Geweldloze Communicatie (GC) Wat raakt mij daarin?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Chantal Bergers 7 februari 2013
Advertisements

< Filmfragment Alan Watts >
Mediërend leren op bs. Theresia
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Persoonlijk Leiderschap
Mindfulness Wat is mindfulness en wat kan
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Wat is wijsheid Terugblikje Weten dat je niets weet: en toch een goede keuze maken Pauze Gesprek: Beslissen zonder dé Waarheid Afsluiting We hoeven niet.
Visie, missie en kernwaarden
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Muziek: ‘Time to said goodbye’ (Sarah Brightman y Andrea Bocelli)
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
….een korte presentatie
Haptonomie.
Paul Revédi Consultancy sinds 1983
Goed vs Fout  Leven vs Dood
Even de tijd nemen... om verder te kijken dan wat te zien is...
GOD.
TRAINING PERSOONLIJK LEIDERSCHAP
Woord van Leven Mei 2011.
Effectief leiderschap
Zou dat GOD… kunnen zijn?
Muziek: ‘Time to said goodbye’ (Sarah Brightman y Andrea Bocelli)
Principe 6 Om te leren zijn tijd en ruimte nodig
Help, ik heb hulp nodig!. Help, ik heb hulp nodig!
Human Dynamics.
Geweldvrije Communicatie
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
In het ‘nieuwe’ leren maakt de docent veel gebruik van You Tube
Pass’t Montessorionderwijs ?
Mijn ideale manier van actief en samenwerkend leren Geraldine van Herk
DE KRACHT VAN WEERSTAND als invalshoek voor het creeren van draagvlak Wie zelf geïnspireerd is en daarin anderen laat delen met oog voor hun behoeften.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Lied: één en één is twee Tekst en muziek: Lee Ann Vermeulen en Christian Grotenberg Uitgebracht op: Kinderen voor kinderen 28 Uitgevoerd door: Kinderen.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Wel Jong, Niet Hetero 18/10/2013 Ilse Bockstaele
Een onverwacht feest Les 2
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen. E-learning module “Aan de slag blijven” Miranda Grootscholte Chantal Huinder Projectleider SBCMProjectleider STOOF.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Zodra er een begin is, volgt de rest vanzelf
Aanvaarding en tolerantie
OGW op de Firtel.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
© Inspiration Development Gemeenschapsvorming Vrij-Katholieke Kerk in Nederland Inleidende workshop 18 februari 2006 Markus & Brigitte van Alphen.
Communicatie en begeleiding
welkom op de Kerstviering van de Koningin Julianaschool in groep 7B
Verschillende rollen en stijlen
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Rots & Water Cyntia Bijl-Nouws Uitnodiging kijk-dag SoVa Donderdag 14 april 2016 Volgt uw zoon/ dochter SoVa-training.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
AUTHENTIEKE COMMUNICATIE Hoe je woordkeuze van invloed kan zijn.
Diana van Winden – Student Life Codarts Rotterdam van jonge dansers en musici.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Volksuniversiteit Zwolle
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,

Transcript van de presentatie:

Geweldloze Communicatie (GC) Wat raakt mij daarin? Sluit aan bij mijn proces van een levenlang leren Verbinding met mijn gevoel geeft innerlijke rust Een bijdrage leveren aan de wereldvrede Reinder Vrielink - februari 2010

Reinder Vrielink - februari 2010 Geloof Geen naam aan geven want dan krijg je vermenselijking Universele leefregels (principes) Pacifist GC past in deze filosofie Reinder Vrielink - februari 2010

Reinder Vrielink - februari 2010 Harris (1967) Ik ben o.k., jij bent o.k. Het begin van een levenlang leren Reinder Vrielink - februari 2010

Human Dynamics 3 principes: Mentaal, Emotioneel en Fysiek Mentaal Het mentale principe maakt denken mogelijk, het hebben van een visie en objectiviteit, geeft structuur en overzicht, richt zich op voor ons belangrijke waarden.   Emotioneel Het emotionele principe is meer subjectief van aard, draagt zorg voor interactie en communicatie met anderen, het zorgt voor verbinding met gevoelens van anderen en jezelf. Fysiek Het fysieke principe is gekoppeld aan onze acties, het is op de praktijk gericht, plaatst feiten en gebeurtenissen in een grotere context en brengt hierin samenhang aan. Reinder Vrielink - februari 2010

