Workshop 6: Nieuwe wegen bij LOB

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorstromende loopbaanbegeleiding; hoe maken we er samen werk van?
Advertisements

PAL Peer assisted learning Peer support in het onderwijs
HAVISTEN COMPETENT
LOB-middag Haaglanden
Programma – Voorstellen & verwachtingen
Digitale middelen ter ondersteuning van het leren schrijven
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Infoavond MAVO 3 9 oktober 2012
Titel presentatie. Voortgang S-factor op 19 jan ‘10 “De succesvolle leerloopbaan in Zorg en Welzijn” •Doelen: “Rome” •Waar staan we? •Voor gaan we naartoe?
Peter Adriaenssens voorspelt dat 30% van onze jeugd problematisch gedrag zal gaan vertonen, wat betekent dat bijna een derde van het toekomstig talent.
Project Stimulering LOB
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
Fases Overstap VO-MBO Oriënteren Kiezen Aanmelden = inschrijven Intake
Loopbaanorientatie- en Begeleidings
Adri Verhoosel, Avans Hogeschool
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
© team 3 Ouderavond 2013 Dinsdag 24 september 2013.
Van idee tot digitaal materiaal
Programma VSV middag 15 mei uur inloop en ontvangst -13
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
VTB Technasium Vakcollege
Welkom op de ouderavond van klas 3
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Kies Precies Sanne Nout, Raimond Fraanje. Inhoud Voortraject samenwerking wijk(visie) Sleutelmoment Group Model Building Aanpak Kies Precies programma.
Welkom MAS
Maatschappelijke Stages
Door oplossingsgericht begeleiden naar opbrengstgericht werken
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
LOB Loopbaan Oriëntatie & Begeleiding
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Start kennispraktijknetwerk Vraag- en aanbodanalyse
Maatwerk in (op)scholing project 1 1. Waarom?  30% van de lessen in Rotterdams VO door onbevoegde leraren  7% nog niet compleet bevoegd  23% geheel.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Voorlichting Kellebeek College
LOB De VO-school als regisseur
Op naar…
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
Van ICT-coördinator naar ICOACH
Wat heeft TOI BLUE gebracht?
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
(LoopbaanOriëntatie en -Begeleiding)
DE JUISTE SCHOOL VOOR ELK KIND
De Maatschappelijke Stage (MaS) op het Lorentz Lyceum
Welkom op de ouderavond van klas 3 Schooljaar
Online leergang LOB stimulans voor LOB-ontwikkeling
Doorstroomcijfers beschikbaar en dan ???
OPLEIDING ONDERWIJSASSISTENT
Programma uurOntvangst met verjaardagstaart uurOfficiële opening en presentatie van de resultaten van 1 jaar kwartier maken uurCarrousel.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
VAKSCHOOL Werkmiddag
Handelingsgericht Werken
Lerend Netwerk LOB Eem vmbo-mbo 29 januari 2015 Workshop 9: ‘Teamtraining Gespreksvaardigheden’ door Gideon Hertog Lerend Netwerk Bijeenkomst 29 januari.
Workshop studiekeuze 10 december 2014
Basiskennis LOB.
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Wat willen we in de bovenbouw? Klas 3 – Junior Company – 2 weken stage met economisch gerelateerde opdrachten. – Bedrijfsbezoeken – Ondernemer in de klas.
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
LOB in het PTA van het VMBO
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Loopbaan oriëntatie en begeleiding (SLB)
LOB als doorlopende lijn
Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
School & Jobs Kesteren Netwerk voor beter voorbereidend beroepsonderwijs dat nauw aansluit bij de vraag van de plaatselijke arbeidsmarkt
Basiskennis LOB.
Juni juni 2018 najaar 2018 december 2018 Subsidie beschikbaar gesteld door minister Slob voor dekkend aanbod ondersteuning aan leerlingen.
Transcript van de presentatie:

Workshop 6: Nieuwe wegen bij LOB Valentijn van Waalwijk

LOB van losse lob activiteiten naar een LOB beleid is onderdeel van vernieuwing vmbo gaat uit van een visie is breed gedragen in de school samenhang LOB draagt bij aan vermindering uitval 30% onderzoek VO raad ‘nieuwe’ aspecten als ervaringsleren ouderbetrokkenheid

w Belang van een goed verankerd LOB beleid Er is een duidelijke relatie tussen studiesucces en de LOB-activiteiten onderzoek VO raad “LOB Visie houdt in dat de ontwikkeling van competenties die je nodig hebt om je loopbaan zelf vorm te geven, integraal onderdeel moet zijn van je leerloopbaan. Ervoor zorgen dát ze in de buitenwereld ervaringen op kunnen doen, dát ze een reëel studiebeeld kunnen krijgen. Daarom zal samenwerking met bedrijfsleven, ouders, en andere partners steeds belangrijker worden.” Dir. SG Were Di https://www.youtube.com/watch?v=RGfGAK854kM

