Bijdrage Symposium ´Vaderschap in diversiteit´, 17 juni 2011

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Eigen kracht Vrijwillige kracht Professionele kracht
Leefgroepen in de kleuterschool
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Reflecties Onderzoek ‘Jeugdwerk met maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren’ Tineke Van de Walle Vakgroep Sociale Agogiek, Universiteit Gent Steunpunt.
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
Uitslag opdracht 2 (samsam, nr
Bruggen bouwen tussen school en thuis
MOBIELE PORNO? NEE, IK DOE NIET MEE
Dankdag 2012: Steun vaders en moeders in Oeganda..
Spel uit top 20 gamer.nl Grand theft auto V
ODENSEHUIS … Ontmoetingscentrum voor mensen met beginnende dementie en hun familie en vrienden Het aantal mensen met dementie dat thuis woont groeit gestaag.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Loverboys, onderzoek Verwey Jonker instituut Utrecht
Jeugd en Diaconaat Federatie van Diaconieën 23 maart 2013.
Europees Jaar In de EU : leven 85 miljoen mensen in armoede;
Ab Kan Restaurant beheerder.
EU Back to School Naam Gastdocent Titel / Functienaam.
Het OKC en (pedagogische) diversiteit
Triple P Divers Ervaringen met een opvoedprogramma in
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.
Het patchworkgezin: een nieuwe vorm van gezinsleven
De paal in Wesley Geerts 05 nov 2010.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Ervaring opdoen met versterken van informele netwerken bij opgroeien en opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut Regiobijeenkomst professionele.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Nieuwsbrief De tijd van je leven! Aanwezigheid meester Hans: Agenda:
“Let’s talk about you & me”
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
NAH BIJ EEN KIND ONTREGELT HET HELE GEZIN…. ÉN LANG
Vaderschap Versterken
Bereik en kwaliteit van ondersteuning voor alle kinderen en gezinnen VNG Congres Een wereld te winnen Rotterdam, Drie jaar Academische Werkplaatsen.
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
Ruimte om te leren Onderwijs in Zambia kinderen in Zambia willen naar school!
De collecte is bestemd voor Red een Kind. Red een Kind Red een Kind helpt kwetsbare kinderen en gezinnen in Afrika en Azië. Dit is Njoroge. Hij is zes.
PROBLEEMGEDRAG bij jonge jongens Een onderzoek om te komen tot een integrale aanpak voor TRANSVAAL een opdracht van stadsdeel Centrum Februari 2013 (presentatie.
Uw gemeente & mensen met een beperking
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG)
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Trees Pels Werkconferentie C4Youth Groningen 9 mei 2012 Advies pedagogische infrastructuur Amsterdam.
Lesstof over seksueel misbruik
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Jij bent okay! Een competentietraining voor jongeren met LVB en hun ouders met psychische en/of verslavingsproblemen Ivon Riemersma Junior onderzoeker.
Onderzoeks-project Pingjum “De rol van kunst en creativiteit in de veerkracht van dorps-gemeenschappen” Gwenda van der Vaart
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Sociaal netwerk methodiek
SHEETS TBV DEELTIJD EN VOLTIJD WEEK 2: DEEL 1 ‘SCHOOL MET DE 5 O’S’ ACHTERGRONDINFORMATIE School en Samenleving.
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Opgroeien in de stad les 3
B ELANG VAN OUDERS EN VRIENDSCHAPSRELATIES. I NHOUD Onderzoeksproject VMBO- scholen Deelstudie 1 Deelstudie 2 Deelstudie 3 Deelstudie 4 Besluit.
1 § 1: Met elkaar omgaan p140 § 2: Verliefd, verloofd, getrouwdp142 § 3: Als de relatie stuklooptp144 § 4: Samen of alleen?p156 § -: Soms loopt het andersp148.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
De Deltamethode.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
EEN GESPREK OVER AFHAKERS IN DE KERK ‘Mijn zoon / dochter gaat niet meer naar de kerk’
Intervisie Door: Chantal van der Gouwe.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Problemen in het onderwijs Leraren zijn niet gekwalificeerd en klassen zijn erg groot. Hoewel het onderwijs gratis is, zijn de bijkomende kosten hoog.
Nog veel meer foto’s zijn de downloaden op de site
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Transcript van de presentatie:

