Het wezen van ‘contact’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

De vrijwilliger van vandaag • wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak • wil afgebakend pakket, overzichtelijk • verschillende typen mensen passen bij.
Hondenhumor Kattengein Film is voorzien van geluid.
“Hoe kom ik aan klanten?”
presentatie NPV 10 oktober 2012
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Voorbij & Do Met enkele foto’s van Giovanni.
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Advent Week 1.
De psychologie van communicatie
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Blijf bij mij Jolink.
HGW en gesprekken met leerlingen
het licht van Pasen schijnt. Het is aan ons te zorgen dat, Wanneer vele paaskaarsjes branden Is dat een prachtig gezicht. Want dan zie je iedereen.
Ik wil jou iets zeggen Weet je? jij bent.... Ik wil jou iets zeggen Weet je? jij bent...
HEY PSSSST Een powerpoint van De Kale.
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Vanavond gaat het over: Hoe sta jij in het leven?
met mensen die niet horen je kunt het achterwege laten
1. Levensbeschouwing en communicatie
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
De gestolen portemonnee
Lagoonia.
Interpreteren van data
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
Syncope hulpverlening.
Hé Pssst Lidia.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Woord van Leven Juli 2014.
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Communicatie en relatie
Aanvaarding en tolerantie
Weerstand kan je opvatten als feedback
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Is dit onderzoek belangrijk? Is dit onderzoek onbelangrijk?
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Effectief communiceren
HEY PSSSST.....
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Welkom ik maak me sterk.
Communicatie & Relatie
Dagdeel 3 conflicthantering
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Wat is DRAMA??.
Leer weer jezelf te zijn
Programma Assistentendag April 2017
Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen
Hand-Out.
Wat is DRAMA??.
H1 Media en communicatie
AGRESSIE Les 3.
Communicatie 7e les.
Les 6: non-verbale communicatie
Transcript van de presentatie:

Het wezen van ‘contact’ contingere = aanraken ons bewustzijn wordt gevormd door de mensen die ons (aan-)raken heeft alles te maken met kwaliteit kwaliteit van het elkaar begrijpen kwaliteit van het ‘ont’-moeten is in wezen altijd een afstemmingsproces binnenin mijzelf en tussen mezelf en de ander (voeling krijgen)

Contact en communicatie Echte communicatie is wederkerig (principe van circulariteit): je bent tegelijkertijd zender en ontvanger Je kunt dus niet ’niet-communiceren’ Belang van (verbale en non-verbale) feedback Alle communicatie is ‘gelaagd’ (complexiteit) Belang van de context

Het principe van circulariteit De echtgenoot: “ik stel mij passief op omdat zij voortdurend op mij vit. Dan denk ik foert.” De vrouw:”ik kan er echt niet tegen dat jij je zo passief opstelt en niet reageert. Dan ga ik automatisch vitten.”

Alle communicatie is ‘gelaagd’: de vier aspecten Zakelijk aspect Expressief aspect Relationeel aspect Appelerend aspect

Karel:”Er is vanavond een indrukwekkende film in de bioscoop Karel:”Er is vanavond een indrukwekkende film in de bioscoop. Heb je zin om er samen heen te gaan? Dat zou ik heel leuk vinden.” Wim:”Ik houd niet van zware films. Ik heb ook geen tijd. Nee hoor, ik ga niet mee.”

What you see is what you get? context Binnen- kant Buiten- kant Buiten- kant Binnen- kant

De noodzakelijke wisselwerking zender boodschap ontvanger reageren interpreteren belang van de context evalueren evalueren interpreteren reageren ontvanger boodschap zender

Communicatieproblemen een foute presentatie van een zakelijke boodschap selectiviteit bij de ontvanger (wat wil ik horen?) op welke van de vier aspecten reageer ik? incongruentie binnen- en buitenkant: inponeer- en facadegedrag vooroordelen en stereotypen

Communicatieproblemen impliciete verwachtingen t.a.v. de relatie: afstand waardering pressie een onduidelijk appél (wat wil je nu eigenlijk?) of (verdoken) weerstand tegen het appél (ik versta je niet)

Contact leggen Hoe? In functie van: Wie neemt het initiatief? Positie Situatie Doel en aard Wie neemt het initiatief?

Contact leggen Basisprincipe: eerst relatie, dan inhoud!!! Kennismaking Jezelf en je functie Je organisatie Verwachtingen Wat zeg je en wat straal je uit? Welk effect heb je hiermee op de ander? Welk effect heeft die ander op mij?

Contact leggen? Voorbereiding Het contact zelf (‘klikt’ het en wat kan ik daar aan doen?) Na het contact: registratie opvolging en nazorg