Adviesrecht Invoering van zorgzwaartebekostiging heeft gevolgen voor de interne begroting van de instelling.
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
Productpricing Steef Visser RA en Aart in ’t Veld.
Welzijn Eindhoven, PeuterPlaza, Dynamo, Speelpark de Splinter, Adviespunt Discriminatie Zuidoost Brabant, Vrijwilligerspunt en DommelRegio zijn onderdeel.
Werkdrukmeter Schoonmaak meten is weten
Klantgerichte ICT organisatie
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Mediacentrum Windesheim na 23 dingen. Hoe nu verder?
1.3 Informatie 1.4. Communciatie
27 januari 2011.
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Product/marktmatrix Producten en markten waarop we actief zijn
Persoonsverkenner profilingsinstrument
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Noor Klinkenberg 7 april 2011
Kostenmodel Examinering Paula Willemse (IVA Onderwijs) Hans Mariën (IVA Onderwijs)
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
“Toekomstbestendig Vrijwilligersbeleid”
Ingrediënten Business Case Het nieuwe werken” 2011.
“Let’s talk about you & me”
Implementatie Normblad 8002
Plekken & ACTiviteiten
Organisatiecultuur in OCMW en gemeente A clash of civilisations?
Introductie WerkeninGelderland.nl
FLOW WEP Toepassing bij [corporatie].
Evenementencommissie RCU Zwolle
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
Ondersteuning, een nadere verdieping. BRP in ZIP-formaat
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Onderzoek naar een slimme energiesysteem Proeftuin Stad van de Zon - Heerhugowaard.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
FLOW WEP Toepassing bij [corporatie].
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
SPIN-intro SPIN – PROJECT INFORMATIE module ir. Harald Krijger.
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Presentatie Wet Werken naar Vermogen Gemeente Berkelland 29 maart
Huiskamers van de Buurt, Amsterdam. Huiskamer van de Buurt Een collectieve voorziening in de vorm van dag(deel)arrangementen voor mensen met een beperking.
Bouw en verbouw van een accommodatie Het bouwprocess.
Scenarioplanner personeel VVT 3.0 Grip op het proces van personeelsplanning Ben van Hilst.
ESF Regiobijeenkomst Verantwoording casemanagement april 2015.
Risicomanagement themabijeenkomst maandag 7 januari 2013.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Stelling: Planning & Control (P&C) is iets van financiën !
Beleid combinatieklassen Eerste Leidse Schoolvereniging CONCEPT Vragen ter verduidelijking direct Inhoudelijke vragen later.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
PRESENTATIE STADHUISKWARTIER – Het Nieuwe Werken EEN LOGISCH EN HELDER GEBOUW INTEGRATIE OUDBOUW EN NIEUWBOUW ONTMOETINGSPLEK GEWORTELD IN DE HISTORISCHE.
Kennisbehoud Strategische personeelsplanning
Jobbeurzen voor jongeren
FLOW WEP Toepassing bij [corporatie].
Cursus Interne auditor
The making of: Omgevingsvisie
Stap drie bij projecten
Transcript van de presentatie:

PACT Plekken en ACTiviteiten dd 13 februari 2008 presentatie: Karel Dekker, Nora van Klingeren, Anca Hartjes

Wat is PACT? Het (reken)model PACT geeft inzicht in:  aantallen en soorten werkplekken voor een (activiteitgerelateerde) werkomgeving op basis van activiteitenpatronen in een organisatie  Consequenties aan van keuzes in huisvestingsvraagstukken (scenario’s)  te nemen fysieke en organisatorische beslissingen bij de ontwikkeling van een huisvestingsconcept

Ontstaan en ontwikkeling PACT Het (reken)model PACT is tot stand gekomen door:  Onderzoek bij de BD naar de mogelijkheid tot het ontwikkelen van landelijke functieprofielen als hulpmiddel in de vertaalslag van organisatie naar huisvesting op basis van de activiteiten in de organisatie.  Onderzoek bij de gemeente Rotterdam naar de uitgangspunten voor de huisvesting van een geïntegreerd BVG waarin de verschillende klant- en werkprocessen op een goede wijze worden ondersteund

Wanneer zet je PACT in? Nu:  Keuzes in huisvestingsconcept inzichtelijk maken  Berekening benodigd aantal en soort werkplekken, evt vertaald in m2  Formuleren van een pve voor architect Toekomst:  Keuze voor gebouw  Inzicht in kosten (koppeling aan PARAP)  Aanbestedingsinfo in complexe (bijv PPS)projecten