´Vaderschap is geen playstation´ Vaderschap versterken bij Afro-Caribische mannen Bijdrage Symposium ´Vaderschap in diversiteit´, 17 juni 2011 Dr. Susan Ketner Verwey-Jonker Instituut Sketner@verwey-jonker.nl

Achtergrond Deze lezing is gebaseerd op: Distelbrink, M. & Ketner, S. (2011). ‘Vaderschap is geen playstation’. Vaderschap versterken bij Afro-Caribische mannen. In: Pedagogiek. 31e jaargang, Nr. 1, pp. 53-67. Het lopende project ‘Vaderschap Versterken’ van de Kenniswerkplaats Tienplus, in opdracht van DMO Amsterdam. Publicatie: verwacht najaar 2011.

Inleiding Groeiende aandacht voor vaderschap Vaders andere behoeften dan moeders: vaders zijn geen manlijke moeders Culturele verschillen spelen een rol bij opvoedvragen Focus van mijn verhaal: Surinaamse vaders

Feiten en cijfers Surinaamse/Antilliaanse gezinnen: 50% eenoudergezin, waarvan meer dan 90% met alleen een moeder Gemiddelde autochtone gezinnen: 20% eenoudergezin, waarvan 83% met alleen een moeder

Vaders over vaderschap (1) “Van ze houden, zodat ze leren van zichzelf te houden” “Vaderschap is geen playstation. Je kunt het niet uitzetten en die joystick aan de kant zetten. Je bent vader of niet!”

Veranderende tijden: Moeder1: Kijk, vroeger zag je echt geen vader achter de kinderwagen lopen. Maar tegenwoordig zie je 90% van de vaders, de jonge jongens …deze generatie. Moeder2: Onze Surinaamse jongens! Moeder1: Met hun kinderwagens! En dan heb ik het echt specifiek over de Surinaamse jongens. Moeder krijgt bijval van verschillende anderen: De tijden veranderen hè. Vroeger was dat niet. Maar nu, ook al loopt die jongen met vrienden op straat, het interesseert hem niet.

De afwezige vader Het gemis aan vaderliefde en warmte; en het ontbreken van een band tussen vader en kind Dat een kind zich erg bewust kan zijn dat het ´iets mist´, omdat, zeker in Europa, een twee oudergezin eigenlijk nog steeds de norm is Dat kinderen, jongens én meisjes, manlijke rolmodellen missen. Dat is overigens een veel gehoorde klacht binnen opvoedondersteuning en hulpverlening in de breedte: pas op de middelbare school komen jongeren in aanraking met manlijke rolmodellen. Omdat er maar één ouder in het gezin is, is er gewoonweg minder aandacht voor de kinderen. De aandacht moet worden verdeeld. Een moeder heeft misschien minder gezag dan een vader, waardoor een kind minder snel wordt gecorrigeerd en een kind sneller op het verkeerde pad komt. Uit een gesprek met jonge jongens zelf komt echter naar voren, dat zij vinden dat hun moeder wel degelijk de wind eronder heeft!

Suggesties voor versterken vaderschap Achtergrond: Eerst in eigen netwerk: ´It takes a village to raise a child` Wantrouwen naar regulier aanbod Te weinig als vader aangesproken Suggesties: Praktische steun Ervaringen uitwisselingen Rolmodellen inzetten Et cetera

Kracht Aansluiten bij de achtergrond van de doelgroep Werken met rolmodellen en intermediairs Informele werving, outreachend Een platform voor uitwisseling van ervaringen Het combineren van activiteiten, ook doe-dingen Publiciteit Grote (vrijwillige) inzet betrokkenen

Kwetsbaarheid Grote (vrijwillige) inzet betrokkenen, naast regulier werk Tijdelijkheid Los van bestaande structuren

Hartelijk dank voor uw aandacht

Contactgegevens Voor meer informatie over de Kenniswerkplaats Tienplus en het onderzoeksproject ‘Vaderschap Versterken’: www.kenniswerkplaatstienplus.nl Contactpersoon: S. Ketner, sketner@verwey-jonker.nl