Help! De schoolleiding wil het ERK invoeren!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Advertisements

Implementatie ECK Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal 1.
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Harmonisch samenwerken met personeel en vrijwilligers Samen vrijwilligen! Vlaams Steunpunt Vrijwilligerswerk - Antwerpen 4 maart 2014.
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
Leren in een ICT - context. een verhaal in beeld brengen…
Men vraagt zich af waarom …??
Welkom Dyslexie op Het Vlier.
Taalportfolio in Action
Bouwsteen Traject OP Maat Foto’s voor poster. Inleiding Steeds vaker worden scholen geconfronteerd met leerlingen die getalenteerd, hoog intelligent of.
Jacob Molenaar en Alex van Essen (Toetsplaza)
Leerwegen in het VMBO BB/ KB
Werken naar onderwijsbehoeften
Logical Framework Approach
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Oplossingsgericht coachen
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
Onderwijskundig ontwerpen
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Middengebied Vlissingen. Wie Zijn Wij? Jongeren uit het Middengebied Wij werken samen in en voor onze wijk Zijn ontstaan vanuit het BOS-project.
Integratie van ICT in de vakken Zin en Onzin van Leren met ICT Themaconferentie VOR 2004 Joke Voogt, Paul Groot en Willem Bustraan.
Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?
HUMAN MOVEMENT & SPORT er in 2028 uit?
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Aan de slag met competenties beoordelen
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
First ID project Waterlant-Ydoorn
Nauwkeurige en betrouwbare massabalansen gewenst
Studiemiddagen NT2-toetsen 23 april Koning Willem I College
Welkom Dyslexie op Het Vlier.
Is participatie te meten?
Beoordelen met behulp van rubrics
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Verandermanagement Project- en Verandermanagement
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Cultuurprofieldoelen;
Vraag de leerlingen om tijdens de lessen aantekeningen te maken.
Sirius audit commissie: lessons learned Ariana Need.
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
Vernieuwing van het bovenbouwonderwijs zonder kwaliteitsverlies
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Margot Fleuren Mascha Kamphuis
Veranderen, Haal er uit wat er in zit!. Programma: Voorstellen Wat verandert er bij jullie? Veranderen. Welke processen spelen er? Model. Hoe kijk je.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
RTTI – kennismaking en ervaring
Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Mei 2015 Dhr. B. Korenstra c.b.s. de Vuurvlinder.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 1: analyse.
ANALYSE 3 INFANL01-3 WEEK CMI Informatica.
Cultuur Quiz Atlas College Wat is nou iets dat jullie best nog wel eens zouden kunnen leren? Het woord perfectie hebben wij uitgevonden! A Anders,
Als je nog geen idee hebt …
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Hoe wat wie wanneer? Draaiboek maken Boek: Methodisch begeleiden
Succesvolle intelligentie (Sternberg)
15 september 2014 Help, ik heb geen e-depot Workshopleider: Jeroen Jonkers Begeleiding: Margriet van Gorsel.
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
SportOriëntatie en ondernemen. Waarom Sport(Oriëntatie)? Sport is belangrijk voor jongeren:  Leren bewegen  Leren over bewegen  Bewegen socialiseert.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Omgevingsonderwijs Wat? Leren in en van de (eigen) omgeving Waarom?
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Creativiteit op X11 Sigrid Loenen en Pascal Marsman, 16 november 2010
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Gepersonaliseerd leren
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Help! De schoolleiding wil het ERK invoeren!

Programma Veel docenten Duits zijn druk bezig met de implementatie van het ERK op hun school. Hoe doen ze dit en wat zijn de struikelblokken? Wat werkt wel en wat niet tijdens het implementatieproces op school? Aan de hand van praktische voorbeelden maakt u kennis met verschillende handige hulpmiddelen om het ERK bij u op school te implementeren, zonder in de bekende valkuilen te vallen.

Bron: http://www.slo.nl/organisatie/recentepublicaties/werkveld/ In deze publicatie leest u wat er allemaal gebeurt wanneer de MVT-docenten van een school de eerste stappen ondernemen om het ERK te implementeren De negen scholen die worden geportretteerd, zijn in een tweejarig traject door SLO begeleid bij de implementatie van het ERK in hun talenonderwijs SLO is telkens uitgegaan van hun specifieke context en behoeften

Vragen? Hoe zit het bij u op school? Op welke vragen wilt u vandaag graag een antwoord hebben?

CSG Anna Maria van Schurman (p.41) Voorbeeld 1 CSG Anna Maria van Schurman (p.41) Voorbeeld taak Voorbeeld beoordeling taak Voorbeeld leerlingen

Voorbeeld 2 Comenius College (p.14) Voorbeeld papieren taalportfolio Voorbeeld keuzeformulier Voorbeeld communicatie

Planmatig werken: ADDIE model Hulpmiddelen Planmatig werken: ADDIE model Analyse Implementatie Evaluatie Design Develope

Hulpmiddelen Systematisch weken: curriculaire spinnenweb

Hulpmiddelen www.erk.nl

Struikelblokken 10 dingen die wERKen wERK in het veld (p.51) (59)