(godsdienst)sociologie Tiltenberg-St. Bonifatius Jaar I-II, major Code VIII.3.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Feb 2014 Leiderschap & Professionele Ruimte Joost van der Stoep Organisatiewetenschappen (VU Amsterdam) Organisatie en Personeelsbeleid Rijk (BZK)
Advertisements

Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Nederland participatieland?
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
Christendom in Nederland
ONTMOETING ZET JE OP WEG OKTOBERCAMPAGNE 2012 ontmoeting  dialoog  solidariteit.
(godsdienst)sociologie
Presentatie Vereniging VOS/ABB
De Islam.
(godsdienst)sociologie
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Traditionele Belgische breuklijnen
Levensbeschouwing en maatschappelijke participatie Is levensbeschouwing nog steeds een motiverende factor voor participatie? Sarah Botterman – KULeuven.
Functionalisme: basiskenmerken
2.5 Goden en heiligen Kenmerk:
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Uitleg bij 82-89, historische vaardigheden
Voorstelling 6de leerjaar
De bijbel: een (g)oude(n) gids Studienamiddag Faculty Club Leuven 22 februari 2006 De bijbel: een (g)oude(n) gids De bijbel: een (g)oude(n) gids Bijbelse.
§1 Nederland verzuilt.
1.
Hoofdstuk 2 Socialisatie.
Remonstranten en Doopsgezinden Vergelijkenderwijs
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Stellingen ter discussie. Op school en tijdens de lesuren is deelname aan de vieringen voor alle leerlingen verplicht.
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Leven en werken uit de KSL Oude en nieuwe solidariteit in de open samenleving Prof dr. Fred van Iersel Universiteit van Tilburg.
Hoofdstuk 6: waarden, normen en instituties
Samenwerken Werken in Teams.
Politieke partijen en stromingen tot 1940
Docent: Anco R.O. Ringeling
Een Christelijke samenleving
Sociologie Cultuur en Context J1.3. Bezetting Maagdenhuis Jeugd en muziek.
VOGGP- opdracht bespreken. Uitleg. Opdrachten. Filmpje Crash Course.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.
Hopelijk verfrissende beschouwingen over zgn. ‘normaal’ en ‘afwijkend’ maçonniek gedrag, maar evenzeer over het belang van ‘multiculturele maçonnieke ontmoeting.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
sociologie en diversiteit
Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos). Onderwerpen Levensbeschouwing en Ikos Openbaar onderwijs.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). Module 1 Introductie Informatie op 5 lessen: 21 februari, 7, 21, 28 maart,
Sociologie en Diversiteit hoorcollege 4
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de openbare school.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
Radicaal, orthodox of extremist?
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 5 Onderdeel : CULTUUR
Voorstelling van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST. Doel van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST Kinderen helpen om te groeien als mens en te bouwen aan een eigen.
Geloof in de samenleving en de rol van de overheid
Introductie Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
Culturele diversiteit
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Monniken en ridders 5.4 De opkomst van de Islam
Paragraaf 10.3 ‘Naar de verzuilde samenleving’
H1 Hoe word je wie je bent?.
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
De Islam Circa 610 n. C..
Diversiteit binnen de kinderopvang: Over leren kennen van verschillende geuren, kleuren en smaken ICC Gent 2 april 2015 Naïma Lafrarchi Onderzoekster.
Sociologische paradigma’s
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
De Islam Circa 610 n. C..
Aangeboren of aangeleerd?
Aangeboren of aangeleerd?
§6.3 Cultuur en samenleving
Transcript van de presentatie:

(godsdienst)sociologie Tiltenberg-St. Bonifatius Jaar I-II, major Code VIII.3

Les 2 Religieuze organisaties

Stelling Een islamitische zuil helpt bij de integratie van moslims, zoals dat bij katholieken en gereformeerden ook het geval was

Groepen Jager/Mok: Grondbeginselen der sociologie Positie: de plaats die iemand inneemt in een netwerk van andere posities Groepering: mensen die op basis van hun positie met elkaar interacteren Rol: min of meer bindende verwachtingen t.a.v. het gedrag van een persoon die een positie bekleedt Status: de maatschappelijke waardering voor een bepaalde positie

Regeling sociaal verkeer Jager/Mok: Grondbeginselen der sociologie Cultuur: gedeelde expliciete waarden, doeleinden en verwachtingen tav posities in een samenleving Waarden: meer of minder bewuste collectieve vooronderstellingen omtrent wat mensen als goed en juist en daarom als nastrevenswaardig beschouwen Normen: min of meer bindende verwachtingen inzake het handelen van de leden van een groep of samenleving Instituties: vaste, collectieve gedragspatronen

Religieuze organisaties (p. 56) LEGITIMITEITLEGITIMITEIT Uniek Pluralistisch Spanning samenleving positiefnegatief KerkSekte DenominatieCult

Verzuiling Inrichting en opbouw van de samenleving op basis van organisaties op levensbeschouwelijke grondslag Doelen: -Beschermen van de leden voor de moderne samenleving -Bemiddelen van de moderne samenleving -Herkerstenen van de moderne samenleving

Zuilstructuur en moderne samenleving Historisch bepaalde ( ) vorm van religieuze organisatie Verbonden met moderne samenleving Verticale integratie Exclusieve organisatie Ook kleine kerken, andere groepen, andere landen

Marokkanen in Nederland

Ontwikkeling religieuze organisaties Startpunt: -In elke samenleving zijn religieuze specialisten -nieuwe bewegingen uit sociale veranderingen

Institutionalisering Zorg dragen voor continuïteit en middelen Taakverdeling Behoud leden en opvang nieuwe leden

Bureaucratisering Formele voorschriften Rationele/professionele deskundigheid Hiërarchische gezagsstructuren ‘ijzeren wet oligarchie’ (Michels: organisatorisch zelfbehoud)

Gevolgen Kerken meer geaccepteerd in de omgeving Kloof tussen leiders en volgelingen Socialisatie en identificatie geringer Kerken meer gelijkvormig Stem kerken in samenleving zwakker Minder nadrukkelijk inspelen op veranderingen

Ontkerkelijking Structuur en cultuur Minder leden Geringere participatie kerkelijk leven Minder sterk betrokken op geloof Is het wel ontkerkelijking dat verklaard moet worden?

Leden RKK NL (kaski) JaarAantal x 1.000% bevolking , , , ,6

Kerkbezoek RKK (KASKI) JaarAantal x 1.000% kerkbezoek , , , ,4

Geloofsovertuigingen (God in Nederland 2007) RKKPKNOverige kerkleden buitenkerkelijken Theïst Xr God’s Zoon Bidden: enkele keren per dag Leven na de dood Leven na de dood: Hemel Beslist/eigenlijk wel gelovig Geloof zeer grote betekenis

Einde conventionele christendom? Geringer ledenaantal Lagere deelname kerkelijk leven Minder aanhang traditionele christelijke waarden Kleinere rol Chr.. organisaties in en op samenleving Financiële en pastorale crisis

Opties Handhaven traditie? Aanpassing samenleving? Spanningsveld uithouden?

Stelling Een islamitische zuil helpt bij de integratie van moslims, zoals dat bij katholieken en gereformeerden ook het geval was