Reinder Vrielink - februari 2010 Human Dynamics 5 persoonlijkheids dynamieken (gelijkwaardig!) Mentaal-Fysiek Emotioneel-Mentaal Emotioneel-Fysiek Fysiek-Emotioneel Fysiek-Mentaal Verschillende manier van communiceren Verschillende leerstijlen Verschillend in de manier van werken Reinder Vrielink - februari 2010

Reinder Vrielink - februari 2010 Human Dynamics Reinder Vrielink - februari 2010

Reinder Vrielink - februari 2010 Stephan R. Covey Tussen stimulus en respons zit ruimte, die je kunt benutten om keuzes te maken Wie je vandaag bent daar heb je gisteren voor gekozen Wat je denkt creëer je Reinder Vrielink - februari 2010

Stephan R. Covey De zeven eigenschappen van effectief leiderschap Reinder Vrielink - februari 2010

Coach opleiding (leerling- en gezelcoach) GROW model Goals Reality Options Will Het waardevrij waarnemen, ook van mijzelf, was de eye-opener Reinder Vrielink - februari 2010

Reinder Vrielink - februari 2010 W. Timothy Gallwey De werk driehoek enjoyment learning performance Reinder Vrielink - februari 2010

Geweldloze Communicatie Waarneming Gevoel Behoefte Verzoek Reinder Vrielink - februari 2010

Geweldloze Communicatie Met giraffe oren luisteren Onder elk oordeel schuilt een behoefte. Onder een negatief oordeel een niet vervulde behoefte Verbinding met mijn gevoel Welke behoefte schuilt daaronder Het doen van een verzoek Reinder Vrielink - februari 2010

Geweldloze Communicatie Geeft innerlijke rust Door verbinding met de ander betere communicatie Leef meer in het nu: aandachtiger leven Geeft kracht en zelfvertrouwen Reinder Vrielink - februari 2010 Reinder Vrielink - februari 2010

Geweldloze Communicatie Mooie oneliners van Marshall Rosenberg: Geweld is een tragische uiting van onvervulde behoeftes Never hear what they think about you, then you will live longer Being me, Loving you Reinder Vrielink - februari 2010 Reinder Vrielink - februari 2010

Geweldloze Communicatie Lastige onderwerpen: Emoties zitten in je hoofd, gevoel zit in je lijf. Mededogen kunnen ontwikkelen voor kampbeulen. Het belonen van goed gedrag, daar worden dezelfde vraagtekens bij gezet als bij het straffen van slecht gedrag. Reinder Vrielink - februari 2010

Geweldloze Communicatie Nieuw element: Een overheersingschool (de school of de leraar bepaalt het leerdoel) wordt getransformeerd naar een levenverrijkende school (leerling en leraar bepalen samen het leerdoel) Reinder Vrielink - februari 2010

Reinder Vrielink - februari 2010 What’s next NVC gecertificeerd trainer? Train de trainer en/of Meditatie? Literatuur bestuderen over mededogen en over het leven van mensen die mededogen toepassen Reinder Vrielink - februari 2010

Reinder Vrielink - februari 2010 Literatuur Baar van, B. (2009) Dalai Lama Wijze van deze tijd. Uitgeverij Bert Bakker Amsterdam Bergström, B. (2001) Ieder kind verdient specifieke aandacht. Runa Förlag Covey, S.R. (2001) Prioriteiten. Uitgeverij Business Contact. Amsterdam/Antwerpen Covey, S.R. (2002) De zeven eigenschappen van effectief leiderschap. Uitgeverij Business Contact. Amsterdam/Antwerpen Covey, S.R. (2005) De 8ste eigenschap Uitgeverij Business Contact. Amsterdam/Antwerpen Gallwey, W. T. (2000) Spelenderwijs werken. Uitgeverij Nieuwezijds Harris, T.A. Ik ben ok Jij bent ok. Ambo/Anthos Uitgevers Kamphof, T. (2007) Thich Nhat Hanh Mededogen is zonder grenzen. Zijn visie en zijn leven. Uitgeverij Ankh Hermes bv Deventer Rosenberg, M.B. (1998/2003) Geweldloze communicatie. Lemniscaat Rotterdam Rosenberg, M.B. (2007) Gelijk hebben of gelukkig zijn. Uitgeverij de Zaak Rosenberg, M.B. (2008) De taal van de vrede. Uitgeverij de Zaak Rosenberg, M.B. (2009) Levenverrijkend Onderwijs. Uitgeverij de Zaak Seagal S. and Horne D. (1997) Human Dynamics. Peagasus Communication Inc. Cambridge. Reinder Vrielink - februari 2010