Doelgroepen PACT  Betrokkenen bij huisvestingsvraagstukken:  Projectteam  Beslissend management  Facilitair management

Wat vraagt PACT  Inzicht in de (toekomstige) werkprocessen en onderlinge relaties  Inzicht in (toekomstig) huisvestingsbeleid  Doelstellingen voor (nieuw) huisvestingsconcept

Berekening plekken aan de hand van activiteiten

In te voeren gegevens PACT Vaste gegevens (wel te bepalen per casus)  Klantprofielen  verdeling klanten over profielen  Medewerkerprofielen  verdeling medewerkers over profielen  Te hanteren werkplekken en aantal m2 per werkplek  Koppeling werkplekken- activiteiten

Variabele gegevens  Aantal klanten  Aantal medewerkers en fte, evt. groei, ratio fte/medewerkers  Toedeling/ Flexibiliteit gebruik werkplekken  Beschikbaarheid vergaderzalen  Bij SozaWe: verdeling werkplekken over verschillende zones In te voeren gegevens PACT

Vooraf : De klantactiviteiten Voorbeeld SoZaWe gemeente Rotterdam  Gesprekken > 10 minuten  Gesprekken < 10 minuten  Zelfstandig zoeken  Groepsbijeenkomsten  Bekijken infostands (actief wachten)  Telefoneren  Printen en kopiëren

Procentuele verdeling activiteiten per uur Klantprofiel

 Activiteiten buiten kantoor  thuis  andere locatie van de organisatie  bij klanten  Gesprekken met klanten/ derden /externen  met klanten (bij SoZaWe een verdere onderverdeling: gesprekken en groepsbijeenkomsten)  met werkgevers  Intern overleggen (met onderverdeling in aantal deelnemers)  Bureauwerk  Telefoneren  Document verzorgen en archiveren De medewerker - activiteiten

Medewerker profielen

Zonering: zone 1, zone 2, zone 3

Mate van gebruik vd werkplek Toedeling van werkplekken per profiel in plaats van het werken met een flexfactor of bezettingsgraad getal (dus niet 0, x wp per fte)

Mate van beslaglegging op werkplekken

Wat kan PACT op dit moment? 1.Kwantitatieve uitgangspunten bepalen Ondersteunen van beslissingen door inzichtelijk maken van gevolgen van keuzes: 2.Vergelijking van ruimtebehoefte bij verschillende scenario’s van de organisatie (groei, krimp, samenstelling) 3.Inzicht in belang van effect van verschillende factoren -mate van flexibel werkplekgebruik -marges voor groei berekenen

Uitkomsten

Doorrekenen scenario’s Voorbeeld BVG Rotterdam Variabelen :  Aantal klanten (gemiddelde per uur of piek; groei/ krimp) Aantal fte (groei/ krimp) Verdeling van de fte (Kanteling van de organisatie meer klant gericht)

Inzoomen op onderdelen : waar zitten de verschillen tussen de scenario’s, behalve bij de aantallen Keuze: Huidige situatie, maar Een 50: 50 verdeling van werkplekken over zone 2 en zone 3

Voorbeelden van beslissingen : uitgaan van gemiddeld of piek klantbezoek per uur? Keuze: Door inzet van organisatorische maatregelen kan uitgegaan worden van gemiddeld bezoek : -klantafspraken ook op woensdagmiddag en vrijdag -promoten van stille tijden onder de klanten

Welke groei van de organisatie is mogelijk als je van gedeeltelijk flexibele inzet naar volledige flexibele inzet gaat? Conclusie: met het meer flexibel gebruiken van de werkplekken kan de groei van de organisatie worden opgevangen.

Demonstratie PACT  Hoe werkt PACT als alle gegevens zijn ingevoerd?

En nu verder met PACT…  Samenvoeging kennis uit onderzoeken BD en Rotterdam: model en beschrijving  Huidige PACT bekend maken:  infobijeenkomst partners  Artikel  Workshops  Verdere ontwikkeling  Koppeling aan PARAP  Toepassen in meerdere onderzoekstrajecten  Nieuwe variabelen (bijv klantstromen als medewerker - patiënt - bezoeker)  Model meer valide maken -> meer generaliseren?