Het belangrijkste onderdeel van LOB, op basis waarvan leerlingen een keuze maken, is het opdoen van ervaringen en daaruit leren. Ervaringen doen leerlingen op tijdens stages, bijbaantjes, enz. Daaruit leren gebeurt door met leerlingen over deze ervaringen in gesprek te gaan, de loopbaanreflectiegesprekken. Bron: www.vernieuwingvmbo.nl

(ver)nieuwe(nde) initiatieven er is nog ruimte voor initiatieven van VO scholen op het gebied van LOB en met een duidelijke link naar het voorkomen van VSV voorbeeld 1 =>

Tutorleren Het Stedelijk sterk geënt op Peer mentoring zoals o. a Tutorleren Het Stedelijk sterk geënt op Peer mentoring zoals o.a. op De Waerdenborch draait -Leerlingen leren van elkaar op sociaal-emotioneel en cognitief gebied. -Maatwerk mogelijk -Leerlingen krijgen zicht op elkaars kwaliteiten -Leerlingen kunnen zich expert voelen op hun eigen niveau. -Het motiveert Tutor en Tutee -Voorkomt VSV

De Tutor -leert zich te verplaatsen in de gevoels- en denkwereld van de tutee. -versterkt eigen kennis door bekende stof uit te leggen aan een ander -zelfvertrouwen groeit, merkt dat je iets aan een ander kunt leren. -ontwikkelt zijn didactische vaardigheden. -draagt bij aan de persoonlijke ontwikkeling en groei van de tutee.

De Tutee -ontwikkelt zich verder op het gebied waar hij begeleiding in krijgt, -raakt meer gemotiveerd, aangezien hij de stof beter zal begrijpen. -ervaart de tutor op een nieuwe, gezaghebbende manier. -beleeft de verschillende opleidingsniveaus op een andere manier.

Uitvoering Werving tutoren Inschrijfprocedure tutees begeleiding door docent per deelschool Scholing docenten en tutoren, Train de trainer principe Leerlingen worden als tutee aangemeld vanuit de rapportvergaderingen en leerling-besprekingen. De tutor en tutee komen bij elkaar in specifieke daltonuren in de week.

Voorgestelde omvang project in uren Opzetten project door projectbegeleider, 30 uur Scholing begeleiders mavo/lyceum, 48 uur Opzetten communicatiemiddel onderling 12 uur Scholing begeleiders vakcollege, 16 uur

Voorbeeld 2 LOB visie en beleidsplan is gebaseerd op de 5 Loopbaancompetenties Capaciteitenreflectie Motievenreflectie Werkexploratie Loopbaansturing Netwerken =>

initiatief rond de 5e LOB competentie: Netwerken is heel erg aan het begin, maar idee en enthousiasme zijn er In Zutphen willen scholen zich oriënteren op ‘On Stage’ https://www.youtube.com/watch?v=QtOnhsWL4uM Doel: 1 jaar om te kijken of er mogelijkheden zijn om een pilot te starten in 2015. Samenwerking tussen scholen is nodig.

Niet nieuw maar ook niet onmogelijk: Stimulering LOB visie en beleid VSV Mentoring Projecten VSV Training loopbaanreflectiegesprekken VSV Bedrijfsbezoeken VSV Ouderbetrokkenheid bij LOB VO raad Havisten Compleet aansluiting Havo - Hbo Speeddaten On Stage etc. etc.

Kijk naar je LOB beleid. Is er visie en draagvlak. Wensen Kijk naar je LOB beleid. Is er visie en draagvlak? Wensen? vraag docenten leerlingen en ouders of ze het LOB beleid herkennen - Zoek naar initiatieven die aanvullend zijn - Benut potentieel eigen medewerkers - het is te realiseren, inspirerend en leuk - het is te borgen in de structurele onderwijsactiviteiten van de school.

LOB initiatieven kunnen in 2014 / 2015 nog uitgevoerd worden LOB initiatieven kunnen in 2014 / 2015 nog uitgevoerd worden. VSV steunt tijdelijk, denk aan de borging Nieuwe initiatieven kunnen mogelijk opgenomen worden in VSV 3e tranche 2015-2018… Ondersteuning VSV Kijken naar haalbaarheid en mogelijkheden Ondersteuning bij het schrijven projectplan, opzetten en indienen begroting

Informatie Tutorleren. Het Stedelijk Peer Mentoring Informatie Tutorleren Het Stedelijk Peer Mentoring De Waerdenborch LOB Visie en beleidsontwikkeling VSV Training loopbaanreflectiegesprekken Bedrijfsbezoeken On Stage www.onderwijsonstage.nl http://www.vo-raad.nl/userfiles/bestanden/catalogus_ouderbtrokkenheid_web.pdf www.vsvstedendriehoek.nl http://www.havistencompetent.nl