Kinderen en hun sociale talenten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kijk op Talent Ouderbijeenkomst
Advertisements

Gebruik van enquête voor teamleiders binnen Scouting Academy
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Informatieavond 22 april 2013
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Welkom bij Leefstijl.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Workshop Knallende ruzie
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
St. Martinusschool Hoe loopt de ontwikkelmotor? 1.ik voel me groot 2.ik kan het… zelf! 3.ik ben in verbinding betrokkenheid en welbevinden zelfstandig.
Beroepsproduct Domeinverdieping Owe 62 Heidi van Cuijk 2010/2011
Workshop Relationele en seksuele vorming
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Integriteit in de praktijk
Godsdienst.
1. Levensbeschouwing en communicatie
1. Levensbeschouwing en communicatie
Introductie ESIS B 8 oktober 2012 | teambijeenkomst 1.
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
WELKOM OP DE INFORMATIEAVOND VAN GROEP 6. EVEN VOORSTELLEN……..
Les 13 Presenteer jezelf (2) Leerjaar 1 Informatiekunde - Presentaties maken.
Voorlichtingsavond groep 3
Interpreteren van data
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Kinderen en hun sociale talenten
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Ken je kracht…Deel je kracht…
Samenwerken Werken in Teams.
OFC28 mediawijsheid les 4.
Aanpak problematisch gedrag
Kinderen en...hun sociale talenten
Portfolio Presentatie
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Praktijkervaring en reflectie
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 7 Onderdeel : conflicten
Welkom ik maak me sterk.
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Evaluatie Cursus.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
RET Verdieping bij hoofdstuk 11 Handboek voor leraren RET Een goede leraar worden.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Welkom op onze thema-avond
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Samenwerken Werken in teams. Team In welke teams zit jij? In welke teams zit jij?
Groepsdruk Aaron Bataille 1BaO A.
Swifterbant 9 april 2016 “Inspiratiesessie” Fierljepsymposium.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Ouderavond
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Zorgvragers in de VVT.
De veranderende rol van de IB
Aan het werk! Een les over vacatures, beroepsvaardigheden en
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Transcript van de presentatie:

Kinderen en hun sociale talenten Gedrag als speerpunt binnen SBO de Evenaar

Planning Doel 17-08-2012 Doel 25-10-2012 Weten wat het begrip sociale competentie inhoudt Kubusmodel Introductie methode Doel 25-10-2012 Uitleg gebruik methode Voorbeeldlessen Koppeling ZIEN! en methode Doel rest van het schooljaar 2012-2013 Werken met kinderen en hun sociale talenten Weten welke leerkrachtvaardigheden noodzakelijk zijn en kunnen toepassen

Definitie sociale competentie Een kind is sociaal competent als hij zowel rekening houdt met zijn eigen belangen als met die van een ander.

Achtergrond methode: Kubus model Gedragscategorieen Ervaringen delen Aardig doen Samen spelen en werken Een taak uitvoeren Jezelf presenteren Een keuze maken Opkomen voor jezelf Omgaan met ruzie Gereedschappen Kennis Vaardigheden Houding Dimensies Waarden en normen Gevoelens van jezelf en de ander Het beeld van jezelf en de ander

Gedragscategorieen Ervaringen delen Aardig doen Samen spelen en werken Een taak uitvoeren Jezelf presenteren Een keuze maken Opkomen voor jezelf Omgaan met ruzie Voorbeeld cyclisch leermodel: Een les over de gedragscategorie Omgaan met ruzie kan in groep 1 over gevoelens gaan: wat voel je als je ruzie hebt? Ben je dan boos of verdrietig en wat doe je met die gevoelens? In groep 5 kijken leerlingen in een les in dezelfde gedragscategorie naar het gezichtspunt van beide partijen: van jezelf en van diegene met wie je ruzie hebt.

Gereedschappen Kennis Dat wat je moet weten voor het tonen van sociaal competent gedrag Vaardigheden Wat je moet kunnen om dat gedrag te tonen Houding Wat je moet willen om dat gedrag te laten zien Voorbeeld: Stel dat je een compliment wil geven aan een ander (aardig doen) dan moet je o.a. beschikken over: Weten dat het aardig is Op een goede manier een compliment kunnen geven Een ander een compliment willen geven Gereedschappen zijn afhankelijk van zijn/haar (ontwikkelings-)leeftijd

Dimensies Waarden en normen Gevoelens van jezelf en de ander Het beeld van jezelf en de ander Met deze 3 beinvloed je de kennis, vaardigheden en houdingen. Bij iedereen dus anders!

Nu in de praktijk! Cases Groepjes Plenair kort nabespreken Leerling-leerling Leerling-leerkracht Collega-collega Groepjes Bepaal welke gedragscategorieen je herkent Bepaal welke leerpunten eruit naar voren komen Bepaal welke “gereedschappen” je nodig hebt Plenair kort nabespreken

Afsluiting