Effectief leesonderwijs Op onze school Leerkrachten voorstellen
Doelstelling van ons leesonderwijs Zoveel mogelijk leerlingen kunnen teksten van hun leerjaar vlot en met begrip lezen. 95% van de leerlingen moet aan einde van het leerjaar het gewenste niveau gehaald hebben.
Kenmerken van effectief leesonderwijs Duidelijke hoge toetsbare doelen Voldoende tijd aan lezen besteden Effectieve instructie Vroegtijdig signaleren Groepsplan van de leesontwikkeling
Lesopbouw Per aanpak zitten de kinderen bij elkaar Gezamenlijke start: doelstelling bespreken: Kern: Aanpak 3: na korte werkinstructie zelfstandig verder Aanpak 1+2: verlengde instructie met voor-koor-door Aanpak 2: eerste paar opdrachten gezamenlijk, dan coöperatief verder met de rest van de les Aanpak 1: begeleide verwerking en oefening Accent ligt op lezen. Bij aanpak 1 / 3 Gezamenlijke afronding
Lezen in groep 1-2-3 Werken met handpoppen Letter van de week Woord van de dag Thema-woordveld Groep 3 tot kerst letters aanleren Daarna woordjes maken, snelheid toetsen Eventueel huiswerk in groep 3
Lezen in groep 4-5-6 Vrij lezen met opdrachten Flitsen Estafette
Lezen in groep 7 en 8 Bakjeslezen Vrij lezen met opdracht Ralfi-lezen Flitsen Estafette Duo-lezen
Overige leesactiviteiten Pré-teaching van aanpak 1 werkboek Vloeiend & vlot Voorlezen Bieb in school Jaarlijks: kinderboekenweek, rode draad / voorleeswedstrijd Begrijpend lezen : nieuwsbegrip ( XL ) Woordenschat, belangrijk voor leesbegrip! Boekbespreking
Waarom? Leesresultaten werden overal minder Leesniveaus binnen één groep lagen ver uit elkaar Leesmotivatie behouden en verbeteren Doorgaande lijn binnen de school bewaren
En voor u … Voorlezen is leuk en erg zinvol Letters en woordjes spelenderwijs oefenen Leeshuiswerk Nieuwsbegrip xl Woordenschat Naar de bieb in Eersel of Veldhoven Laat kinderen met eigen woorden vertellen wat ze lezen Informatie om mee te nemen rondom voorlezen en leesfeitjes Samen komen we er wel. Vragen?????