Presentatie UKB 18-2-2010 Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Wat kan 10voorBiologie? Hoe kun je 10voorBiologie gebruiken?
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
31 oktober. Programma  360˚ feedback en competentieontwikkeling  toepassing 360˚ feedback in stage.  ervaringen vanuit de praktijk.  afronding.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Blackboard als digitale toetsomgeving Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Onderwijsmiddag OWI LAW, 24 mei 2005.
Methoden van Onderzoek
Nieuw studievolgsysteem
Mediatheek en IVG.
Werken aan informatievaardigheden Een sleutel voor plagiaatpreventie.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Informatievaardigheid bij INHolland
PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Plagiaatcontrole aan de UM
Stand van zaken Project WAK
Bijeenkomst bedrijfsleven en onderwijs SLEBB Examenmix 20 januari 2010.
Virtueel discursief kennisnetwerk: een project van de Digitale Universiteit Anneke Dirkx, INHOLLAND.
Toetsen & Toetsen 16 november Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.
Werken op de Muiswerkmanier. Onderzoek toont aan Didactische mode.
Interpretatie van statistiek bij toetsen en toetsvragen
Presentatie op datum - De wereld van … Wat is jouw onderwerp?
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd.
Informatievaardigheden Ecologie-2 (NCP-20503) september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer.
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O I nteractieve.
Programma ‘Gebruik ICT in de les’ 1. Eigen ervaring met gebruik ICT in de les 2. Inzet ELO voor tekstbespreking 3. Inzet ELO voor grammatica-oefening 4.
Informatievaardigheden Introductie Biologie YBI_10306
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Informatievaardigheden
Opzetten itembank Voeding en Diëtetiek HHS
Informatievaardigheden NCP Ecologie II
Biologie/Bio-medische wetenschappen Blackboard Natasa Brouwer, AMSTEL Instituut.
Workshop: Digitale bordlessen. Even voorstellen. Anthony Verwijst I-Coach en leerkracht op bs. de LenS. Ervaringen: bordwerkprogramma's, coachen/begeleiden.
Tip 7: wissel je werkvormen af
Overdragen van Informatica-onderzoek Gerard Tel Blok 4, 2007/8.
Presentatie Beoordelingsporfolio
Hoe kan ik mijn persoonlijke instellingen in Digitale Bibliotheek bewaren In deze presentatie wordt voor twee onderdelen getoond hoe u dit kunt doen 1.
Startcollege B2 Psychologie
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Pilot Cursus Vakverbreding Toetsing 2008 Les 1 A.Materialen: A.Materialen: Reader is te vinden op Reader is te vinden op
Toetsing Faculteit Onderwijs Locatie Heerlen, Maastricht & Sittard Anneriet Florack september 2011.
Van papieren naar digitale tentamens Angela Peters, stafmedewerker toetsing, IOO 16 oktober 2014.
Expertiseteam Toetsenbank Digitaal toetsen 17 juni 2010.
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
Blackboard Nataša Brouwer, AMSTEL Instituut
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
Snel en eenvoudig nakijken en feedback geven met Turnitin
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Toetsen? Doe het zelf!.
ETUDE Toetsservicesysteem
ICTO-beleid van de Nederlandse universiteiten
Het online opzetten, afnemen, beoordelen en verwerken van toetsen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Lesgeven zonder cijfer?
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Toetsing Vakdidactiek 2.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Onderwijskunde en vakdidactiek 2
Cijferloos lesgeven bij talen
Ontwikkelingen zichtbaar
Transcript van de presentatie:

presentatie UKB Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente

presentatie UKB Gebruik toetsvragen  Bij de UT worden toetsen in elektronische vorm gebruikt bij het onderwijs in informatievaardigheden  Vanuit een database met vragen wordt in het programma QMP een toets samengesteld naar wens van de docent  Studenten kunnen vanuit de ELO (Blackboard) toegang krijgen tot de toets  Nadat een toets is gemaakt, kan er uitgebreide feedback bekeken worden; niet alleen welk antwoord goed of fout was, maar meestal ook waarom

presentatie UKB Doel van de toetsen: verschillende mogelijkheden Formatieve toetsing  Studenten vóór of tijdens instructie bewust maken dat ze nog maar weinig informatievaardigheden hebben en ook laten leren van de feedback  Toetsen na instructie, om student zelf te laten ervaren welke vaardigheden ze nu wel/niet hebben, eventueel met aan te raden bijspijkerprogramma

presentatie UKB Doel van de toetsen: verschillende mogelijkheden Summatieve toetsing  Toetsen na instructie, om te beoordelen of student nu voldoende informatievaardigheden heeft, meestal samen met een opdracht  Toetsen na instructie, om te beoordelen of de instructie aan doel beantwoord heeft

presentatie UKB Soorten toetsvragen  UBTwente gebruikt nu een database met 100 vragen in Ned. en Eng.  Diverse Vraagvormen: meerkeuze, match, ranking  Ingedeeld in 3 vakgebieden: Algemeen, Beta, Gamma  Ingedeeld naar ACRL norm: ACRL norm 1Kan aard en omvang bepalen van nodige informatie ACRL norm 2Kan informatie opsporen ACRL norm 3Kan informatie evalueren en verwerken ACRL norm 5Gebruikt informatie op een integere manier (Met speciale toets over gebruik APA-regels)

presentatie UKB Samenwerking: uitbreiding database  In de samenwerking Twente, UvA, VU, Leiden en Maastricht zijn nu plm 220 toetsvragen gemaakt  Jouw instelling kan ook meedoen! Belangrijkste voorwaarde: lever minstens 20 nieuwe toetsvragen met feedback. Je kunt dan beschikken over alle bestaande vragen  Informatie bij Marjolein Drent Bert Boxem