Brede informatie bijeenkomst te Kollum

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Agenda Voorstellen Aanleiding Vraagstelling Aanpak
Advertisements

Werkgroep Lokale Belangenbehartiging. Lokale belangenbehartiging op gemeentelijk niveau Inkomen, Mobiliteit, Welzijn, Wonen en Zorg  Resultaat VBOB –
Medezeggenschap op de Julianaschool Wie zijn wij Waarvoor is er een MR Wat doen wij.
(G)MR en invloed op de kwaliteit van het onderwijs
Realisatie kindcentrum
Samenwerking casemanager dementie en casemanager palliatieve zorg
Medezeggenschap en de Benchmark
Deelnemers werkgroep Gemeenten die de “of” vraag zijn gepasseerd
Ouders en Kinderen Centraal
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie Combifuncties Onderwijs Regionale voorlichtingsbijeenkomsten 2010 GA ER VOOR !
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Startbijeenkomst Fusie onderzoek 12 november 2013.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Programma Welkom en doelen bijeenkomst Het gebouw, korte toelichting traject Waar staan we voor? Waar gaan we voor? Samenvatting met vragen en reacties.
Zorginkoop 2012 portefeuillehoudersoverleg 1 december 2011.
MEDEZEGGENSCHAPSRAAD
Overwegingen Verzoek ouders: initiatief houden Demografische ontwikkelingen: kansen Schaalgrootte: onderwijsniveau Bijdrage: woon- en leefklimaat.
Informatiebijeenkomst fusie Pegasus & VoCASA 21 en 22 mei 2012.
De vereniging voor CBO Menaldumadeel verzorgt basisonderwijs op vijf scholen in de dorpen Bitgummole, Berltsum, Deinum, Dronryp en Menaam aan een kleine zeshonderd.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
ICT in het Onderwijs bij TBM
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Organisatie intergemeentelijke samenwerking Brabant Noord 10 november 2010 Actieprogramma lokaal bestuur VNG.
Samenwerking en toekomst Drechtsteden
Strategisch Overleg Stand van zaken decentralisatie AWBZ Woensdag 4 juli 2012.
Invoering van HGW en het werken met groepsplannen
Handelingsgericht werken
Informatiemiddag 14 februari 2012 uitgevoerd door: in opdracht van:
–De vereniging voor CBO Menaldumadeel verzorgt basisonderwijs op vijf scholen in de dorpen Bitgummole, Berltsum, Deinum, Dronryp en Menaam aan een kleine.
Overleg GMR - R.v.T. Hoorn 5 april 2017.
MR De Palster Mede vormgeven aan beleid op school Waar staan we voor! Als medezeggenschapsraad bestaande uit leerkrachten en ouders willen wij mede vormgeven.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
SAMENWERKEN IN DE WATERKETEN Stand van zaken Bestuursakkoord Water in het werkgebied van het waterschap Amstel, Gooi en Vecht.
Werken aan leefbaarheid in Maurik!
bestuurlijke verzelfstandiging Plateau
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Samenwerking Wagenborgen September 2014
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr 10 oktober 2012.
Jaaravond Nutsscholen 2015: Voortgang besturenfusie Nut-Primair ‘Er zit muziek in’!
Ouderavond toekomst basisscholen Sluis/Schoondijke Welkom.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Samen de krimp te lijf! Blijvend goed onderwijs in Drachtstercompagnie
Social work Week 2.
Studiedag Kindcentrum IJsselmonde 10 november 2015.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
IKC Klarendal.
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Ouderavond De Doornick Onderwerp: Wel/geen continurooster?
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
1. Workshop Kennisconferentie toptechniek op missie 2.
Het gaat om het kind. Samenwerking tussen het openbaar basisonderwijs en het voortgezet openbaar onderwijs.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
EINDPRESENTATIE WERKGROEP DORPSVISIE: 14 maart 2016 Dorpsvisie Zuidwolde.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Inleiding  Cursusmateriaal: naslag  Doel: versterken van positie en functioneren GMR  Uitgangspunt: optimaal functioneren betrokken scholen  Werkvorm:
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Regionale werkconferentie Samen Sterk voor Mantelzorg
Johan van de Watering en Gerard Kusters
Regionale werkconferentie Samen Sterk voor Mantelzorg
SOPOGO Van 1990 tot 2017.
Welkom! Nieuwe vormen van medezeggenschap
Bijeenkomst Duurzaam Integraal Ontwerpen
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
MR RK Josefschool Mede vormgeven aan beleid op school
Medezeggenschap bij De Eshoek
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Programma van de avond Opening Voorstellen Doelen en kaders ouderklankbord Delen van ervaringen diverse activiteiten Wat leeft er onder de ouders? Vervangersproblematiek.
Transcript van de presentatie:

Brede informatie bijeenkomst 19-3-2012 te Kollum

Ook tussendoor gelegenheid voor vragen, gesprek en discussie! Agenda Opening door Tjitse Hogendorp en Piet Hovinga (bestuursvoorzitters) Introductie door Paulien Huizenga (projectleider) Korte kennismaking met Noventa en VCBO Kollumerland Beoogde meerwaarde en de intentieverklaring Werkwijze: Ontwikkelen en ontwerpen tegelijk Fusieorganisatie en eigen organisaties Hoofdstappen en planning Communicatie Discussie en rondvraag Afsluiting Ook tussendoor gelegenheid voor vragen, gesprek en discussie!

