Kinderen en hun sociale talenten Gedrag als speerpunt binnen SBO de Evenaar
Planning Doel 17-08-2012 Doel 25-10-2012 Weten wat het begrip sociale competentie inhoudt Kubusmodel Introductie methode Doel 25-10-2012 Uitleg gebruik methode Voorbeeldlessen Koppeling ZIEN! en methode Doel rest van het schooljaar 2012-2013 Werken met kinderen en hun sociale talenten Weten welke leerkrachtvaardigheden noodzakelijk zijn en kunnen toepassen
Definitie sociale competentie Een kind is sociaal competent als hij zowel rekening houdt met zijn eigen belangen als met die van een ander.
Achtergrond methode: Kubus model Gedragscategorieen Ervaringen delen Aardig doen Samen spelen en werken Een taak uitvoeren Jezelf presenteren Een keuze maken Opkomen voor jezelf Omgaan met ruzie Gereedschappen Kennis Vaardigheden Houding Dimensies Waarden en normen Gevoelens van jezelf en de ander Het beeld van jezelf en de ander
Gedragscategorieen Ervaringen delen Aardig doen Samen spelen en werken Een taak uitvoeren Jezelf presenteren Een keuze maken Opkomen voor jezelf Omgaan met ruzie Voorbeeld cyclisch leermodel: Een les over de gedragscategorie Omgaan met ruzie kan in groep 1 over gevoelens gaan: wat voel je als je ruzie hebt? Ben je dan boos of verdrietig en wat doe je met die gevoelens? In groep 5 kijken leerlingen in een les in dezelfde gedragscategorie naar het gezichtspunt van beide partijen: van jezelf en van diegene met wie je ruzie hebt.
Gereedschappen Kennis Dat wat je moet weten voor het tonen van sociaal competent gedrag Vaardigheden Wat je moet kunnen om dat gedrag te tonen Houding Wat je moet willen om dat gedrag te laten zien Voorbeeld: Stel dat je een compliment wil geven aan een ander (aardig doen) dan moet je o.a. beschikken over: Weten dat het aardig is Op een goede manier een compliment kunnen geven Een ander een compliment willen geven Gereedschappen zijn afhankelijk van zijn/haar (ontwikkelings-)leeftijd
Dimensies Waarden en normen Gevoelens van jezelf en de ander Het beeld van jezelf en de ander Met deze 3 beinvloed je de kennis, vaardigheden en houdingen. Bij iedereen dus anders!
Nu in de praktijk! Cases Groepjes Plenair kort nabespreken Leerling-leerling Leerling-leerkracht Collega-collega Groepjes Bepaal welke gedragscategorieen je herkent Bepaal welke leerpunten eruit naar voren komen Bepaal welke “gereedschappen” je nodig hebt Plenair kort nabespreken
Afsluiting