Testprogramma’s en het VO-protocol. 2 Fases van het VO-protocol 1signaleringsfase 2intakefase 3strategiefase 4onderzoeksfase 5integratie- en indiceringsfase.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Optellen en aftrekken tot 20
Advertisements

Van diagnostiek naar handelen bij zwakke rekenaars en dyscalculici
Gecijferdheid Negatieve getallen.
Voorrangsregels bij rekenen (2)
- Hoe noem je uitkomsten?
Prestatiemonitor 2009 Steenwijkerland. Prestatiemonitor 2009 in opdracht van.
WELKOM BIJ DIT SPEL VOOR HET EERSTE!!! DIT GAAT OVER: + en – tot 20 KLIK OP DE MUIS OM DE SPELREGELS TE LEZEN!!!
Rekenen in groep 1 t/m 4 De doorgaande lijn.
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Leer de namen van de noten 1
Op naar groep 8! Entreetoets Groep 7.
H1 Basis Rekenvaardigheden
Thema 2: Signaleren van leerlingen met dyslexie Instrumenten en observeren Het gebeurt nog zeer regelmatig dat leerlingen in het basisonderwijs niet als.
Werkwijze groep
Informatieavond 2 Groep 3.
Informatie avond groep 8
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
Van idee tot digitaal materiaal
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Management en Organisatie
Leer de namen van de noten 2
Informatie avond groep 8
MUISWERK TESTPROGRAMMA’S
Rekenen en Rekenproblemen
Dyslexie op ‘alle leeftijden’
Informatie-avond Groep 3/4
Welkom op de informatieavond van groep 7
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Informatieavond Pelikanen
Welkom in groep 7 ! Groep 7 drie dagen apart.
Diagnostische toetsen voor het MBO
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
Vergelijkingen oplossen.
Welkom.
Voorrangsregels bij rekenen (1)
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Leerlijnen in relatie met de methode
ware bewering niet ware bewering open bewering
Informatie avond groep 7b
Hoogbegaafdheid en dyslexie
Informatie avond Groep 3 22 september Start van de dag inloop vanaf 8.15 – 8.30 uur werk afmaken of kiezen kring - viering - Trefwoord - kringgesprekken.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
GRAAF HUYN COLLEGE.
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Op de informatieavond van groep 6
Informatieavond groep 4
ASTRID GEUDENS HOOFDAUTEUR.
Welkom in groep 4b informatieavond ‘15-’16
Stichting Onderwijs der EBGS MTD Workshop 2015
Stoomcursus Zwolle. Agenda 1.Uw onderwijsvisie 2.Didactische uitgangspunten van Muiswerk 3.De Lerarenkamer 4.Voortgang monitoren, evalueren en bijsturen.
Informatieavond groep 6, Gemaakt door: Christine Vogels Connie Deiss Yvette Mansveld.
Beleidsplan Rekenen & Wiskunde Edwin Hortensius. Maatwerk in taal, rekenen en wiskunde Uitgangspunt is het LEREN continu afstemmen op de individuele behoefte.
Thema 3: Signaleren van leerlingen met dyslexie. Passend onderwijs Elke school een zorgplicht Elke leerling een passende onderwijsplek Samenwerking in.
Spelling & Dyslexie 2 week
SWV Slinge-Berkel Woensdag 9 november 2016
Programma informatieavond groep 7
Wat is algebra? Rekenen is het werken met getallen. Er zijn vier hoofdbewerkingen: optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. Verder ken je de bewerkingen.
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
SWV Slinge-Berkel Woensdag 8 november 2017
Hoofdrekenen 1.
WinPak32: Windowspakket
Welkom in groep 5 jaarklas. Een korte impressie van: directe instructiemodel het lesrooster. waar wordt bij de lln een beroep opgedaan. de leerstof van.
SWV Slinge-Berkel Woensdag 7 november 2018
Voorkennis Wiskunde Les 3 Appendix §A.5 en A.6.
Hoofdrekenen 1.
Transcript van de presentatie:

Testprogramma’s en het VO-protocol

2 Fases van het VO-protocol 1signaleringsfase 2intakefase 3strategiefase 4onderzoeksfase 5integratie- en indiceringsfase 6adviesfase

3 Waarom (ook) digitaal testen? U wilt méér dan alleen screenen op dyslexie; U wilt een meer gespecificeerde output; U wilt vervolgonderzoek doen; U wilt minder nakijk- en invoerwerk.