Introductie We organiseren goede toetsing en projectleider is onafhankelijk Factoren Is het realiseerbaar? Zorgvuldigheid? Zowel competenties als technisch? Kan het in de tijd? Belang ten opzichte van andere projecten? Is het ‘idee’ stevig genoeg? Klopt het strategisch en inhoudelijk? Is het uitlegbaar? Is het logisch? Kracht Haalbaarheid IDEE Macht Draagvlak Zijn de mensen betrokken bij het idee? Wordt het idee ondersteund door de uiteindelijke doelgroepen? Het ‘waarom’ wordt geaccepteerd? Staan de cruciale mensen echt achter het idee? Zowel de formele als de informele machtshebbers? Actoren

Korte kennismaking Noventa en VCBO Kollumerland Christelijk primair onderwijs Regio Noord-oost Friesland Beide een Vereniging Hoge betrokkenheid rondom het onderwerp ‘Samen’?! Gezamenlijk aan een eerder fusieonderzoek deelgenomen Geen onbekenden, maar kennen jullie elkaar echt? Beide een divers palet aan scholen: Noventa; 12 scholen Kollumerland; 8 scholen

Beoogde meerwaarde Beschreven in de intentieverklaring Intentie = Samen (twee organisaties) op pad! Onderzoeken of en hoe ... Met voorwaarden bij aanvang... Alleen een voorgenomen besluit formuleren als er een duidelijke meerwaarde voor de kwaliteit en continuïteit van het christelijk primair onderwijs is. Beoogde meerwaarde (in het kort): versterken van de kwaliteit en identiteit van het onderwijs creeren van extra kansen voor ontwikkeling en mobiliteit medewerkers in breder verband en als stevige gesprekspartner vorm en inhoud geven bovenschools organiseren van ICT en leerlingbegeleiding realiseren van schaal- en efficiency voordelen verdere professionalisering van stafbureau

Werkwijze We combineren een ontwerp- en ontwikkelaanpak Hoe zien beide organisaties er nu uit en welke mogelijkheden voor verbetering zien we? Hoe willen we dat de nieuwe organisatie er straks uit gaat zien? Koers en Ambitie nieuwe organisatie Spoor 1 Ontwikkelen Intentie verklaring Leidende principes Visie op nieuwe organisatie en werkwijze Organisatie en formele zaken Spoor 2 Ontwerpen Verschil analyse Organi satie ontwerp Formele docu menten Risico analyse 6

Werkwijze Fusieorganisatie naast de eigen organisaties VCBO Kollumerland Noventa Verenigingsleden Verenigingsleden Projectleider Gezamenlijke besturen Bestuur Bestuur Projectgroep Projectgroep Algemeen Directeur Algemeen Directeur Facilitair en organisatie werkgroep School directeuren e.a. School directeuren e.a. Projectondersteuning Onderwijsinhoudelijk werkgroep Schooldirecteuren + Leerkrachten Schooldirecteuren + Leerkrachten Medezeggenschap overleg Oranje = fusieorganisatie Grijs = eigen organisaties GMR Ouders en medewerkers GMR Ouders en medewerkers Bedenken en meedoen Meedenken en besluiten

Werkwijze Hoofdstappen en beoogde planning Vanaf sept. 2012 organisatie binnen de nieuwe kaders vormgeven Formele fusiedatum 1-1-2013 2 maanden 2 maanden 2 maanden + vakantie 1,5 maand 4 maanden 1-1-2012 1-3-12 1-5-12 1-9-12 Voorbereiden, intentie, aanpak en werkwijze Uitwerken en verbinden Voorgenomen besluit, advies, instemmen, besluiten o.b.v fusierapport Fusietoets OCW, Formaliseren, (her)inrichten en implementeren Voortvarend om scherpte te houden Zorgvuldigheid voor snelheid

Communicatie Veel aandacht voor communicatie Dit doen we door: Gezamenlijke stukken Communicatie afstemmen op de inhoud Nieuwsbrieven via de school 1 lijn richting media Transparantie (ook mening telt) Betrokkenheid creëren Gezamenlijke bijeenkomsten Ook communicatie in de eigen organisaties Projectleider als onafhankelijk aanspreekpunt Meeweten Meedenken Meedoen 0. Niet actief betrekken 1. Informeren 2. Adviseren 3. Toetsen 4. Uitvoeren 5. Managen 6. Beslissen

Ook tussendoor gelegenheid voor vragen, gesprek en discussie! Agenda Opening door Tjitse Hogendorp en Piet Hovinga (bestuursvoorzitters) Introductie door Paulien Huizenga (projectleider) Korte kennismaking met Noventa en VCBO Kollumerland Beoogde meerwaarde en de intentieverklaring Werkwijze: Ontwikkelen en ontwerpen tegelijk Fusieorganisatie en eigen organisaties Hoofdstappen en planning Communicatie Discussie en rondvraag Afsluiting Ook tussendoor gelegenheid voor vragen, gesprek en discussie!