Dames en heren, welkom aan boord!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Advertisements

Rekenproblemen en Dyscalculie
Handelingsgericht werken en de IB
Informatieavond 22 april 2013
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Informatie over opzet onderbouw
Daltonschool De Phoenix
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst. Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen.
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
Programma Welkom en doelen bijeenkomst Het gebouw, korte toelichting traject Waar staan we voor? Waar gaan we voor? Samenvatting met vragen en reacties.
Didiclass - beginnen met
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
De Krullevaar Wat is een goede school ?.
Kansrijke combinatiegroepen
Informatieavond 7 september 2011
Informatieavond 30 augustus De visie Op De Gabrie Mehenschool geloven we in het talent van ieder kind. Pedagogisch We zien de groep als het sociale.
Informatieavond 30 augustus 2010
Informatieavond 30 augustus De visie Op De Gabrie Mehenschool geloven we in het talent van ieder kind. Pedagogisch We zien de groep als het sociale.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
HGW-Vuurvlinder Passend Onderwijs? Bezuinigingen? Handelings Gericht Werken Hulp vanuit de overheid?
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.

Informatie- avond groep 6
Autonomie in de derde graad
Actieonderzoek instructietafel.
Hartelijk welkom 13 juni 2013.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Informatie-avond groep 4-5
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
OUDERAVOND 16 september uur Van harte welkom Wie zijn er allemaal (extra) actief op school: uur ouderraad uur medezeggenschapsraad.
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Jeannette van Nieuwkoop
Welkom op de informatieavond
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
> dan heeft Plannex een integrale oplossing voor organisaties
“Met Kinderen Leren” Wat gaan we doen in ?
QUICKSCAN BELEID. HELP!!  leerling moet er zelfstandig mee aan het werk kunnen.
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Ouderavond over pesten op de basisschool
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Ouderinformatie avond
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Doubleren.
Doubleren.
Transcript van de presentatie:

Dames en heren, welkom aan boord! Toen u aan deze Daltonreis begon, zaten we op een heel ander stuk van de Atlantische Oceaan….. Er is gedurende de reis om ons heen inmiddels het een en ander veranderd…..

Vertrekpunt – idealisme sterk pedagogisch bepaald

Drie pedagogische kernwaarden van Luc Stevens: relatie competentie autonomie

Relatie, competentie en autonomie kunnen naar onze mening het beste binnen het daltononderwijs worden gerealiseerd. Vrijheid, zelfstandigheid en samenwerken

Vraag: Wie hoor je tegenwoordig nog over relatie, competentie en autonomie? Antwoord: PA studenten ….

Dalton is springlevend in de groepen 1 en 2! We zijn verder dan in 2004 en in 2009…

opbrengstgericht werken vaardigheidsscores vaardigheidsgroei In hoeverre speelden deze factoren ook al een rol in 2004: opbrengstgericht werken vaardigheidsscores vaardigheidsgroei trendanalyses dwarsdoorsnedes eindopbrengsten tussenopbrengsten DIM zwakke scholen excellente scholen aparte klasjes voor hoogbegaafden

goede instructie: DIM DIM als ‘vijfgangen menu’ …….? een school moet kinderen iets leren. Ook dalton gaat er van uit dat prestaties er toe doen (nu zelfs doel nr 1) verdient een ‘zwakke school’ een daltonlicentie ……?

Begin van de daltonreis ….. 1 juli 2004 PowerPoint ter gelegenheid van het daltonpredikaat

Wat doe je nog steeds zo.. Wat is veranderd? Waarom?

Directe Instructie Model en Dalton

Veel scholen ervaren druk vanuit de inspectie om zo goed mogelijk te presteren. Voor daltonscholen is die druk extra groot. Het komt steeds meer voor om maar iets minder aan dalton te doen en iets meer aan de directe instructie. Alsof daltonwerkwijzen hogere opbrengsten in de weg zouden staan….

Het behalen van goede onderwijsresultaten Doelstellingen daltononderwijs: Het behalen van goede onderwijsresultaten Het ontwikkelen van het kind als persoon. Te denken valt hier aan zelfverantwoordelijkheid, samenwerken, sociaal-emotionele ontwikkeling etc. Daltononderwijs onderscheidt zich van het reguliere onderwijs door de visie dat de tweede doelstelling in belangrijke mate bijdraagt aan de eerste!

Voor alle scholen geldt op dit moment dat de opbrengsten belangrijker zijn dan wat dan ook! De leeropbrengsten moeten omhoog. Handelingsgericht werken, het directe instructiemodel en groepsplannen

Bovenschoolse besturen voeren verbetertrajecten in voor al hun scholen. Voor alle scholen dezelfde vorm, dezelfde werkwijzen. Alsof het werken met het directe instructiemodel de enige werkwijze zou zijn, die zou kunnen leiden tot hogere opbrengsten.

Directe Instructie Model star hanteren als ‘viergangen menu’ Het ouderwetse lesrooster weer invoeren Losse lessen als geheel geven Wat valt hierin nog te plannen door de leerlingen? Hoezo ‘vrijheid’……..?

Dilemma Nederlandse daltonscholen: Daltonscholen zoeken gericht naar mogelijkheden om hun leerlingen tenminste voor een deel eigenaar te maken van hun eigen leerproces. We hechten waarde aan zelfregulerend leren en beogen onze leerlingen zo op te voeden, dat ze de verantwoordelijkheid voor het eigen leerproces in steeds grotere mate aankunnen. In dit kader is het niet wenselijk, dat de leerkracht weer sturend gedrag gaat vertonen!

Simon Veenman – bedenker van het DIM – 2001 Veenman gaat in zijn Directe Instructie Model veel flexibeler om dan we nu vaak onder druk van de inspectie en schoolbesturen zien. ‘ Het instructiemodel is vooral geschikt voor leerstof en vaardigheden waarbij alle stappen afzonderlijk kunnen worden aangeleerd of geoefend. De leerstof die hierbij gebruikt wordt laat zich meestal goed structureren en opdelen in kleine stappen.’ Voorbeeld: nieuwe oefenstof Rekenen & Wiskunde

Op de meeste scholen wordt het directe instructiemodel erg letterlijk genomen en is het verworden tot de standaard didactische aanpak, die bij vrijwel alle vakken gevolgd moet worden. dalton school DIM school

Model Directe Instructie Dagelijkse terugblik Instructie Begeleide inoefening Individuele verwerking – zelfst. werken Terugblik – reflectie / evaluatie Leermodel of lesmodel?

Oplossingen… Zelfstandig werken handhaven binnen het DIM …? Zelfstandig werken voor een deel plaatsen in een blok ‘ daltontijd’ ‘Daltonzones inlassen’ in het rooster (daltontijd)

daltontijd zelfst. werken terugblik doel instructie 10 min. terugblik doel instructie begeleide instructie zelfst. werken verlengde instructie zelfst. werken 10 min. terugblik doel instructie begeleide instructie zelfst. werken verlengde instructie daltontijd

daltontijd 10:30 – 11:30 uur groep 4 en 5 tegelijk begeleiding zelfstandig werken: 1 leerkracht / 1 onderwijsassistente individuele hulp: 1 leerkracht Reflectie / terugblik / evaluatie ‘s middags de volgende dag bij het begin van de nieuwe les

werkwijze groep 1 en 2 doorzetten op de middag NIEUW: dalton in groep 3 werkwijze groep 1 en 2 doorzetten op de middag werken vanuit de kring de taakborden gaan mee plannen / hoeken maken