4 Nadelen van digitaal testen afhankelijkheid van systeembeheer; invoeren van leerlingen kost tijd; computerlokaal nodig met goede computers; digitale testen kosten geld.

5 Méér dan alleen dyslexie... Suite 3 Engels/Frans/Duits Spelling Tekstbegrip Woordkennis Muiswerk Testprogramma’s voor meten van capaciteiten en signaleren van achterstanden en leerproblemen Suite 2 Rekenen/wiskunde Hoofdrekenen Ruimtelijk inzicht Snelrekenen Suite 1 Nederlands Spelling Tekstbegrip Flitstoetsen Woordkennis Zinsbouw Gratis toevoegingen: ICT-toets en toets Studievragen

6 Muiswerk Spellingtest Woorden typen in context ; Geluid via kop-telefoon; Duur 10 minuten; Output: presentatie van fouten en specificatie in luister-, regel-, en inprentspelling.

Output Spellingtest

8 Tekstbegriptest Doel: signaleren problemen met begrijpend lezen op 3 niveaus: Tekstbegrip 1, 2 en 3; In output uitsplitsing in micro-, meso-, en macrovragen; Drie of meer teksten met driekeuzevragen; Duur minuten.

9 Flitstesten Doel: signaleren van problemen met onthouden van woordbeelden (orthografie), met fonologische verwerking en met geheugenspan; Vier toetsen: geflitste pseudo-woorden herkennen (1), intypen (2), omkeren en intypen (3), cijferreeksen herkennen (4); Laagfrequente lettercombinaties. Per test 5-8 minuten

10 Woordherkenning Doel: onderzoeken van de beschikbaarheid van woorden in het langetermijngeheugen en van orthografische capaciteiten Klik op een goed Nederlands woord, werk snel! prum rump narp rant ramp marp

11 Zinsbouwtest 40 zinnen waarin een fout kan zitten Vergelijkbaar met subtest Zinnen van de Differentiële Aanleg Test (DAT ‘93) In output specificatie in vijf categorieën

12 Woordkennistest Adaptief: vijf niveaus, instroom in niveau 3; Lengte is variabel; Output geeft woordkennisniveau 1 t/m 5 aan.

13 Wiskundetesten Hoofdrekenen: optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen; Rekenen en Wiskunde 1 en 2: cijferen, breuken, procenten etc.; Ruimtelijk inzicht; Snelrekenen: hoofdrekenen onder tijdsdruk (automatisering van het basisrekenen).

Output Rekenen en Wiskunde 1

15 Testmateriaal Engels, Frans, Duits Tekstbegrip 1 en 2: verschillende niveaus; Spelling A en B: paralleltoetsen, output vlg. indeling Van Berkel: basis-, regel-, opbouw-, en inprentspelling; Sluit aan op Remedioom; Ook woordkennistest; Bij Engels ook spelling- en woordkennis Eibo- woorden.

16 Protocollen instellen Automatisch testonderdelen ‘afspelen’ Voor verschillende doelgroepen Met aansluitende profielafdrukken per leerling of groep

17 Afdrukmogelijkheden per test per leerling per groep

18 Profiel per leerling

19 Profiel per groep

20 Samenvattend Vo-protocol is enorme aanwinst; U wilt in de signalerings- en/of in de onderzoeksfase misschien meer of anders testen; Digitale testen van Muiswerk kunnen in dat geval wellicht worden ingezet.