Drs. J.P.C. de Meer, IKN VIKC, 7 juni 2007 Methodiek ter ontwikkeling indicatoren toegepast op de richtlijn gedifferentieerd schildkliercarcinoom.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Landelijke basis verdrogingsmonitoring
Advertisements

Studenttevredenheid en accreditatie
VIKC Kwaliteitskader en multidisciplinaire visitatie
De normering van de examens in vogelvlucht
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
ANALYSE VAN HET VERBRUIK EN KOSTPRIJS VAN MEDISCHE MATERIALEN BIJ PVS/MRS- PATIËNTEN IN EEN RVT Project in opdracht van het Bestuur van de Gezondheidszorg.
Openbaarheid van meetresultaten Jon Schaefer 24 april 2007.
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
Gesprekscyclus Quadraam
Procesplanning Tot tervisielegging ontwerpplan. De opdracht Raadsbesluiten Leek / Noordenveld Maak een plan met mogelijkheid tot bouwen van woningen.
Monitoringrapport Laat zien! wat we hebben gedaan Stand van zaken
Stap 1. Waarom een marketingplan?
POWERPOINT Een tabel invoegen Les 3.
Belangrijkste bevindingen en aanbevelingen
Leren dienstdoen op de huisartsen post. Aios deel, leren dienstdoen op de Hap. Hao deel, begeleiden Aios op Hap. Taakverdeling Aios, Hao, Hap. Wetten en.
Onderzoek, conclusies en aanbevelingen 23 november 2011
Tevredenheidsonderzoek 2007
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Samenwerkend schrijven in een virtuele werkplaats
Evaluatie en toetsing: examens met open vragen (corrigeren/scoringssleutels) PSY ZAP-dag III
5 juni 2008 Studiedag onderwijsondersteuners ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ Peer assessment.
Indicatoren voor de oncologische zorg Marjan Gort
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Media en creativiteit 08 Engagement Virtual democracy Elske Revelman de Vries
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools
Jongleren met het Ledenonderzoek Uitkomsten en Acties Bathmen, 13 december 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Jos van Hijfte 8 November 2007
16 juni 2011sia thematische impuls Thematische Impulsen (TI) Agenda Wat is een Thematische Impuls? Waarom Thematische Impulsen? Plaats binnen SIA Inhoud.
N-QICK Nurse-led Quality Improvement in Children with Kidney disease Projectteam Projectleider: Theo van Achterberg Onderzoeker: Betsie van Gaal Adviseur:
November 2009 Informatievaardigheden NVB, 17 juni 2010 – Karin Dielemans.
Interpretatie van statistiek bij toetsen en toetsvragen
20 juni 2007drs. Kerst Zwart, BPV&W1 Regie in re-integratie: de mogelijkheden van een IRO Onderzoek BPV&W: najaar 2006 – 15 juli 2007 Centrale vragen:
VERWONDERING. VERWONDERING start met waarnemen Wat klopt er niet aan dit plaatje?
CAT Critical Appraisal of a Topic
Zelfevaluatie en collegiale visitatie Arie Olthof Symposium Kwaliteit in Beeld 24 september 2007.
Beoordelen leermiddelen
Presentatie projectplan werkgroepen
 Informeren over aanpassingen van de assessments in jaar 3 en jaar 4  Informeren over uitbreiding beoordelingscategorieën en toepassingen  Richtlijnen.
Gelukkige Medewerkers presteren beter!
Prototype kwartaalrapportage en dashboard
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Train the Trainer Critical Appraisal of a Topic Dr Arno AW Roest Willem Alexander Kinderziekenhuis.
Scoring in het licht van de WBP Serge van Nuijs DMSA,
Verbetering examendocumenten SOG kwalificaties Januari 2016.
De ontwikkeling van de D-RECT Opleidingsklimaten meetbaar maken Klarke Boor.
Kwalitatieve Evaluatie van Handelen rond Suïcide KEHR Suïcide Marieke de Groot, Derek de Beurs, Remco de Winter, Ad Kerkhof Vrije Universiteit Amsterdam.
Workshop Van prestatie-index naar (verbeter)plan Ledenbijeenkomst VGN Uitkomsten eerste ZI meting Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg 15 december 2010 Aangepaste.
Beoordeling van bestaande constructies
Toezichtkader MBO CNV Onderwijs
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
Disclosure belangen NHG spreker
Presenteren en Etaleren
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
Een strategie aanbevelen
De Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
Het online opzetten, afnemen, beoordelen en verwerken van toetsen
Zonder context geen bewijs
Hoe is de relatie tussen patiënttevredenheid over huisartsenzorg en ervaren bejegening bij ouderen in een verzorgingshuis? Claudia de Waard & Tony Poot,
Een strategie aanbevelen
Inleiders: Bart Muller Paul Eijgendaal
Een strategie aanbevelen
Monitoring Vooral om van te leren.
OPBR Duurzaam 16 september 2019
Een strategie aanbevelen
Transcript van de presentatie:

Drs. J.P.C. de Meer, IKN VIKC, 7 juni 2007 Methodiek ter ontwikkeling indicatoren toegepast op de richtlijn gedifferentieerd schildkliercarcinoom

Aanleiding Beoordelen of er volgens de richtlijn wordt gewerkt. Stappen: –Richtlijn –Aanbeveling –Indicator RAND-methodiek

RAND-methodiek (1) Verbeterbaarheid: Leiden tot acties ter verbetering; er moet voldoende verbeterpotentieel zijn Meetbaarheid: Gegevens voor indicator bij voorkeur aanwezig zijn in gemakkelijk, bestaande en/of geautomatiseerde gegevensbronnen

RAND-methodiek (2) Richtlijn: 98 aanbevelingen Hoe terugbrengen tot beperkt (belangrijkste) set van indicatoren? Stap 1: Opdelen in 3 gebieden van goede kwaliteit van zorg: –Professionele kwaliteit, 57 –Organisatorische kwaliteit, 32 –Patiëntgerichte kwaliteit, 9

RAND-methodiek (3) Stap 2: Eerste beoordelingsronde Alle leden en op de 3 gebieden van goede kwaliteit van zorg: –Aanbeveling beoordelen op relevantie van 1 tot 9 –Persoonlijke top-5 van aanbevelingen –Eventueel extra items –Commentaar

RAND-methodiek (4) Stap 3: Verwerking eerste beoordelingsronde Belangrijkste aanbevelingen (Campbell): –Mediaan: 7, 8 of 9 –Geen “disagreement”: 30% scores vallen binnen 1,2 en 3 EN 7, 8 en 9 –Minimaal 5 punten in top-5 beoordeling

RAND-methodiek (5) Stap 4: Panel discussie –Bespreken extra items –Bespreken commentaar –Bespreken uitkomsten beoordelingsronde Let op: Verbeterbaarheid Meetbaarheid

RAND-methodiek (6) Stap 5: Persoonlijke top-3 van overgebleven aanbevelingen: 3 tot 5 aanbevelingen per gebied Stap 6: Vertalen aanbevelingen naar indicatoren